Keddi határozatában a Kúria kimondta: nem ütközik tiltott tárgyba a kormány által kezdeményezett népszavazás az EU-s migránskvótáról. Egyébként egyetértve a kormány azon álláspontjával, miszerint az uniós migránskvóta óriási butaság, azért le kell szögezni: erről a kérdésről az alkotmány alapján nem lehetne népszavazást tartani. De persze fognak, mert a kormánynak ez politikailag nagyon jól jön, a Kúria eljáró tanácsa pedig szépen átengedte a kérdést; mivel nem tudta (vagy ne adj' Isten nem akarta?) rendesen értelmezni az alkotmányt és a tagállami népszavazások intézményét az uniós jog kontextusában.
A kormány népszavazási kérdése egész pontosan így hangzik:
Akarja-e, hogy az Európai Unió az Országgyűlés hozzájárulása nélkül is előírhassa nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését?
Már a népszavazás bejelentésekor többen felvetették, hogy a kérdés nemzetközi szerződésből eredő kötelezettséget érint, ezért nem lehet róla népszavazást tartani. Ez az érv nem helytálló – és ezt a mostani kúriai határozat is szépen kifejti –, mivel az uniós jogot alapvetően nem nemzetközi szerződésnek, hanem egy speciális, nemzetek feletti jogrendnek tekinti és tekintette már eddig is a bírói gyakorlat. Azonban nem is kell olyan messzire szaladni a tiltott tárgyakkal, hiszen először is azt kellene megvizsgálni, hogy egyáltalán megengedett, lehetséges tárgyba tartozik-e a migránskvótáról szóló népszavazás.
Erről az alkotmány azt mondja, hogy „népszavazás tárgya az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe tartozó kérdés lehet”. Egyrészt érdemes már az elején hangsúlyozni, hogy a kormány kérdésének az alanya nem az Országgyűlés, hanem az Európai Unió. Másrészt annak megítéléséhez, hogy a migránskvóta az Országgyűlés hatáskörébe tartozik-e, azt kellene tudni, hogy a kormány kérdése pontosan mire vonatkozik. A már elfogadott, 120 ezer migráns elosztásáról szóló tanácsi határozatra mint másodlagos uniós jogforrásra vagy pedig egy esetlegesen a jövőben létrejövő állandósult uniós elosztási rendszerre?