Elkötelezett a főváros a Pesti alsó rakpart átépítése mellett. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából a nyáron elkészültek a teljes körű átépítés engedélyezési tervei. A beruházás az Európai Unió TOP Plusz klímaadaptációs és közterület-megújítási programjának finanszírozásával valósulhat meg az Id. Antall József rakparton és az Erzsébet híd alatti területen.
A BKK ősszel nem egy feltételes közleményt adott ki, hanem tényként közölte, hogy a tervezett fejlesztések eredményeképpen a mostaninál zöldebb, gyalogos- és kerékpárosbarát rakpartszakaszok jönnek létre, ahol a fővárosiak és az idelátogatók Budapest egyik legszebb, világhírű panorámával büszkélkedő területét vehetik birtokukba.
A BKK azt tervezi, hogy a Jane Haining rakpart megújítására is benyújtja majd a pályázatát.
Arról azonban nem szólt a BKK őszi közleménye, hogy a beígért monitoringrendszert nem készítették el, vagy legalábbis nem küldték el a szakmai munkát végző szervezeteknek, mint például a Magyar Autóklubnak. Az autós szervezet lassan három éve várja, hogy megkapja a felmérést és kialakíthassa álláspontját a rakpart átépítéséről.
A Magyar Nemzet felkereste a Magyar Autóklubot, Gyulainé Tóth Zsuzsa, a szakmai szervezet Közlekedésszervezési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke elmondta: utolsó hivatalos információjuk még mindig az, hogy 2022 őszén aláírtak többedmagukkal egy nyilatkozatot, amelyben kikötik:
végleges lezárás csak meghatározott monitoringrendszer mellett lehetséges.
Ez nem készült el. Tehát a Karácsony Gergely főpolgármester által vezetett főváros úgy akarja kitiltani az autókat a rakpartról, hogy azt sem tudja, hogy milyen közlekedési hatások fogják érni Budapestet, ha lezárják a csúcsidőben forgalmas, jelenleg kerülőútként funkcionáló rakpartot.
– A 2022-ben vállalt monitoringrendszer nem készült el, tehát ennek alapján mérések nincsenek.
Nem tudjuk, mire alapozza a főváros a döntését. A nyári szünetben és a hétvégéken történő lezárást nem kifogásoljuk, azt viszont fenntartjuk, hogy végleges lezárásról akkor lehet dönteni, hogyha erről mérések készültek
– húzta alá Gyulainé Tóth Zsuzsa. A főváros és 16 civil szervezet 2022. október 27-én aláírt megállapodása úgy hangzik: „A fővárosi önkormányzat a partnerségben szereplő érdekvédelmi szervezetek javaslatait figyelembe véve vállalja, hogy a pesti alsó rakpart fejlesztése során tekintettel lesz a közlekedési hálózat egészének működésére, és első lépésben csak a rakpart fejlesztésének azon elemeit valósítja meg, amelyek megvalósítása nem érinti a pesti alsó rakpart közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét, a forgalmi áteresztőképesség nagyságrendi megtartása mellett. A fővárosi önkormányzat a partnerekkel közösen kidolgozandó mérési sztenderdek alapján monitoringrendszert állít fel a további tesztidőszakok eredményeinek értékelésére.”
A Magyar Autóklub tavaly ősszel, az árvíz után arra is felhívta a figyelmet, hogy
a nyilvánosan elérhető forgalomfigyelő szolgáltatók mérései alapján – az árvízi napokon egész Budapesten és az agglomerációs településeken egyaránt lelassult a forgalom.
A fentiekre tekintettel megállapítható, hogy a döntés idő előtti és ellentétes a főváros vállalásával. „Az autóklub a kérdéses terveket korábban megkapta véleményezésre, de szakmai észrevételeinket a főváros rendre lesöpörte az asztalról, s nem biztosított megfelelő lehetőséget az érdemi párbeszédre. A lezárási célokkal összefüggésben rendkívül súlyos aggályaink vannak, egyszersmind elengedhetetlennek tartjuk a tényleges, nyilvánosság elől eddig elzárt forgalomtechnikai tervek közzétételét és érdemi megvitatását” – áll a hivatalos álláspontjukban.
Hétvégenként ismét lezárják a rakpartot
A BKK közleménye kitért arra: idén először a március 15–16-i hétvégén nyílik meg a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt. Az arra járók az eddigi gyakorlatnak megfelelően autómentes környezetben használhatják a Margit híd, és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó közötti szakaszt. A BKK azt kéri a kerékpárral vagy rollerrel közlekedőktől, hogy fokozottan figyeljenek a gyalogos felnőttekre és gyermekekre.
Az érintett rakpartszakaszra a péntekről szombatra virradó éjszakától hétfő hajnalig nem hajthatnak be a gépjárművel közlekedők.
A déli irányú közúti forgalom az Irányi utcai lehajtón térhet rá a rakpartra; a Közraktár utcától északi irányba közlekedők a Havas utcánál hagyhatják el azt.
A mozogni és kikapcsolódni vágyóknak érdemes tudniuk, hogy az Erzsébet híd (Irányi utca) és a Közraktár utca között nem szabad az útpályán gyalogolni. A megnyitott rakpartszakaszt déli irányból az alsó rakpart járdáján, vagy a felső rakparton közlekedő villamosokkal lehet megközelíteni. Az Erzsébet híd pesti hídfőjétől érkezők a Március 15. tér villamosmegállóból déli irányba sétálva érik el a megnyitott rakpartot.