Autót fenntartani luxus, ezt minden magántulajdonos a saját bőrén érezheti, hiszen az adózott jövedelméből tartja fenn a gépjárművet, és amennyiben nem fuvarozásból él, bevétele nem keletkezik az autó használatából. Természetesen sokakat érdekel és érint a kérdés, hogy mennyibe is kerül ma az autófenntartás Magyarországon, így próbáltunk minden tényezőt figyelembe venni. Íme a felsorolás, hogy miket vettünk számításba: az autó vételára, várható értékcsökkenése, szervizköltségei (kötelező karbantartás, vizsgadíj, hibaelhárítás), karbantartási költségei (ablakmosó, téli gumi, izzók, tisztítás), a biztosítási díjak, a gépjárműhöz kötődő adók, a rendszertelen költségek (autópálya, parkolás stb.), és a végére hagytuk az egyik legmeghatározóbb tételt, a benzinköltséget.
Ha a pénz nem számítana, nyilván mindenki új autót vásárolna, de a valóságban az a helyzet, hogy hatalmas pazarlás vadonatúj gépjárműbe invesztálni. Egy közepesen felszerelt alsó-középkategóriás gépkocsi, mondjuk egy Opel Astra a szalonból kikerülve 5,2 millió forintba kerül. Az első évben hatalmas az értékesés, ekkor már csak 4,3-4,6 millióért lehet eladni, aztán 9-10 éves korára mindössze 1-1,2 millió forintot ér. Magyarországon a legtöbb család maximum ennyi pénzt tud hosszú és kemény munkával összekuporgatni, de egy kis körültekintéssel remek példányokat lehet kifogni, melyek gondos karbantartás mellett húszéves korukig használhatók lesznek. Az értékvesztés az autó tízéves kora után jelentősen lecsökken, előfordulhat, hogy megvesszük, mondjuk, 1,1 millió forintért, aztán húszévesen még mindig el tudjuk adni 300 ezerért! Gondoljanak csak bele, mindkét esetben tíz évig használja az autót egy család (az egyik 0–10-ig, a másik 10–20 éves koráig), az első 4,1 milliót (5,2-1,1) bukott az értékvesztés miatt, a második família pedig mindössze 800 ezret (1,1-0,3). Persze nyilván több pénzt kell költeni egy idősebb autóra, de abból a laza, 3,3 milliós különbözetből bőven telik rá!
Előbbi példánknál maradva egy vadonatúj Opel Astra 1,4 ECOTEC Enjoy felszereltségű autó (listaára 5 170 000 Ft) fenntartási költségeit vetjük össze egy 9 esztendős Opel Astra (H széria, egy generációval idősebb) 1,4 Enjoy változatéval, melyből 1,25 millió forintért már megkímélt példányt is találni. Utóbbi esetében cascóval nem számoltunk, mert ennyi idős autónál a tulajdonosok jellemzően már csak a kötelező biztosítást fizetik. A kötelező biztosításnál, szervizköltségnél, karbantartási költségnél átlagárat vettünk figyelembe, és mindkét autónál 7,5 literes vegyes fogyasztással számoltunk, hiszen majdnem ugyanarról a motorról beszélünk (90, illetve 100 lóerős változat), a modernebb változat technikai újításait pedig ellensúlyozza a J Astra valamivel nehezebb önsúlya.