Próbálkozás rejtett drágítással

Egyre több gyártó folyamodik ahhoz Németországban, hogy a termékeiket kisebb csomagolásban küldik az áruházak polcaira, miközben a korábbi, nagyobb kiszereléshez tartozó árakat megtartják, de hasonlóan járnak el a szupermarketek a sajátmárkás termékeikkel. A szakemberek által vizsgált árucikkek harmadánál tapasztalható a rejtett áremelés, a legtöbb vásárló pedig észre sem veszi a trükközést – írta a V4NA nemzetközi hírügynökség.

Magyar Nemzet
Forrás: V4NA nemzetközi hírügynökség2022. 08. 24. 7:17
Shopping in the supermarket
Shopping in the supermarket Fotó: UTE GRABOWSKY
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német fogyasztóvédők arra figyelmeztetik a vásárlókat, hogy a szokásosnál sokkal figyelmesebben vizsgálják meg a termékeket a boltokban, mert könnyen lehet, hogy a már megszokott áruk csomagolása valamivel kisebb, mint korábban, az ára azonban ugyanaz maradt, sőt tovább követi az inflációt. Az elmúlt időszakban különösen sok panasz érkezik ilyen trükkökkel kapcsolatban a Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központhoz (Verbraucherzentrale Hamburg). 

– Jelenleg az ilyen rejtett áremelések első hullámát tapasztaljuk, de azt hiszem, a legjava még csak most jön – mondta Armin Valet, a központ élelmiszeripari szakértője a sajtónak. Valet évek óta figyeli, hogyan trükköznek a gyártók és a kiskereskedők a csomagolási méretekkel, hogy leplezzék az áremelkedést. Azért, hogy felhívja erre a figyelmet, így minden évben kiemeli a legtöbbet trükköző gyártók áruit.

A megemelkedett nyersanyagárak, a magasabb energiaköltségek, valamint a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború miatt fellépő logisztikai többletköltségek is meredeken megemelték az élelmiszeripari termékek árait. Júliusban például az élelmiszerek és az alkoholmentes italok 14 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel korábban.

 

A gyártóknak és a kiskereskedőknek nagy a kísértés, hogy elrejtsék az áremelkedést. Ha csak egy kicsit is csökkentik a csomagolás méretét, az gyakran kevésbé észrevehető, és nem kell elijeszteniük a vásárlókat a drasztikus árakkal. De olyan is előfordul, hogy a csomagolás mérete a régi marad, a benne lévő termék azonban kisebb vagy kevesebb, mint korábban. Az utóbbi időszakban annyira általános dologgá vált mindez, hogy még ezt is ráírják a szóban forgó termékekre: shrinkflation, ami az angol shrinking – vagyis zsugorodni – és az infláció szó kombinációja.

A szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy mindez nem tilos, úgy vélik azonban, hogy a gyártóknak nyílt lapokkal kellene játszaniuk a vásárlókkal szemben a méltányosság nevében.

Az egyik leghíresebb gumicukorgyártó például kétszáz grammról 175 grammra csökkentette az egyik termékének méretét, de az eddig megszokott árat kell érte fizetni. De lekvárok, margarinok, csipszek és fagyasztott pizzák esetében is rengeteg ilyennel találkoztak a boltokban a fogyasztóvédők az ellenőrzések során. A szupermarketek is ugyanígy járnak el a saját márkás termékeknél.
 

Egy szembetűnő adat jól mutatja, hogy mennyire gyakorivá vált ez a jelenség. Az elmúlt két évben a vizsgált termékek összesen 18 százalékát érintette ez a jelenség, míg 2022 első felében ez az arány 35 százalékra ugrott fel. Azaz: a szakemberek által vizsgált termékek harmadánál tapasztalható a rejtett áremelés, a legtöbb vásárló pedig észre sem veszi, hogy kevesebb áruért fizeti ugyanazt a magas árat.

 

Borítókép: Nem mindegy, hogy mennyi áru van a csomagban Fotó: Europress/AFP

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.