Csatát vesztett a dohánylobbi: betiltják a márkajelzést

Szakértők szerint megszűnik a dobozok „vonzereje”.

Székely Fruzsina
2015. 03. 20. 1:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brit javaslat elfogadása nem jelentett meglepetést, miután múlt héten a parlament alsóháza is támogatta a márkajelzéssel ellátott cigarettásdobozok betiltását. Az új szabályzás alapján 2016 májusától szélesebb körű dohányzásellenes előírásokat alkalmaznak – írta a Gov.uk.

Ezek többek között:

A cigarettásdoboz kívül barna, belül fehér lenne, a képeken kívül pedig csak a márka és a termék neve szerepelhet majd rajta.

A tiltást a David Cameron vezette konzervatív kormány évekig húzódó politikai viták és magánlobbizás után vezetheti be. „Ez egy meghatározó pillanat abban a hosszú és türelmes küzdelemben, amelyet azért folytatunk, hogy visszaszorítsuk, és véget vessünk azoknak a borzalmaknak, amelyeket a dohányipar hozott az országunkra és az egész világra” – nyilatkozta Deborah Arnott, egy dohányzásellenes jótékonysági szervezet (Action on Smoking and Health) vezetője.

A tervezet a támogatói szerint jótékony hatással lehet a közegészségügyre, és csökkentheti a gyermekkorú dohányosok számát is.

A dohányipari vállalatok múlt héten jogi lépéssel fenyegettek, ha a tiltást elfogadják, azzal érvelve, hogy a tervezet egyrészt megsérti a szellemi tulajdonjogokat, másrészt a csempészet és hamisítás terjedéséhez vezethet. Az új szabályzás eredetileg csak Angliára vonatkozna, azonban a walesi kormányzat már jelezte, hogy követni fogja a lépést, és Észak-Írország valamint Skócia is hasonlóan dönthet.

A British Medical Journal mellékletében közzétett tanulmány szerint sikeresnek bizonyult a dohányzás visszaszorításában az Ausztráliában 2012-ben bevezetett törvény, amely szerint egységes csomagolásban, szintén a dohányzás veszélyeire figyelmeztető fotókkal és feliratokkal lehet csak cigarettát forgalomba hozni.

A kutatás szerint az egyforma olívazöld csomagokban, jól látható márkajelzések nélkül forgalmazott cigaretták, amelyek dobozán a dohányzás veszélyeire figyelmeztető feliratok és elrettentő fotók kapják a legnagyobb helyet, csökkentik a dohányzás iránti vágyat. A tanulmány szerint a dohányosok 27 százaléka (!) állította, hogy az új csomagolás miatt próbált meg leszokni. „Ez jelentős eredmény, hiszen a márkák vonzereje és imázsa fontos szerepet játszik abban, hogy a fiatalok elkezdjék a dohányzást” – hangsúlyozta Wakefield, a tanulmányt publikáló Cancer Council Victoria kutatója.

A nagy dohánycégek a törvény bevezetése miatt évek óta pereskednek Ausztráliában, mivel megszűnt az egyetlen még meglévő felületük arra, hogy termékeiket hirdessék.

Európában eddig csupán Franciaország rendelte el a márkasemleges dobozok bevezetését tavaly szeptemberben, az ottani eredmények egyelőre nem ismertek.

Az ügy kapcsán megkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumának Egészségügyért Felelős Államtitkárságát, akiktől az alábbi választ kaptuk: „Népegészségügyi mérföldkőnek tekinthető a nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorítása, a dohányzás közforgalmú, zárt légterű helyekről, közösségi terekről történő kiszorítása. A dohányzási korlátozással érintett, valamint a dohányzásra kijelölt helyeket, helyiségeket, valamint közterületeket 2014. március 1-jétől egységes, meghatározott tartalmú és formájú felirat és jelzés alkalmazásával szembetűnő módon kell megjelölni. Ezek mellett a dohánytermékek csomagolásán feltüntetnek a leszokáshoz szükséges információkat is.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.