Éjszaka a húsvéti szent három nap középpontjába érkeztünk. A világosság győz a sötét fölött, az élet a bűn és a halál fölött. Az élet győzelmét a húsvéti vigília-szertartásban (nagyszombat éjszaka vagy húsvétvasárnap hajnal) a keresztelés jeleníti meg a legkézzelfoghatóbban, de ez már a szertartás derekán van, és ne is szaladjunk ennyire előre.
Repüljünk vissza kétezer esztendőt! Jézus halála és sziklasírba temetése után Galileából érkezett asszonyok vittek illatszereket a holttesthez. Vasárnap, a hét első napja reggele volt. Amikor odaértek a sírhoz, azt látták, hogy a követ valaki elgörgette a sírbejárat elől. Bementek, Jézus sehol, a leplek összehajtva. Fényes alakok jelentek meg előttük, akik azt kérdezték: „Miért keresitek az élőt a halottak között? Nincs itt, feltámadt.” A beszámoló Lukács evangelistától való. Szent Lukács ezek után azt is leírja, miként találkozott Krisztus feltámadása után első ízben az apostolokkal, akik először nem ismerték föl – hisz aligha hihették, hogy létezik ilyesmi, hogy feltámadás.
Jézus ebben a jelenetsorban egy logikai sorba rendezi mindazt, ami „Ádámtól, Évától” Mózesen és a prófétákon át az ő életéig történt, egészen a megváltásig. Ezt a „logikai sort” követi végig a vigília-szertartás, aminek eseményei gyakorlatilag a mai valójukban megegyeznek a IV. században rögzült történésekkel. A szertartás a fény liturgiájával kezdődik, a szóval és a vízzel folytatódik, s a kenyérével, boréval, vagyis az eucharisztiáéval fejeződik be.
Megyünk sorban: tűzszenteléssel kezdődik a vigília szertartása, majd a húsvéti gyertya dicsérete jön. Az olvasmányok történetei alátámasztják, amit Jézus a tanítványoknak első megjelenésekor elsorolt: a világ teremtése után Ábrahám áldozata, az átkelés a Vörös-tengeren, az Isten megkönyörülése a választott népen, jövendölések, Szent Pál rómaiakhoz írt levele és evangéliumként a feltámadás első észlelésének története jön. A víz liturgiájában a keresztelővíz a feltámadásból fakadó élet forrását jelképezi. Ekkor a hívek megújítják keresztségi fogadalmukat is. Ezt követően a hagyományos részekkel, ünnepi pompában folytatódik a vigília-szertartás.