Vége lesz a káosznak a Duna-parton

A pesti oldalon megszűnik az ellentét a gyalogosok és az autósok között.

Őrfi József
2015. 09. 22. 11:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

RAK-PARK néven tervezési pályázatot írt ki a budapesti Duna-partok hasznosítására a Fővárosi Önkormányzat. A dolog komoly, ezúttal nem akárkit várnak, és nem következmények nélküli ötletpályázatról van szó, mint mondjuk a milánói pavilon esetében. A részletekre még várnunk kell, de a pályázati kiírásból azért már most is több minden megtudható.

A pesti alsó rakpart, a Belgrád rakpart és a Széchenyi tér áttervezésére kiírt pályázaton csak olyan tervezőcsapatok vehetnek részt, amelyek tagjai között legalább egy-egy építész, településmérnök, tájépítész és közlekedésmérnök is van. A győztes csapatok mindent visznek: tervük nemcsak megvalósul, de velük szerződik majd az önkormányzat az engedélyezési tervek elkészítésére is.

Úgy tűnik tehát, itt nem lehet majd a nyertes helyett a másodikat kiválasztani, ez nem politikai, hanem kőkemény szakmai játék lesz. A pályázatot már kiírták, november 2-ig lehet jelezni a részvételi szándékot és beadni a pályaműveket. December 1-jén már azt is tudni fogjuk, kik nyertek, és remélhetőleg a köz számára könnyebben befogadható látványterveket is közzéteszik majd. De nézzük kicsit részletesebben, miről van szó, és mi várható.

A pályázatnak négy konkrét témája van, ezek mindegyikében győztest kívánnak hirdetni. A legkönnyebben emészthető téma az úszószigeteké, amelyeket a rakpartok elé, közvetlenül a vízre szándékoznak tenni a kiírók. Ezeken a „szigeteken” lehet majd vendéglátóegységeket üzemeltetni, hajókikötőt működtetni, vagy többet alkalmanként összekapcsolva akár rendezvényeket tartani rajtuk. Mivel ezeket a meglévő közlekedés fenntartása mellett is ki lehetne alakítani, erre a hírre valószínűleg még nem sokan kapnák fel a fejüket. Az alábbi kiváló diplomatervhez hasonló elképzelések kétségkívül igényesebb és kreatívabb, de a jelen stéges-kikötős, úszóhajós gyakorlattól lényegileg nem eltérő megoldások lehetnek.

Sokkal inkább érdekes az, hogyan lehet például a pesti alsó rakpart forgalmát úgy csillapítani, hogy az autósok ne kapjanak agybajt, és érdemes legyen ott gyalogosként is megjelenni. Márpedig éppen ez a második pályázati téma, a kiírók a Kossuth tér és a Petőfi tér között szeretnék a fentieket megoldani. Az egész szakaszon megújítanák a kapcsolódó köztereket, és nemcsak gyalogos-, de kerékpárossétányt is látni szeretnének. Joggal lehet szkeptikus ezzel kapcsolatban bárki, de ne vegyük félvállról a tervezőket: éppen az ő kreativitásukon fog múlni, hogy feloldják a gordiuszi csomónak tűnő helyzetet. (A feladatnak külön pikantériát ad, hogy a budapesti Duna-parti látkép a világörökség részét képezi, tehát olyan megoldás elvileg itt fel sem merülhet, hogy magát a rakpartot átépítsék. De majd meglátjuk, hogyan értelmezik a pályázók és a kiírók az erre vonatkozó nemzetközi előírásokat.)

A Belgrád rakpart az előbbihez hasonló lesz annyiban, hogy a kapcsolódó köztereket megújítják. Ezen a szakaszon azonban súlyának megfelelően megmarad az autósforgalom, csak irányhelyes közúti sávokat kívánnak kialakítani. Régóta esedékes feladatként a vér ciki Nemzetközi Hajóállomás funkcionális és esztétikai újragondolása is ennek a pályázati témának a részét képezi.

A negyedik téma talán önmagáért beszél, nem kell sokat magyarázni: a Széchenyi tér bekapcsolása a belvárosi köztérhálózatba (értsd: ne csak életed kockáztatásával tudd megközelíteni) szintén nagyon adja magát. A pályázati kiírás Duna-parti főtérként aposztrofálja a teret, és szeretné megoldani a helyszín gyalogos és kerékpáros megközelíthetőségét is.

A fentiek megvalósítása esetén, mivel a Kossuth tér, a Március 15-e tér vagy a régi Fővámház melletti sétány már megújultak, mondhatjuk, hogy a teljes pesti Duna-part élhetővé válik. A 2017–2018-ra tervezett fejlesztést követően gyakorlatilag az Árpád hídtól a Petőfi hídig végigsétálhatunk majd. A rakparti autósforgalom és a Duna gyalogos megközelíthetőségének igénye között rejlő ellentmondás a pesti oldalon tehát szakemberek bevonásával, a pályázatokra vonatkozó európai uniós szabályok betartásával várhatóan feloldódik, ami igazán remek hír.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.