A brit javaslat elfogadása nem jelentett meglepetést, miután múlt héten a parlament alsóháza is támogatta a márkajelzéssel ellátott cigarettásdobozok betiltását. Az új szabályzás alapján 2016 májusától szélesebb körű dohányzásellenes előírásokat alkalmaznak – írta a Gov.uk.
Ezek többek között:
A cigarettásdoboz kívül barna, belül fehér lenne, a képeken kívül pedig csak a márka és a termék neve szerepelhet majd rajta.
A tiltást a David Cameron vezette konzervatív kormány évekig húzódó politikai viták és magánlobbizás után vezetheti be. „Ez egy meghatározó pillanat abban a hosszú és türelmes küzdelemben, amelyet azért folytatunk, hogy visszaszorítsuk, és véget vessünk azoknak a borzalmaknak, amelyeket a dohányipar hozott az országunkra és az egész világra” – nyilatkozta Deborah Arnott, egy dohányzásellenes jótékonysági szervezet (Action on Smoking and Health) vezetője.
A tervezet a támogatói szerint jótékony hatással lehet a közegészségügyre, és csökkentheti a gyermekkorú dohányosok számát is.
A dohányipari vállalatok múlt héten jogi lépéssel fenyegettek, ha a tiltást elfogadják, azzal érvelve, hogy a tervezet egyrészt megsérti a szellemi tulajdonjogokat, másrészt a csempészet és hamisítás terjedéséhez vezethet. Az új szabályzás eredetileg csak Angliára vonatkozna, azonban a walesi kormányzat már jelezte, hogy követni fogja a lépést, és Észak-Írország valamint Skócia is hasonlóan dönthet.
A British Medical Journal mellékletében közzétett tanulmány szerint sikeresnek bizonyult a dohányzás visszaszorításában az Ausztráliában 2012-ben bevezetett törvény, amely szerint egységes csomagolásban, szintén a dohányzás veszélyeire figyelmeztető fotókkal és feliratokkal lehet csak cigarettát forgalomba hozni.
A kutatás szerint az egyforma olívazöld csomagokban, jól látható márkajelzések nélkül forgalmazott cigaretták, amelyek dobozán a dohányzás veszélyeire figyelmeztető feliratok és elrettentő fotók kapják a legnagyobb helyet, csökkentik a dohányzás iránti vágyat. A tanulmány szerint a dohányosok 27 százaléka (!) állította, hogy az új csomagolás miatt próbált meg leszokni. „Ez jelentős eredmény, hiszen a márkák vonzereje és imázsa fontos szerepet játszik abban, hogy a fiatalok elkezdjék a dohányzást” – hangsúlyozta Wakefield, a tanulmányt publikáló Cancer Council Victoria kutatója.
A nagy dohánycégek a törvény bevezetése miatt évek óta pereskednek Ausztráliában, mivel megszűnt az egyetlen még meglévő felületük arra, hogy termékeiket hirdessék.
Európában eddig csupán Franciaország rendelte el a márkasemleges dobozok bevezetését tavaly szeptemberben, az ottani eredmények egyelőre nem ismertek.
Az ügy kapcsán megkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumának Egészségügyért Felelős Államtitkárságát, akiktől az alábbi választ kaptuk: „Népegészségügyi mérföldkőnek tekinthető a nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorítása, a dohányzás közforgalmú, zárt légterű helyekről, közösségi terekről történő kiszorítása. A dohányzási korlátozással érintett, valamint a dohányzásra kijelölt helyeket, helyiségeket, valamint közterületeket 2014. március 1-jétől egységes, meghatározott tartalmú és formájú felirat és jelzés alkalmazásával szembetűnő módon kell megjelölni. Ezek mellett a dohánytermékek csomagolásán feltüntetnek a leszokáshoz szükséges információkat is.”