Egyetért-e ön azzal... de mivel is?

Migránskvótás népszavazás: amellett, hogy alkotmányellenes, gyakorlatilag sincs sok értelme.

Bakó Beáta
2016. 05. 04. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keddi határozatában a Kúria kimondta: nem ütközik tiltott tárgyba a kormány által kezdeményezett népszavazás az EU-s migránskvótáról. Egyébként egyetértve a kormány azon álláspontjával, miszerint az uniós migránskvóta óriási butaság, azért le kell szögezni: erről a kérdésről az alkotmány alapján nem lehetne népszavazást tartani. De persze fognak, mert a kormánynak ez politikailag nagyon jól jön, a Kúria eljáró tanácsa pedig szépen átengedte a kérdést; mivel nem tudta (vagy ne adj' Isten nem akarta?) rendesen értelmezni az alkotmányt és a tagállami népszavazások intézményét az uniós jog kontextusában.

A kormány népszavazási kérdése egész pontosan így hangzik:

Akarja-e, hogy az Európai Unió az Országgyűlés hozzájárulása nélkül is előírhassa nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését?

Már a népszavazás bejelentésekor többen felvetették, hogy a kérdés nemzetközi szerződésből eredő kötelezettséget érint, ezért nem lehet róla népszavazást tartani. Ez az érv nem helytálló – és ezt a mostani kúriai határozat is szépen kifejti –, mivel az uniós jogot alapvetően nem nemzetközi szerződésnek, hanem egy speciális, nemzetek feletti jogrendnek tekinti és tekintette már eddig is a bírói gyakorlat. Azonban nem is kell olyan messzire szaladni a tiltott tárgyakkal, hiszen először is azt kellene megvizsgálni, hogy egyáltalán megengedett, lehetséges tárgyba tartozik-e a migránskvótáról szóló népszavazás.

Erről az alkotmány azt mondja, hogy „népszavazás tárgya az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe tartozó kérdés lehet”. Egyrészt érdemes már az elején hangsúlyozni, hogy a kormány kérdésének az alanya nem az Országgyűlés, hanem az Európai Unió. Másrészt annak megítéléséhez, hogy a migránskvóta az Országgyűlés hatáskörébe tartozik-e, azt kellene tudni, hogy a kormány kérdése pontosan mire vonatkozik. A már elfogadott, 120 ezer migráns elosztásáról szóló tanácsi határozatra mint másodlagos uniós jogforrásra vagy pedig egy esetlegesen a jövőben létrejövő állandósult uniós elosztási rendszerre?

Ebben a fontos kérdésben viszont totális bénázás folyik, amint arra az EUrologus cikke is rámutat. Orbán Viktor a népszavazási kérdéssel kapcsolatban korábban úgy nyilatkozott, hogy a 120 ezer migráns elosztásáról szóló tanácsi határozat a múlthoz tartozik, és bírósági úton támadjuk meg. Ellenben a népszavazás a „jövőről szól”, és egy folyamatos és állandó szétosztási rendszerre vonatkozik. Az EUrologus megkérdezte a Kúria szóvivőjét, hogy a mostani határozatot pontosan mire kell vonatkoztatni. Madarász Gabriella „Orbán Viktorhoz csatlakozva” azt válaszolta, hogy a kérdés „akarja-e” megfogalmazása általánosan és a jövőre vonatkozóan kér véleményt, nem pedig egy konkrét, számszerű határozatra vonatkozik.

A Kúria szóvivője valószínűleg az Orbán Viktorhoz való buzgó csatlakozása közepette elfelejtette elolvasni a kúriai határozatot, amiről nyilatkozott.

A határozat ugyanis egyértelműen úgy fogalmaz: „a Kúria a feltett népszavazási kérdéssel összefüggésben rögzíti azt, hogy az NVB által hitelesített kérdés a másodlagos uniós jog körébe tartozó tanácsi határozat általi intézkedés bevezetésére vonatkozik”.

Vagyis a Kúria másra (a már meglévő egyszeri kvótára) gondolt, mikor átengedte a népszavazási kezdeményezést, mint amire (a jövőbeli általános kvótára) a kormány szándéka irányult. A félreértésben pedig az a legszebb, hogy sem egyik, sem másik verzióban nem lehetne a kormány által feltett kérdésről népszavazást tartani.

A Kúria tehát a konkrét tanácsi határozatra mint másodlagos uniós jogforrásra vonatkoztatta a kérdést, és első körben megállapította, hogy a másodlagos uniós jog önmagában nem jelent tiltott népszavazási tárgyat. Az unióból való kilépésről például már nem lehetne népszavazást tartani – elsősorban azért, mert ez burkoltan alkotmánymódosítást is jelentene, ami viszont tiltott népszavazási tárgy. Azonban annak elvileg nincs akadálya, hogy a másodlagos uniós jogba (tehát rendeletekbe, irányelvekbe, adott esetben tanácsi határozatokba) népszavazás útján beleszóljanak a tagállami választópolgárok.

Igen ám, de ennek csak előre van értelme, utólag már nem! A konkrét, 120 ezer migráns elosztásáról szóló tanácsi határozat már megszületett, és jelen állás szerint hatályban van. Vagyis nem képezi a magyar Országgyűlés hatáskörét. Az ügyben persze folyamatban van egy semmisségi eljárás az Európai Bíróság előtt, így még az is kiderülhet, hogy tényleg nem volt kompetenciája erről egyedül döntenie a Tanácsnak, és a határozat érvénytelen. Amíg azonban ezt nem mondja ki a luxembourgi bíróság, addig értelmetlen tagállami népszavazást tartani a kérdésről. Sőt, utána is csak annyiban lenne értelme, hogy ha a bíróság rendes jogalkotási eljárásba utalná a kérdést, akkor legfeljebb arról népszavazhatnánk, hogy a Tanácsban miként szavazzon a magyar kormány.

Tehát a jövőre nézve jogilag értelmezhető és logikus megoldás lenne például a következő: népszavazáson kötelezik a választópolgárok az Országgyűlést, hogy kötelezze a kormányt, hogy valamilyen álláspontot képviseljen a Tanácsban egy bizonyos uniós jogszabály megalkotásakor. Például ne szavazza meg a jövőbeli általános migránselosztási rendszert. Ilyen értelemben Orbán szándéka – miszerint a népszavazás a jövőbeli elosztási rendszerre vonatkozik – konform a népszavazás intézményével, eltekintve egy „apróságtól”.

Nyilván az Orbán-kormány magától se szavazna meg egy ilyen rendszert, tehát nincs szüksége rá, hogy népszavazáson erre kötelezzék a választók. (Persze politikailag hasznos ütőkártya egy számukra kedvező népszavazási eredménnyel villogni Brüsszel felé.) A magyar választópolgárok népszavazáson hozott döntése viszont értelemszerűen legfeljebb csak a magyar parlamentet és rajta keresztül a magyar kormányt kötheti – abba viszont már nem lehet beleszólásunk, hogy hogyan szavaz a Tanácsban a német, az olasz, a belga vagy az angol kormány. Persze nem hangzana olyan ütősen az a kérdés, hogy

Egyetért-e Ön azzal, hogy a parlament kötelezze a kormányt, hogy a Tanácsban ne szavazza meg a kötelező uniós migránselosztási rendszert?

Összuniós döntéseket (legalábbis a rendes jogalkotás folyamatában) mindenesetre nem tud egyetlen tagállamban hozott népszavazás megvétózni – sem előre, sem utólag. Az már más tészta (de ritkább eset), ha egyhangúságot igénylő döntésekről vagy az EU által kötött nemzetközi szerződésekről van szó. Egy-egy tagállami népszavazás ilyenkor is csak a saját parlamentjét vagy kormányát köti (már ha köti), de adott esetben ennek nagyobb súlya lehet. Példaként lehet említeni a nemrég lezajlott holland népszavazást, amelyen a szavazók többsége – bár csak véleménynyilvánító jelleggel – nemet mondott az EU és Ukrajna közti társulási szerződés ratifikálására. Azonban az uniós jogszabályok túlnyomó része – az úgynevezett másodlagos jog, amibe a migránskvótáról szóló tanácsi határozat is tartozik – nem szorul a tagállami parlamentek ratifikációjára, és nem is kell hozzájuk minden tagállam kormányának egyetértése a Tanácsban.

Vagyis totális parasztvakítás, hogy a kormány azt sugallja: a magyar népszavazás keresztbe tehet az uniós migránskvótának. Annak legfeljebb egy EU-s szintű népszavazás tehetne keresztbe, de ilyen sajnos egyelőre nem létezik.

Vagy az, ha a magyar polgárok hülyítése helyett a kormány minél több más tagállam kormányát meggyőzné, hogy szavazzanak nemmel egy ilyen kvóta-szabályra a Tanácsban. A kormány népszavazási kérdése azt üzeni a magyar polgároknak, hogy ők egyedül megfúrhatják az egész EU-s migránskvótát: ez a felvetés pedig így nemcsak hogy nem egyértelmű, de egyenesen félrevezető.

Van annak egyébként egy sajátos bája, ahogy a Kúria meglehetősen nagyvonalúan kezeli a népszavazási kérdésekre vonatkozó egyértelműség követelményét, mikor a kormány kezdeményezéséről van szó. Külön értekezik a határozatban például arról, hogy a kormánypropaganda által megalkotott „betelepítési kvóta” fogalma mennyire egyértelmű a választópolgárok számára, függetlenül attól, hogy az érintett uniós határozat nem használja ezt a terminust. Bezzeg amikor az egyszeri állampolgár vagy netán valamelyik ellenzéki párt kezdeményez népszavazást, akkor érdekes módon megátalkodottan értetlenek lesznek hirtelen az elbírálók.

Amint az egyébként várható volt, a balos ajrópéer ellenzéki pártok rögtön a népszavazás bojkottjára szólítottak fel, mert „Európa-ellenes”. Nekem egyébként már akkor a bojkott volt az első gondolatom, mikor Orbán bejelentette a kvótanépszavazást. De nem azért, mert akkora ajrópéer vagyok. Hanem azért, mert megérdemelnék Orbánék, hogy a saját propaganda-kérdésükben érvénytelen legyen a népszavazás az alacsony részvétel miatt: miután az új alkotmányban ötven százalékra emelték a részvételi küszöböt, és ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítették a jogintézményt. Legyen lehetetlen akkor is, mikor nekik jönne jól villogni egy kicsit a „népakarattal”!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.