Még nem szigorúbbak a termékbemutatókkal

Rétvári Bence a csalók visszaszorítását célzó módosító javaslatát az OGY novemberben fogadhatja el.

Horváth Attila
2015. 10. 06. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A törvényi szigorítás már évek óta téma a pártok körében, a fogyasztóvédelmi hatóságnál, illetve a békéltető testületeknél is, de konkrét ötletet eddig nem jelentett be senki. Az eredeti terv szerint szeptember közepén fogadta volna el a módosításokat a parlament.

A párt javaslata szerint a termékbemutatót folytató vállalkozások kötelesek lennének ügyfélszolgálatot fenntartani, telefonos, e-mailes elérhetőséget megadni. Így szerintük a fogyasztók élhetnének az elállási jogukkal, tehát 14 napon belül vissza tudnák kérni az áruért adott pénzt, ha elégedetlenek vele. A reklámtevékenységről szóló törvényt úgy változtatnák meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos volna megtévesztő kedvezmények használata: nem lehetne ajándéksorsolást tartani, és nem mondhatnák egy termékre, hogy ingyenes, ha kiderül, hogy fizetni kell érte. Változhatna a pénzügyi vállalkozásról szóló törvény is: tilos lenne, hogy a szervező cég a helyszínen fogyasztói hitelt közvetítsen. Így a vásárlónak maradna néhány nap gondolkodási ideje, mielőtt egy pénzintézethez fordulna hitelért.

Korábban több szervezet is fellépett már a termékbemutatók ellen. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság még tavasszal számolt be arról, általános jelenség, hogy a termékértékesítés céljából való adatkezelés körülményeiről a szervező cégek nem adtak tájékoztatást. Az emberek sokszor a termékbemutatón szembesültek azzal, hogy adásvételi szerződés megkötése miatt keresték meg őket. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége lapunkkal februárban azt közölte, csak a termékbemutatók megszüntetésével lehet megvédeni az embereket.

Felkerestük a KDNP sajtóosztályát, ahol elmondták, hogy az Országgyűlés remélhetőleg már novemberben elfogadja a módosításokat. Paulik András, a sajtóiroda vezetőhelyettese nem közölte, miért csúsznak ennyit. Megírta, a kihirdetés után a 45. napon léphetnek életbe az új törvények.

A szigorításokra azért volna szükség, mert egyre több a megkárosított vásárló. 2010-ben még 228, tavaly már 780 írásos panasz érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz a megtévesztő termékbemutatók miatt. A beadványok jelentős része arról szól, hogy az érintett szervező cégek eltűntek, a fogyasztók nem tudtak élni azzal a jogukkal, hogy két héten belül visszaadják a vásárolt árut.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.