A közúti balesetek száma nőtt, de kevesebben haltak meg az utakon idén: a tavalyi év I–IV. havi statisztikai adatai, összehasonlítva az idei év azonos időszakával azt mutatják, hogy az összes balesetszám, a könnyű és a súlyos személyi sérüléses közlekedési balesetek száma emelkedett, míg a halálos kimenetelű balesetek száma csökkent – összegezte az Országos Rendőr-főkapitányság az idei év első négy hónapját.
Kiderült, kik okozták a legtöbb közúti balesetet
Összesen 113 halálos kimenetelű közúti baleset történt az első négy hónapban, amelyben 124 ember vesztette életét. A statisztikák szerint a legtöbb közúti szerencsétlenség az elsőbbségi jog megsértése miatt történt – ismertette a rendőrség. A szakértők szerint ugyanakkor számtalan közlekedési szituáció van, amelyet felismerve a tragédiák jelentős része elkerülhető lenne.
Sokszor a gyalogos okoz bajt
Összesen 113 halálos kimenetelű közúti baleset történt eddig idén, amelyben 124 ember vesztette életét. A statisztikák szerint a legtöbb közúti szerencsétlenség az elsőbbségi jog megsértése miatt történt, összesen 1369 esetben hagyták figyelmen kívül a KRESZ szabályait, de gyorshajtás miatt is sok karambol történt, 1132 esetben lett amiatt baj, hogy nem tartották be a megengedett sebességet a sofőrök. A legtöbb esetben személygépkocsival okoztak balesetet.
A legkevesebb balesetet az autóbuszvezetők és a motorosok okozták, akik előbbi 43, utóbbi 121 esetben volt okozója valamilyen közlekedési balesetnek. A gyalogosok viszont a közúti balesetek 4,7 százalékáért voltak felelősek, összesen 190 alkalommal voltak a gyalogosok a baj okozói.
A rendőrség közölte azt is, hogy hétfőtől egy hétig országos ellenőrzést tartanak az utakon, hogy kiszűrjék azokat a sofőröket, akik alkohol vagy drog hatása alatt, ittas vagy bódult állapotban vannak. A vasárnapig tartó akciót az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoportjának (Roadpol) éves ellenőrzési terve alapján végzi.
További Belföld híreink
Érdemes felkészülni
– Számtalan közlekedési szituáció van, amelyet felismerve a halálos kimenetelű balesetek jelentős része elkerülhető lenne – vélte Szabó Henrik közlekedésbiztonsági szakértő, aki szerint minden motorosnak érdemes lenne vezetéstechnikai tréningen részt vennie, hogy időben felismerjék a veszélyhelyzeteket.
A HUMDA (Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt.) szakértője szerint a megfelelő fékezés, vészfékezés, kikerülés, szűk helyeken való manőverezés, kanyarodás és a motorkerékpár kezelése életmentő lehetne a mindennapi közlekedés során.
A motorkerékpár-vezetéstechnikai instruktor kiemelte: a speciális helyzetekre való felkészülésre és tapasztalatszerzésre nem azért van szükség, mert a motorosok a felelősek a legtöbb esetben a balesetekért, hanem amiatt, hogy a két keréken közlekedők mondhatni azonnal felismerjék azokat a szituációkat, amelyek zöme tragédiával végződik.
Elárulta, az egyik leggyakoribb halállal végződő eset, amikor álló vagy nagyon lassan haladó kocsisort előz a motoros, és egy kis utcából kifordulnak elé.
Ezek a helyzetek sosem végződnek szerencsésen. Ez viszont már nem vezetéstechnika kérdése, hanem a veszélyhelyzet felmérése. Nyugat-Európában már gondolkodnak azon, hogy a sofőröket az alapok mellett arra is megtanítsák, hogy felmérjék és elkerüljék a veszélyhelyzeteket. Ha nem megyünk bele egy olyan szituációba, amelyből statisztikailag bizonyíthatóan sok baleset van, jó eséllyel javítunk a statisztikán, és eggyel több gyertya kerülhet a születésnapi tortánkra is
– javasolta az instruktor.
További Belföld híreink
Segíthet a feketedoboz is
Új szabályozást vezet be hamarosan az Európai Unió, amelynek értelmében júliustól minden új járműbe kötelező EDR-rendszert telepíteni, amely a közlekedési események és balesetek adatait tudja rögzíti. Az európai uniós rendelet tehát a közúti balesetek pontos rekonstruálásában jelenthet majd segítséget a hatóságoknak. Az úgynevezett EDR-rendszer valójában úgy működik majd, mint egy feketedoboz.
Az eszközt a gyártók nehezen hozzáférhető helyre, vélhetően a légzsák alapegységébe építik majd be, ezzel is megakadályozva, hogy a készüléket ki lehessen kapcsolni.
A rendszer a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik: a baleset esetén röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el, mint a biztonsági öv használata, a sebesség, a gáz- és fékpedál elhelyezkedése, a motor fordulatszáma, a kormány forgásszöge, a biztonsági rendszerek tevékenysége és a légzsák működésbe lépésének ideje.
Veszélyes átjárók
Nemcsak a közúti, hanem a vasúti átjárókban történt balesetek száma is nőtt: a MÁV közlése szerint aggasztóan megemelkedett ezeknek az eseteknek a száma, idén harminc vasúti átjárós baleset történt. – Ez kilenc esettel több, mint a múlt év megegyező időszakában. A baleseteket minden alkalommal az emberi figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megsértése okozta – tájékoztatott nemrégiben Mosóczi László, a MÁV-Start vezérigazgatója, aki kiemelte, a vasút hibájából halálos áldozatot követelő baleset nem történt az elmúlt 16 évben. Az ORFK – Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) közlése szerint a szabályokat megszegők, majd emiatt balesetet szenvedők 99 százaléka tisztában volt tettével, amelyet a sietséggel magyaráztak. Berzai Zsolt rendőr alezredes, az OBB főtitkára a 2023-as adatokra hivatkozva arról beszélt: a fő gond, hogy az emberek nem tudják reálisan felmérni egy közeledő jármű sebességét: a vonat kétszer olyan gyorsan ér oda, mint gondolnánk, és az elsodrási határa is kétszer akkora, mint ahogyan arra számítanak az emberek.
További Belföld híreink
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezTöbb mint tizenötezren érkeztek Ukrajnából szombaton
Volt, aki kapott ideiglenes tartózkodásra jogosító igazolást is.
Reagált az államtitkár Magyar Péterék karácsonyi adományozásról szóló hazugságaira
Az államtitkár tisztázta a Legyél a változás Egyesület adományozási ügyét.
Menczer kontra Magyar: A kormánypártok megvédték politikai közösségüket + videók
A Fidesz kommunikációs igazgatója azt ígéri, fog még találkozni a Tisza Párt elnökével.
Küszöbön a hó! Ezeken a helyeken havazhat ma
Érdemes havas esőre, havazásra készülni.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Újabb kutatás mutat jelentős előnyt a Fidesz-KDNP-nek
Magyar Péter a gyermekotthonok ügyében is hazudik, bemutatjuk, hogy miért
„A mai Mokka után már nem…” – drámai bejelentést tett Szabó Zsófi
Nyoma veszett a magyar lottónyertesnek: a Szerencsejáték Zrt. most felhívást tett közzé
Közleményt adott ki a TV2 Gáspár Győzőről
Rekordárú szettet dobhat piacra a Lego – nem akármilyen építményről van szó (URL: lego-halalcsillag-death-star-legdragabb)
Hogyan gondozd a Magyar Péteredet?
Női kézi MK: idegenben ment tovább a DVSC és az Alba Fehérvár
Félelem uralkodik Magdeburgban – exkluzívan nyilatkozott egy helyi magyar nő a lapunknak
Kiderült a titok, Závecz Tibor kétségbeesve magyarázta a bizonyítványát
Megingott a Guardiolába vetett bizalom? Haaland válaszolt
Tudatosan megtervezett, előkészített terrorcselekmény volt a magdeburgi támadás
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezTöbb mint tizenötezren érkeztek Ukrajnából szombaton
Volt, aki kapott ideiglenes tartózkodásra jogosító igazolást is.
Reagált az államtitkár Magyar Péterék karácsonyi adományozásról szóló hazugságaira
Az államtitkár tisztázta a Legyél a változás Egyesület adományozási ügyét.
Menczer kontra Magyar: A kormánypártok megvédték politikai közösségüket + videók
A Fidesz kommunikációs igazgatója azt ígéri, fog még találkozni a Tisza Párt elnökével.
Küszöbön a hó! Ezeken a helyeken havazhat ma
Érdemes havas esőre, havazásra készülni.