RAK-PARK néven tervezési pályázatot írt ki a budapesti Duna-partok hasznosítására a Fővárosi Önkormányzat. A dolog komoly, ezúttal nem akárkit várnak, és nem következmények nélküli ötletpályázatról van szó, mint mondjuk a milánói pavilon esetében. A részletekre még várnunk kell, de a pályázati kiírásból azért már most is több minden megtudható.
A pesti alsó rakpart, a Belgrád rakpart és a Széchenyi tér áttervezésére kiírt pályázaton csak olyan tervezőcsapatok vehetnek részt, amelyek tagjai között legalább egy-egy építész, településmérnök, tájépítész és közlekedésmérnök is van. A győztes csapatok mindent visznek: tervük nemcsak megvalósul, de velük szerződik majd az önkormányzat az engedélyezési tervek elkészítésére is.
Úgy tűnik tehát, itt nem lehet majd a nyertes helyett a másodikat kiválasztani, ez nem politikai, hanem kőkemény szakmai játék lesz. A pályázatot már kiírták, november 2-ig lehet jelezni a részvételi szándékot és beadni a pályaműveket. December 1-jén már azt is tudni fogjuk, kik nyertek, és remélhetőleg a köz számára könnyebben befogadható látványterveket is közzéteszik majd. De nézzük kicsit részletesebben, miről van szó, és mi várható.
A pályázatnak négy konkrét témája van, ezek mindegyikében győztest kívánnak hirdetni. A legkönnyebben emészthető téma az úszószigeteké, amelyeket a rakpartok elé, közvetlenül a vízre szándékoznak tenni a kiírók. Ezeken a „szigeteken” lehet majd vendéglátóegységeket üzemeltetni, hajókikötőt működtetni, vagy többet alkalmanként összekapcsolva akár rendezvényeket tartani rajtuk. Mivel ezeket a meglévő közlekedés fenntartása mellett is ki lehetne alakítani, erre a hírre valószínűleg még nem sokan kapnák fel a fejüket. Az alábbi kiváló diplomatervhez hasonló elképzelések kétségkívül igényesebb és kreatívabb, de a jelen stéges-kikötős, úszóhajós gyakorlattól lényegileg nem eltérő megoldások lehetnek.
Sokkal inkább érdekes az, hogyan lehet például a pesti alsó rakpart forgalmát úgy csillapítani, hogy az autósok ne kapjanak agybajt, és érdemes legyen ott gyalogosként is megjelenni. Márpedig éppen ez a második pályázati téma, a kiírók a Kossuth tér és a Petőfi tér között szeretnék a fentieket megoldani. Az egész szakaszon megújítanák a kapcsolódó köztereket, és nemcsak gyalogos-, de kerékpárossétányt is látni szeretnének. Joggal lehet szkeptikus ezzel kapcsolatban bárki, de ne vegyük félvállról a tervezőket: éppen az ő kreativitásukon fog múlni, hogy feloldják a gordiuszi csomónak tűnő helyzetet. (A feladatnak külön pikantériát ad, hogy a budapesti Duna-parti látkép a világörökség részét képezi, tehát olyan megoldás elvileg itt fel sem merülhet, hogy magát a rakpartot átépítsék. De majd meglátjuk, hogyan értelmezik a pályázók és a kiírók az erre vonatkozó nemzetközi előírásokat.)
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!