Nem tartották be a megállapodást Karácsonyék a rakpart ügyében

A mai napig nem kapta meg sem a Magyar Autóklub, sem a nyilatkozatot aláíró szervezetek a beígért monitoringfelmérést a fővárostól, ami alapján döntést hoznának, hogy támogatják-e a Pesti alsó rakpart végleges átépítését. A főváros ugyanis 2022-ben szakmai és civil szervezetekkel közösen aláírt egy nyilatkozatot, amely szerint a végleges lezárás csak meghatározott monitoringrendszer mellett lehetséges. Ez nem készült el, tehát Karácsonyék úgy akarják kitiltani az autósokat a rakpartról, hogy fogalmuk sincs, mi fog történni, milyen közlekedési hatások érhetik Budapestet, ha lezárják a csúcsidőben kerülőútként funkcionáló rakpartot.

2025. 03. 16. 7:48
Budapest, 2024. május 26. Karácsony Gergely főpolgármester, a Párbeszéd-Zöldek-DK-MSZP főpolgármester-jelöltje sajtótájékoztatót tart a pesti alsó rakpart fejlesztéséről a Jane Haining rakparton 2024. május 26-án. MTI/Lakatos Péter Fotó: Lakatos Péter
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkötelezett a főváros a Pesti alsó rakpart átépítése mellett. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából a nyáron elkészültek a teljes körű átépítés engedélyezési tervei. A beruházás az Európai Unió TOP Plusz klímaadaptációs és közterület-megújítási programjának finanszírozásával valósulhat meg az Id. Antall József rakparton és az Erzsébet híd alatti területen.

A BKK ősszel nem egy feltételes közleményt adott ki, hanem tényként közölte, hogy a tervezett fejlesztések eredményeképpen a mostaninál zöldebb, gyalogos- és kerékpárosbarát rakpartszakaszok jönnek létre, ahol a fővárosiak és az idelátogatók Budapest egyik legszebb, világhírű panorámával büszkélkedő területét vehetik birtokukba. 

A BKK azt tervezi, hogy a Jane Haining rakpart megújítására is benyújtja majd a pályázatát.

Arról azonban nem szólt a BKK őszi közleménye, hogy a beígért monitoringrendszert nem készítették el, vagy legalábbis nem küldték el a szakmai munkát végző szervezeteknek, mint például a Magyar Autóklubnak. Az autós szervezet lassan három éve várja, hogy megkapja a felmérést és kialakíthassa álláspontját a rakpart átépítéséről.

A Magyar Nemzet felkereste a Magyar Autóklubot, Gyulainé Tóth Zsuzsa, a szakmai szervezet Közlekedésszervezési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke elmondta: utolsó hivatalos információjuk még mindig az, hogy 2022 őszén aláírtak többedmagukkal egy nyilatkozatot, amelyben kikötik: 

végleges lezárás csak meghatározott monitoringrendszer mellett lehetséges. 

Ez nem készült el. Tehát a Karácsony Gergely főpolgármester által vezetett főváros úgy akarja kitiltani az autókat a rakpartról, hogy azt sem tudja, hogy milyen közlekedési hatások fogják érni Budapestet, ha lezárják a csúcsidőben forgalmas, jelenleg kerülőútként funkcionáló rakpartot.

– A 2022-ben vállalt monitoringrendszer nem készült el, tehát ennek alapján mérések nincsenek. 

Nem tudjuk, mire alapozza a főváros a döntését. A nyári szünetben és a hétvégéken történő lezárást nem kifogásoljuk, azt viszont fenntartjuk, hogy végleges lezárásról akkor lehet dönteni, hogyha erről mérések készültek

– húzta alá Gyulainé Tóth Zsuzsa. A főváros és 16 civil szervezet 2022. október 27-én aláírt megállapodása úgy hangzik: „A fővárosi önkormányzat a partnerségben szereplő érdekvédelmi szervezetek javaslatait figyelembe véve vállalja, hogy a pesti alsó rakpart fejlesztése során tekintettel lesz a közlekedési hálózat egészének működésére, és első lépésben csak a rakpart fejlesztésének azon elemeit valósítja meg, amelyek megvalósítása nem érinti a pesti alsó rakpart közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét, a forgalmi áteresztőképesség nagyságrendi megtartása mellett. A fővárosi önkormányzat a partnerekkel közösen kidolgozandó mérési sztenderdek alapján monitoringrendszert állít fel a további tesztidőszakok eredményeinek értékelésére.”

A Magyar Autóklub tavaly ősszel, az árvíz után arra is felhívta a figyelmet, hogy

a nyilvánosan elérhető forgalomfigyelő szolgáltatók mérései alapján – az árvízi napokon egész Budapesten és az agglomerációs településeken egyaránt lelassult a forgalom. 

A fentiekre tekintettel megállapítható, hogy a döntés idő előtti és ellentétes a főváros vállalásával. „Az autóklub a kérdéses terveket korábban megkapta véleményezésre, de szakmai észrevételeinket a főváros rendre lesöpörte az asztalról, s nem biztosított megfelelő lehetőséget az érdemi párbeszédre. A lezárási célokkal összefüggésben rendkívül súlyos aggályaink vannak, egyszersmind elengedhetetlennek tartjuk a tényleges, nyilvánosság elől eddig elzárt forgalomtechnikai tervek közzétételét és érdemi megvitatását” – áll a hivatalos álláspontjukban.

Hétvégenként ismét lezárják a rakpartot

A BKK közleménye kitért arra: idén először a március 15–16-i hétvégén nyílik meg a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt. Az arra járók az eddigi gyakorlatnak megfelelően autómentes környezetben használhatják a Margit híd, és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó közötti szakaszt. A BKK azt kéri a kerékpárral vagy rollerrel közlekedőktől, hogy fokozottan figyeljenek a gyalogos felnőttekre és gyermekekre.

Az érintett rakpartszakaszra a péntekről szombatra virradó éjszakától hétfő hajnalig nem hajthatnak be a gépjárművel közlekedők. 

A déli irányú közúti forgalom az Irányi utcai lehajtón térhet rá a rakpartra; a Közraktár utcától északi irányba közlekedők a Havas utcánál hagyhatják el azt.

A mozogni és kikapcsolódni vágyóknak érdemes tudniuk, hogy az Erzsébet híd (Irányi utca) és a Közraktár utca között nem szabad az útpályán gyalogolni. A megnyitott rakpartszakaszt déli irányból az alsó rakpart járdáján, vagy a felső rakparton közlekedő villamosokkal lehet megközelíteni. Az Erzsébet híd pesti hídfőjétől érkezők a Március 15. tér villamosmegállóból déli irányba sétálva érik el a megnyitott rakpartot.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.