A tévékészülék előtt töltött hosszabb idő és a tévéreklámoknak való fokozottabb kitettség növelheti a cukros üdítőitalok fogyasztásának mértékét a gyerekeknél – derült ki a svédországi Göteborgi Egyetem szakembereinek tanulmányából.
A Svédországra kiterjedő tanulmányban a szakemberek több mint 1700, két- és négyéves kor közötti gyermek szüleit kérdezték meg a kicsik tévénézési, a tévézéssel párhuzamosan végzett számítógépezési és cukrosüdítőital-fogyasztási szokásairól.
Napi egyetlen doboz cukros üdítőital elfogyasztása 22 százalékkal növelheti a diabétesz kialakulásának kockázatát – derült ki egy nagyszabású európai tanulmányból.
A cukrozott üdítőitalok fogyasztása évente több mint 180 ezer halálesettel hozható összefüggésbe világszerte, elsősorban a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának elősegítése miatt – derült ki egy új tanulmányból.
Élelmiszerek, amelyek mindennap itt vannak velünk. Szeretjük, rendszeresen fogyasztjuk őket, pedig akár halálosak is lehetnek. Vajon tudjuk, hogy a gyártók mely élelmiszereknél kerekítik le papíron nullára a bennük lévő transzzsírsav valódi értékét?
Hét szülőből nagyjából egy mondta, hogy próbálta elvonni gyermekét a tévéreklámok elől, és ugyanezen szülők azt állították, hogy gyermekük kevésbé volt hajlamos az üdítőitalok és egyéb cukrozott levek fogyasztására. A tévéreklámok kapcsán kevésbé szigorú szülők gyermekei azonban kétszer nagyobb valószínűséggel fogyasztottak cukros üdítőket heti rendszerességgel.
A tanulmányt 2007 és 2010 között készítették az európai uniós IDEFICS (Táplálkozás- és életmód indukálta egészségi hatások meghatározása és megelőzése gyermekeknél és csecsemőknél) elnevezésű projekt keretében. Az eredmények egyértelmű összefüggést mutattak ki a gyerekek televíziózási és üdítőital-fogyasztási szokásai között – olvasható a ScienceDaily című ismeretterjesztő hírportálon.
„A többet televíziózó gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak ilyen italokat – húzta alá a tanulmányban részt vevő Stina Olafsdottir, az egyetem PhD hallgatója. – Valójában minden tévénézéssel töltött újabb óra 50 százalékkal növelte a cukros üdítők rendszeres fogyasztásának valószínűségét.”
A kutatók azt is kimutatták, hogy az élelmiszerreklámoknak fokozottabb mértékben kitett gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak rendszeresen cukrozott üdítőket a kezdeti vizsgálat után két évvel végzett utótanulmány során. A tévéreklámoknak való kitettség ugyanakkor nem ad teljes magyarázatot a tévézési szokások és a cukrozott üdítők fogyasztása közötti összefüggésre – hangsúlyozták a szakemberek.
Hozzátették, valószínű, hogy maga a tévéműsor is számít, vagy az is lehet, hogy a gyerekek egyszerűen szeretnek ilyen típusú italokat fogyasztani tévénézés közben. A tanulmány eredményeit az International Journal of Public Health című folyóiratban közölték.