A vad elegancia jellemzi az idei trendet

A napszemüveg-választásnál elsődleges szempont a szemünk egészsége. Az oldalirányú védelem is ajánlott.

Hutter Marianna
2016. 06. 05. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A divat csak másodlagos szempont a szem egészségéhez képest. Hogy jó döntést hozzunk a vásárlásnál, tanácsos ismerni, mi az, ami veszélyt jelenthet látásunkra. A tavaszi hónapoktól kezdve megnő a napsütéses órák száma, ami növeli a szemet érő fényterhelést. – Erős napsütésben, különösen a déli órákban fontos a szemet védeni, mert az ultraibolya sugárzás és a napfény többi összetevőjének káros hatása összegződhet – nyilatkozta lapunknak Nagy Zoltán Zsolt, a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinikájának igazgatója. A szem első törő közege a szaruhártya, a második a szemlencse, a harmadik a retina, ezeket mind károsíthatja a napfény. Ennek elkerülése érdekében olyan napszemüveget válasszunk, amely illeszkedik a fej formájához, és nemcsak szemből, de oldalról is véd. A szakember ezt azzal magyarázta: alapesetben az egészséges pupilla összeszűkül a fény hatására, szabályozva a szembe jutó mennyiséget. Ám ez a védelem nem tud működni akkor, ha napszemüveget viselünk, mert a sötétben a pupillák kitágulnak. Ha ilyenkor oldalról fény éri a szemet, az majdnem jobban károsít, mintha az illető nem hordana védőeszközt.

A napszemüveg-választásnál fontos figyelembe venni úti célunkat: aki olyan helyre utazik, ahol nagyobb fényexpozíciónak lesz kitéve – például tengerpartra vagy havas tájra, ezek a felületek ugyanis visszaverik a napsugarakat –, annak sötétebb lencséjű szemüveget érdemes választani. Elengedhetetlen szempont az is, hogy a napszemüvegnek legyen megfelelő UV-szűrő hatása, ennek mértékét számos optikai üzlet meg tudja mérni.

Nagy Zoltán Zsolt arról is beszélt: már kisgyermekkorban hasznos napszemüveget hordani, ha a család például strandra megy, vagy olyan helyre, ahol nincs árnyék. A nap ellen fokozottabban kell védekezniük 3–6 hónapon át azoknak is, akik a szem fénytörését változtató úgynevezett refraktív sebészeti műtéten estek át. A szem épségének kérdését nem szabad félvállról venni, hiszen a napsütés káros hatása az évek alatt összegződhet: okozhat szaruhártya-betegséget, elősegítheti a szürkehályog-képződést, a szemfenéki meszesedést is. Sőt ha valaki már átesett szaruhártyaherpesz-fertőzésen, e kórt is aktivizálhatja a túlzott napsütés. Nagy Zoltán Zsolt emiatt javasolja: a napszemüveg megfelelő minőségének biztosításáért az utcai árusok helyett inkább márkaboltban vagy optikai szaküzletben vásároljunk.

Idén a klasszikusokat eleveníti fel a piac – állapította meg Makó Szabolcs, a napszemüvegek gyártásával foglalkozó Luxottica márka specialistája az idei napszemüvegtrendről. Például ismét divatba jönnek a kerek formájú, az egykori Beatles-legenda, John Lennon által is használt szemüvegek. Újítás ugyanakkor a napszemüvegek anyagában, hogy idén használnak alumíniumot, fát vagy például a mikrorostból készülő, alcantara nevű textilanyagot is. Bár jelen vannak a klasszikus fekete, szürke és barna árnyalatok, az idei színek közül a piros számít a legtrendibbnek női és férfinapszemüvegeknél egyaránt – van benne vadság, miközben elegáns is.

Aki jobb márkájú napszemüveget szeretne, annak rá kell szánnia legalább 30 ezer forintot. – Egy ilyen árkategóriájú szemüvegben már meg lehet bízni – mondta a szakértő, hozzátéve: ha vigyázunk rá, akár 5-10 évig is kitarthat, akkor is legfeljebb a keret indul kopásnak a használattól. Ugyanakkor felső határ nincs az árakban, például a létezik a Dolce & Gabbanának egy különleges kollekciója, amelyből mindössze egy darab érkezik Magyarországra. Ez a nagyméretű Swarovski kristályokkal kirakott napszemüveg 600 ezer forint körüli összegért lesz kapható. Továbbá minden kategóriában gyártanak napszemüveget a kicsiknek is, a márkánál megtalálhatók gyerekmodellek, amelyek 20 ezer forinttól kaphatók.

Makó arról is beszélt: a vásárlók évről évre egyre tudatosabbak, nem csak a márkát, a minőséget és a megbízhatóságot is keresik. A legnépszerűbb márka Magyarországon egyértelműen a Ray-Ban, de a környező országokhoz képest az Oakley is nagyon erősnek számít, amelynek sportoláshoz készített napszemüvegei a szakértő szerint „technológiailag tökéletesek”. A luxuspiacon egyre inkább a provokatív olasz érzést adó Dolce & Gabbana a meghatározó, de örök klasszikusnak számít a rendkívül kifinomult Prada is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.