A törvényi szigorítás már évek óta téma a pártok körében, a fogyasztóvédelmi hatóságnál, illetve a békéltető testületeknél is, de konkrét ötletet eddig nem jelentett be senki. Az eredeti terv szerint szeptember közepén fogadta volna el a módosításokat a parlament.
A párt javaslata szerint a termékbemutatót folytató vállalkozások kötelesek lennének ügyfélszolgálatot fenntartani, telefonos, e-mailes elérhetőséget megadni. Így szerintük a fogyasztók élhetnének az elállási jogukkal, tehát 14 napon belül vissza tudnák kérni az áruért adott pénzt, ha elégedetlenek vele. A reklámtevékenységről szóló törvényt úgy változtatnák meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos volna megtévesztő kedvezmények használata: nem lehetne ajándéksorsolást tartani, és nem mondhatnák egy termékre, hogy ingyenes, ha kiderül, hogy fizetni kell érte. Változhatna a pénzügyi vállalkozásról szóló törvény is: tilos lenne, hogy a szervező cég a helyszínen fogyasztói hitelt közvetítsen. Így a vásárlónak maradna néhány nap gondolkodási ideje, mielőtt egy pénzintézethez fordulna hitelért.
Korábban több szervezet is fellépett már a termékbemutatók ellen. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság még tavasszal számolt be arról, általános jelenség, hogy a termékértékesítés céljából való adatkezelés körülményeiről a szervező cégek nem adtak tájékoztatást. Az emberek sokszor a termékbemutatón szembesültek azzal, hogy adásvételi szerződés megkötése miatt keresték meg őket. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége lapunkkal februárban azt közölte, csak a termékbemutatók megszüntetésével lehet megvédeni az embereket.
Felkerestük a KDNP sajtóosztályát, ahol elmondták, hogy az Országgyűlés remélhetőleg már novemberben elfogadja a módosításokat. Paulik András, a sajtóiroda vezetőhelyettese nem közölte, miért csúsznak ennyit. Megírta, a kihirdetés után a 45. napon léphetnek életbe az új törvények.
A szigorításokra azért volna szükség, mert egyre több a megkárosított vásárló. 2010-ben még 228, tavaly már 780 írásos panasz érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz a megtévesztő termékbemutatók miatt. A beadványok jelentős része arról szól, hogy az érintett szervező cégek eltűntek, a fogyasztók nem tudtak élni azzal a jogukkal, hogy két héten belül visszaadják a vásárolt árut.