Bár az Adidast sokáig a Nike után örök második sportszermárkaként tartották számon, eladásai az utóbbi időben látványos emelkedésbe kezdtek. A Fortune szerint a két legfontosabb piacon robbanásszerűen nőtt a forgalma a tavalyi adatokhoz képest: Kínában 28, Észak-Amerikában pedig 26 százalékkal. Mi lehet e siker hátterében? A cég vezérigazgatójának dicsekvő jelentése szerint főként a női termékek piacán alkottak kirobbanót: Nyugat-Európában 27, Észak-Amerikában pedig alig hihető módon 77 százalékkal nagyobb értékben adtak el női ruhákat és cipőket.
Hogy lehet egy telítettnek hitt piacon több mint 75 százalékkal növelni a bevételeket? Az okok persze összetettek, de a leglátványosabb közülük a hirdetési stratégia drasztikus átalakítása. Az Adidasnál rájöttek, hogy a nőket többé-kevésbé hidegen hagyják a sztársportolók (a sportszermárkák hagyományos reklámozói). A Bloomberg a cég egyik igazgatósági tagját idézi: „A női fogyasztó nem követi a Real Madridot, nem követi James Hardent [az NBA kosarassztárját], viszont követi a saját maga által kiválasztott influencereket az Instagramon és a YouTube-on.” Influencer (’befolyásoló’) bárki lehet, akár egy átlagember is, akinek a bejegyzéseit sokan, jellemzően több millióan figyelik a közösségi hálózatokon, tehát kiterjedt és meglepően befolyásolható rajongói körrel rendelkezik.
Az Adidas az utóbbi időben néhány tucat ilyen influencert bízott meg azzal, hogy reklámozzák a termékeit. Ők jellemzően modellek, divatbloggerek, fitneszedzők, jógatanárok. Ez eddig nem lenne különös, hiszen mindig is az ismert, népszerű emberek kapták a legjövedelmezőbb reklámszerződéseket. Csakhogy míg korábban e szereplők az esetek többségében jól azonosítható reklámokban szerepeltek (például óriásplakátokon, a tévé elkülönített reklámblokkjaiban), addig e hirdetéseket manapság a saját Instagram-képeiken, Facebook- vagy Twitter-posztjaikban rejtik el. Az esetek többségében nem jelölik, hogy fizetett hirdetésről van szó, így a naiv követők (és lássuk be, aki Kim Kardashian minden posztját lájkolja, az jó eséllyel naivnak nevezhető) nehezen dönthetik el, hogy őszinte vallomásról vagy pedig fizetett termékelhelyezésről van-e szó.