A német fogyasztóvédők arra figyelmeztetik a vásárlókat, hogy a szokásosnál sokkal figyelmesebben vizsgálják meg a termékeket a boltokban, mert könnyen lehet, hogy a már megszokott áruk csomagolása valamivel kisebb, mint korábban, az ára azonban ugyanaz maradt, sőt tovább követi az inflációt. Az elmúlt időszakban különösen sok panasz érkezik ilyen trükkökkel kapcsolatban a Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központhoz (Verbraucherzentrale Hamburg).
– Jelenleg az ilyen rejtett áremelések első hullámát tapasztaljuk, de azt hiszem, a legjava még csak most jön – mondta Armin Valet, a központ élelmiszeripari szakértője a sajtónak. Valet évek óta figyeli, hogyan trükköznek a gyártók és a kiskereskedők a csomagolási méretekkel, hogy leplezzék az áremelkedést. Azért, hogy felhívja erre a figyelmet, így minden évben kiemeli a legtöbbet trükköző gyártók áruit.
A megemelkedett nyersanyagárak, a magasabb energiaköltségek, valamint a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború miatt fellépő logisztikai többletköltségek is meredeken megemelték az élelmiszeripari termékek árait. Júliusban például az élelmiszerek és az alkoholmentes italok 14 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel korábban.