Akkor jó, ha a másiknak rossz?

Ha egy embergyereket farkastörvények szerint nevelnek, saját tapasztalatok és viszonyítási alapok nélkül, akkor ne csodálkozzunk azon, ha egyre hidegebbnek és veszélyesebbnek érezzük a társadalmat.

Muki
2013. 04. 28. 4:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, nem lehet elég korán beleverni a gyerekbe, hogy csak akkor lehet belőle valaki egy senki helyett, ha mindenképpen arra törekszik, hogy befolyást szerezzen mások felett. A befolyásszerzés ugyanakkor, lássuk be, legtöbbször kétes eszközökkel történik. Mindez egy a minap hallott kétszintű óvodai konfliktus okán jutott eszembe. Első szinten arról van szó, hogy a nagycsoportban az egyik gyerek őrmesteri képességeit fitogtatja, ami gyakorlatilag olyasmit jelent, hogy „fölé nőtt” kortárasainak, megkeserítve a „közlegények” mindennapjait. Ezen annyira még nem hasal el az ember, amíg az ügy nem éri el az extremitás határát, mert a gyerek ugye „rosszaság” is, együtt jár a gyerekléttel, a bonyolult érési folyamat bőven kelt(het) benne feszültséget. Ami nem meglepő annak fényében, hogy a szocializációval – főleg annak érzelmi dimenziójával – olykor önmagukat felnőttnek gondoló emberek sem birkóznak meg, jócskán mérgezve nem csak a saját, de környezetük lelkivilágát is. Viszont az eset második szintje egészen elképesztő. Miután az őrmestergyerek szüleinek szóvá tették a problémákat – és persze nem az óvónő lépett –, válaszul nagyjából azt mondták: így nevelik a gyereket, hogy korán megtanulja, hogyan kell ebben a kemény világban érvényesülni.

Mindez csak egy pillanatfelvétel, ám ez a torz felfogás tökéletesen leképződik a mindennapjainkban, miközben a valós fizikai és lelki teljesítmény kezdi elveszíteni korábbi pozícióit. Lassan ott tart az ember, hogy fél felajánlani a segítségét, nonkonformnak érzi a szolidaritást és az empátiát. Miközben egyre jobban teret nyer a „nekem akkor jó, ha a másiknak rossz” alapokon nyugvó játék. E felfogás híveinek szerencsére még nincs meg a többsége, viszont a kritikus tömeg szintje vészesen közelít.

Az ököljogot egy 2006-kutatás szerint az akkori 7–9. osztályos gyerekek jelentős része nem csak elfogadhatónak nevezte céljai elérése érdekében, de egyben szórakoztatónak is látták magát az erőszakot. Az elmúlt évtizedben mérséklődött a tolerancia és a segítőkészség szintje is, nagyban rontva a mindennapok minőségét, egyfajta vonal alatti pszichózist idézve elő. Ezek a gyerekek nem szívódnak föl mint Jack Reacher, hanem a jelek szerint értékrendjüket megtartva – akárcsak mestereik – itt élnek közöttünk, meghatározva mindennapjainkat. S ahogy a példa is mutatja: a viselkedés és a verseny rossz értelmezése nem a levegőből válik ki, hanem jól körülírható szocializációs csatornákon keresztül épül be a gyerekbe.

Mert a család a legfőbb szocializációs környezet az alapok szempontjából, viszont ha egy embergyereket farkastörvények szerint nevelnek, saját tapasztalatok és viszonyítási alapok nélkül, akkor ne csodálkozzunk azon, ha egyre hidegebbnek és veszélyesebbnek érezzük a társadalmat.

Nehéz ezt beismerni, s mivel önmagában a problémafelvetés is „támadásként” és mélységes pesszimizmusnak tűnik föl, maradnak a lesütött szemek és az alázatosság a hatalmasságok előtt, az instant mondatok az udvariatlan ügyintézőnek, az érzelemmentes arcok. A csend, amikor pedig beszélni kellene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.