Autó: kiszámoltuk, mennyibe kerül a fenntartása

Megéri autót fenntartani? Mennyit fizetünk egy kilométerért, ha mindent beleszámolunk a költségekbe? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

Szabados Balázs
2014. 10. 14. 7:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Autót fenntartani luxus, ezt minden magántulajdonos a saját bőrén érezheti, hiszen az adózott jövedelméből tartja fenn a gépjárművet, és amennyiben nem fuvarozásból él, bevétele nem keletkezik az autó használatából. Természetesen sokakat érdekel és érint a kérdés, hogy mennyibe is kerül ma az autófenntartás Magyarországon, így próbáltunk minden tényezőt figyelembe venni. Íme a felsorolás, hogy miket vettünk számításba: az autó vételára, várható értékcsökkenése, szervizköltségei (kötelező karbantartás, vizsgadíj, hibaelhárítás), karbantartási költségei (ablakmosó, téli gumi, izzók, tisztítás), a biztosítási díjak, a gépjárműhöz kötődő adók, a rendszertelen költségek (autópálya, parkolás stb.), és a végére hagytuk az egyik legmeghatározóbb tételt, a benzinköltséget.

Ha a pénz nem számítana, nyilván mindenki új autót vásárolna, de a valóságban az a helyzet, hogy hatalmas pazarlás vadonatúj gépjárműbe invesztálni. Egy közepesen felszerelt alsó-középkategóriás gépkocsi, mondjuk egy Opel Astra a szalonból kikerülve 5,2 millió forintba kerül. Az első évben hatalmas az értékesés, ekkor már csak 4,3-4,6 millióért lehet eladni, aztán 9-10 éves korára mindössze 1-1,2 millió forintot ér. Magyarországon a legtöbb család maximum ennyi pénzt tud hosszú és kemény munkával összekuporgatni, de egy kis körültekintéssel remek példányokat lehet kifogni, melyek gondos karbantartás mellett húszéves korukig használhatók lesznek. Az értékvesztés az autó tízéves kora után jelentősen lecsökken, előfordulhat, hogy megvesszük, mondjuk, 1,1 millió forintért, aztán húszévesen még mindig el tudjuk adni 300 ezerért! Gondoljanak csak bele, mindkét esetben tíz évig használja az autót egy család (az egyik 0–10-ig, a másik 10–20 éves koráig), az első 4,1 milliót (5,2-1,1) bukott az értékvesztés miatt, a második família pedig mindössze 800 ezret (1,1-0,3). Persze nyilván több pénzt kell költeni egy idősebb autóra, de abból a laza, 3,3 milliós különbözetből bőven telik rá!

Előbbi példánknál maradva egy vadonatúj Opel Astra 1,4 ECOTEC Enjoy felszereltségű autó (listaára 5 170 000 Ft) fenntartási költségeit vetjük össze egy 9 esztendős Opel Astra (H széria, egy generációval idősebb) 1,4 Enjoy változatéval, melyből 1,25 millió forintért már megkímélt példányt is találni. Utóbbi esetében cascóval nem számoltunk, mert ennyi idős autónál a tulajdonosok jellemzően már csak a kötelező biztosítást fizetik. A kötelező biztosításnál, szervizköltségnél, karbantartási költségnél átlagárat vettünk figyelembe, és mindkét autónál 7,5 literes vegyes fogyasztással számoltunk, hiszen majdnem ugyanarról a motorról beszélünk (90, illetve 100 lóerős változat), a modernebb változat technikai újításait pedig ellensúlyozza a J Astra valamivel nehezebb önsúlya.

A 15 000 kilométeres éves futásteljesítmény átlagosnak számít hazánkban, ezért ezzel a távolsággal számoltunk. Íme a táblázat:

 

 

A számok igencsak arcul csapják az embert, függetlenül attól, hogy új vagy régi autóról beszélünk. Ezek szerint ugyanis még a 9 éves H Astra esetében is évente 742 ezer forintot költ egy család az autózásra, ami havi lebontásban 62 ezer forintot jelent! A KSH legfrissebb adatai alapján hazánkban az összes megyét tekintve a nettó átlagkereset 153 ezer forint, két kereső felnőtt esetén 306 ezer. A lakáshitel/lakásbérlés, rezsiköltség, étkezés, óvoda, iskola, ruhavásárlás rengeteg pénzt elvisz, ha a 62 ezres autóköltséget is beleszámoljuk, akkor nem meglepő, hogy a magyar háztartások jó része nem igazán tud „előtakarékoskodni”. Ez gyakorlatilag 50 Ft/km-es költséget jelent, ha nemcsak a benzinfogyasztást, hanem minden költséget, még az éves szintű amortizációt is beleszámítjuk.

Új gépjárműnél még durvább a helyzet, ott ugyanis éves szinten csaknem 1,397 millió forintról beszélünk, havi lebontásban 116 ezerről! Szerencsés família, ahol belefér a költségvetésbe ez a havi kiadás. Kilométerre lebontva a költségeket 93 Ft jön ki.

Jogos a kérdés, hogy miért nem számoltunk dízelautóval. Nem árt tudni, hogy egy turbófeltöltő vagy a dízelekbe való injektor, porlasztócsúcs, fúvókák újonnan egyenként 100-300 ezres tételt jelentenek, és bár jellemzően ritkán kell őket cserélni (200-300 ezer kilométerenként), használtan egy common rail rendszerű turbódízeles autót venni hatalmas lutri (a régi örvénykamrásokkal messze nincs ennyi gond, de azokból már nem igazán találunk 15 évesnél fiatalabbat). Tehát ami bejön a réven, az elvész a vámon, hiába költünk egy dízelautónál jóval kevesebbet az üzemanyagra; ha használtan vettük, nem megbízhatóan leinformált kilométerrel, akkor bármikor beleszaladhatunk egy komolyabb alkatrészcserébe.

Ha újonnan veszünk dízelautót, akkor a benzineshez hasonló teljesítményű változatot jellemzően 0,7-1,5 millió forinttal drágábban vehetjük meg, ami komoly tételnek számít, rengeteg kilométert kell megtennünk, hogy „kiautózzuk” a differenciát, viszont tény, hogy az üzemanyagköltségünk jóval kedvezőbben alakul. Egy Opel Astra J 1,7CDTI 110 lóerős autó vegyes fogyasztása 5,5 liter körül alakul, tehát biztos, hogy kedvezőbb kilométerköltség jön ki, mint a vadonatúj benzines 93 forintjánál, de a használt változat 50 Ft/km-es költségét meg sem közelíti, elsősorban a hatalmas amortizáció miatt.

 

Vegyünk egy négytagú, budapesti családot. A két szülőnek a bérletdíja 2 x 9500, azaz 19 000 forint, a két gyereké pedig 2 x 3450, tehát 6900 forint. A család havi bérletdíja 25 900 forint. Ha ezt összevetjük az olcsóbban fenntartható autó, tehát a kilencéves Astra havi 62 ezres költségével, akkor 36 100 forint lesz a „bérletezés” előnye. Ebből azért telik vonatjegyre, ha a nagyit akarjuk vidéken meglátogatni, vagy jó néhány taxizásra is. Ha pedig az új Astra 116 ezres havi költségeit vesszük figyelembe, a differencia máris 90 100 forintra ugrik, ez majdnem másfélszer annyi, mint a nettó minimálbér (66 483 Ft)!

Időt sem tudunk feltétlenül spórolni az autózással, aki próbált már a reggeli vagy a délutáni csúcsforgalomban keresztülmenni a városon, az jól tudja, miről beszélek. A gépkocsi legnagyobb előnye a mobilitás, hogy bármikor a rendelkezésünkre áll, háztól házig jutunk vele, és tele tudjuk pakolni a csomagtartót táskákkal, amiket így nem kell kézben magunkkal cipelni, mikor a nagyit látogatjuk meg vidéken. Az autó tehát egyértelműen luxuscikknek számít Magyarországon, anyagi szinten nem lehet mellette érveket felhozni, azonban bizonyos esetekben sokkal kényelmesebbé teheti életünket, és figyelembe véve a magyarországi gépkocsik magas számát (2013-as KSH adat szerint a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió darab volt, ebből a személygépkocsik száma 3,0 millió), a kényelem számunkra minden pénzt megér

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.