Felesleges órákon át a tömött vonaton zötykölődni, ha gyorsabban, olcsóbban és kényelmesebben is lehet utazni. Ezt Prácser Attila és Gyürüs Máté, az Oszkár, azaz leánykori nevén az Online személyfuvar-közvetítő rendszer megalapítója is így gondolta tíz évvel ezelőtt. Az akkor még közlekedésmérnöknek tanuló egyetemisták hetente ingáztak vonattal Budapest és Szombathely között. – Még intercityvel is több mint három óráig tartott az utazás, a vonatok rendszeresen késtek, ráadásul a diákkedvezményt is csökkentették akkoriban – meséli Prácser Attila. Mivel a diákok közül sokan jártak haza autóval, a két egyetemista elhatározta, hogy egy kis szervezéssel, az internet na meg az egyetemen szerzett programozói tudás segítségével megkönnyítik a saját és mások dolgát. Létrehozták az Oszkár alapváltozatát, és eleinte az Iwiw-en, valamint egyetemi levelezőlistákon hirdetni kezdték, hogy ki mikor indul autóval az ország különböző pontjaira, és hány utast tud elvinni. A hobbiként induló szolgáltatás egyre népszerűbb lett, és 2014 óta – egyebek mellett egy befektetésnek köszönhetően – az alapítók már főállásban is az Oszkár működtetésével foglalkoznak.
– Nyugat-Európában már több évtizeddel ezelőtt is voltak telekocsi-irodák. Itthon pedig a nyolcvanas években a Petőfi rádión keresztül zajló betelefonálós módszert tekinthetjük a telekocsizás elődjének: az autósok a rádión keresztül üzenték meg, hogy honnan, mikor és hová indulnak. Hasonló elven működött később a sofőröket és az utasokat összekötő, Kenguru nevű vállalkozás is – taglalja Prácser Attila.
De nézzük, hogy működik az Oszkár! A leendő sofőrnek vagy utasnak először is regisztrálnia kell. Teszek egy próbát: utasként szeretnék Budapestről Szegedre eljutni. Bepötyögöm az indulási és az érkezési helyszínt, az időpontot, mire azonnal kiderül, hogy számos ajánlat közül válogathatok, és nagyjából kétezer forintba kerül majd az út. A választást segíti, hogy a hirdetésekből megtudhatom a gépjárművek típusát, valamint azt, hogy van-e bennük klíma, szállítanak-e csomagot, kisállatot, biciklit, illetve hogy autópályán közlekednek-e. Az utasok visszajelzései alapján pedig az is kiderül, hogy az autó kényelmes-e, a sofőr mennyi ideje oszkározik, valamint hogy mennyire megbízható, pontos és rugalmas. A kalkulátor segít kiszámolni, hogy mennyi pénzért érdemes telekocsiba ülni, így nagy csalódás senkit nem érhet. A Budapest–Szeged út vonattal másodosztályon 3700–4000 forintba, busszal 3400 forintba kerülne.