Két világnézet csap össze november utolsó péntekén

Nem nehéz észrevenni, ma van a Black Friday. De a Ne vásárolj semmit! napnak is egyre több a követője.

MNO
2016. 11. 25. 19:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén a Természetvédők Szövetsége és a Bors Alapítvány is csatlakozott a kezdeményezéshez, amely 1992-ben indult Kanadából. A sokszor tömeghisztériát és dulakodást is kiváltó vásárlási őrület ellentéteként szintén november utolsó péntekén arra buzdítanak az aktivisták, hogy hagyjunk ki egy napot, tegyük félre rossz szokásainkat, hangolódjunk a közelgő karácsonyra, és a tolongás helyett végezzünk olyan tevékenységet, amely nem ártalmas sem a környezetünknek, sem a környezetünkben élőknek.

A vásárlásfüggést vagy kényszeres vásárlást egyre inkább szenvedélybetegségként tartják számon. Becslések szerint Magyarországon a népesség mintegy öt százalékát érinti, de a nők jó harmada lehet veszélyeztetett. (Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete)

A mai akciónapon budapesti aktivisták jelképesen lezárták az egyik bevásárlóközponthoz vezető utat, és szórólappal, pénztárcazárjeggyel kérték a járókelőket arra, hogy „álljanak ellen a vásárlás kísértésének”. 

Az Egyesült Államokban a hálaadást követő nap 1932 óta számít a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetének, amikor hosszú nyitvatartással és rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. A Black Friday elnevezés az egyik magyarázat szerint az 1960-as évekből származik. A fekete jelző arra utal, hogy az üzletek eredménye az év végi vásárlási láz nyomán a kézzel írott könyvelésben a pirossal jelzett veszteségből a feketével írt nyereségbe fordul át. A kiskereskedőknek kulcsfontosságú az év végi, november–decemberi vásárlási szezon, ekkor bonyolítják le éves forgalmuk 40 százalékát. A Black Friday azonban egyre inkább veszít jelentőségéből, és már kevésbé számít a karácsonyi bevásárlási időszak kezdetének. A Reuters és az Ipsos 1639 felnőtt körében végzett online közvélemény-kutatása szerint 63 százalékuk nem tervezi, hogy vásárolna az idei Black Friday alkalmával, míg 32 százalékuk a karácsonyi vásárlás felét szeretné elvégezni ekkor.

Még van hátra egy-két óra a napból, dönthetünk, hogy mivel töltjük

 

 

 

 

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.