Trükköznek a csomagolással is, érdemes figyelni

Bár az infláció határozottan csökken, a multinacionális vállalatok profitéhsége és az árspekuláció nem múlt el. A cégek amellett, hogy nagyobb mértékben növelik áraikat, mint azt a gazdaság indokolná, a fogyasztói keresletcsökkenést látva rejtett emelésekkel vagy a minőség rejtett csökkentésével is trükköznek. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium jelezte: a kormány ezen a téren is fellép a családok védelméért.

2023. 09. 18. 10:22
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A háború és a rendkívül káros brüsszeli szankciók az egekbe lökték az inflációt. A kormány a családok, a munkahelyek és a gazdaság védelmére akciótervet dolgozott ki. Továbbra is kiemelt cél, hogy az infláció az év végéig egy számjegyűre csökkenjen – ismertette a Gazdaságfejlesztési Minisztérium. A tárca jelezte: a bevezetett intézkedések hatékonyak és látványosak. Első lépésként januárban megállították a szankciós infláció növekedését, majd csökkenő pályára állították a mutatót. A  többi között a kötelező akciózás és az online árfigyelő rendszer bevezetésével több mint kilenc százalékponttal csökkent az infláció, melynek mérséklődése már a hetedik hónapja tart. Ez a folyamat élénkítheti a keresletet, ezzel is segítve a fogyasztás ismételt bővülését.

A minisztérium felhívta a figyelmet arra is, hogy bár az infláció határozottan csökken, a multinacionális vállalatok profitéhsége és az árspekuláció nem múlt el. Az érintett társaságok amellett, hogy nagyobb mértékben növelik áraikat, mint azt a gazdaság indokolná, a magas árak miatt kieső fogyasztói keresletcsökkenést látva rejtett emelésekkel vagy a minőség rejtett csökkentésével trükköznek. Mégpedig annak érdekében, hogy tovább gyarapítsák a profitjukat. Ezt a szakirodalom zsugorflációnak (angolul „shrinkflation”) hívja. 

Ez arra utal, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás ára bár változatlan marad, csökken a kiszerelés mérete vagy akár romlik a termék vagy szolgáltatás minősége. 

Egy termék ára, ha a gyakorlatban nem változik, miközben kiszerelése a korábbi száz grammról kilencven grammra csökken, akkor valójában több mint tízszázalékos „áremelést” kell elszenvedniük a fogyasztóknak.

Az árspekuláns multik viselkedésének következménye tehát az lehet, hogy a fogyasztók a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért a megvásárolt termékekből. Ezzel jelentősen csökken a családok pénzének vásárlóértéke, sőt az is előfordulhat, hogy rosszabb minőségű termékekhez jutnak hozzá. Ez egészségügyi szempontból is kiemelt kockázatot jelent. 

– A zsugorfláció különösen azért fogyasztóellenes, mert a multinacionális cégek kihasználják, hogy a vásárlóknak kevésbé tűnik fel a mennyiségi vagy minőségi változás a csomagolásokon. Figyelmük ugyanis többnyire az árcédulákra koncentrálódik. A vásárlók megtévesztése ellen azonban a kormány a leghatározottabban fel fog lépni, és megakadályozza, hogy a családokat, különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben, megkárosítsák – tette hozzá a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Shutterstock)
 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.