Új szabályozást vezet be hamarosan az Európai Unió, amelynek értelmében júliustól minden új járműbe kötelező EDR-rendszert telepíteni, amely a közlekedési események és balesetek adatait tudja rögzíti – írta meg az Autószektor.hu.
Az európai uniós rendelet tehát a közúti balesetek pontos rekonstruálásában jelenthet majd segítséget a hatóságoknak. Az úgynevezett EDR-rendszer valójában
úgy működik majd, mint egy feketedoboz.
De mi is az a feketedoboz, és miért jelenthet segítséget egy baleset során? A repülőgépek esetében ez a szerkezet nemcsak a repüléssel kapcsolatos legfontosabb teendők és információk feljegyzésére szolgál, de képes olyan extrém körülményeknek is ellenállni, mint a magas hőmérséklet, nyomás vagy ütközés. A feketedobozban rögzített információk pedig – a rögzített adatok által – segítenek az események rekonstruálásában, amelyek az adott balesetet előidézhették.
Közúti balesetek esetén azonban eddig a nyomozók csak a helyszín elemzésére, a szemtanúk beszámolójára vagy az esetleges fedélzeti kamerák felvételeire támaszkodhattak. Sok baleset azonban nagyon komplikált, és nem minden esetben könnyű felmérni, mi volt vagy lehetett a kiváltó ok.
Ezt a hiátust igyekszik majd pótolni a EU új szabályozása – olvasható a cikkben.
A rendelet a járművezetőn kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1 osztályú személyautókra és az N1 osztályú haszongépjárművekre is vonatkozik majd, valamint a 3500 kilogramm összsúly alatti pick-upokra és furgonokra is.
A feketedobozt a gyártók nehezen hozzáférhető helyre, vélhetően a légzsák alapegységébe építik majd be, ezzel is megakadályozva, hogy a készüléket ki lehessen kapcsolni.
A rendszer a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik:
a baleset esetén röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el, mint a biztonsági öv használata, a sebesség, a gáz- és fékpedál elhelyezkedése, a motor fordulatszáma, a kormány forgásszöge, a biztonsági rendszerek tevékenysége és a légzsák működésbe lépésének ideje.