Jóllehet az internet-, televízió- és telefon-előfizetés havonta nem sokkal több tízezer forintnál, a számlák néhány hónapnyi nem fizetése esetén akár több százezer forintos tartozással és a szerződés felmondásával szembesülhetünk. Lapunk egyik olvasója arról számolt be, hogy – saját hibájából – május óta nem fizette be szolgáltatója, a UPC által küldött csekkeket, így az augusztus 24-i határidővel kézbesített számlán már több mint 34 ezer forint szerepelt. Ebben aligha találni furcsaságot, ám nem sokkal később ismét számlalevél volt a postaládában, amely már 300 500 forintról szólt.
Mi indokolja azt, hogy egyik hónapról a másikra megtízszereződik a követelt összeg? A számla be nem fizetése esetén hogyan próbálják értesíteni az ügyfelet a hátralékokról? Miként lett volna elkerülhető a fenti helyzet? – többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ a UPC Magyarországnál. Érdeklődésünkre közölték: a szóban forgó esetben egy még érvényben lévő, kétéves hűségidejű szerződés szolgáltató általi felmondásáról van szó, amely természetesen nem előzmények nélkül következett be. Mint megtudtuk, a UPC ügyfele összesen kilenc alkalommal – telefonon, SMS-ben és e-mailben – kapott felszólítást a számlahátralék befizetésére, a társaság pedig jelezte azt is, ha nem rendezik a tartozást, felmondják a szerződést. A végül megtörtént augusztus 30-i felmondásról július 22-i keltezésű, tértivevényes levélben értesítették ügyfelüket, egyébként továbbra is lehetőséget adva az időközben 34 ezer forintosra duzzadt tartozás rendezésére.
A szerződés az előfizetőnek felróható okból szűnt meg, a hűségidőszak lejárta előtt. Ez esetben az ügyfélre terhelik a határozott idejű szerződés alapján adott kedvezményeket – derül ki a UPC tájékoztatásából, amely szerint a kedvezmény formájában elengedett egyszeri bekötési díj a digitális tévé esetében 7139, az internet és a vezetékes telefon esetében 8320 forint volt. A szerződés szerint járt havidíj-kedvezmény is, ez a tévészolgáltatásnál közel 27 ezer, az internet esetében 114 836, míg a telefonnál közel 59 ezer forint volt. A fentiek mellett a korábbi ügyfélre terhelték a társaság tulajdonát képező médiabox és kábelmodem árát is, ezek összesen 46 ezerrel növelik a tartozást. A társaság azt is közölte, az eszközök visszaszolgáltatása esetén az utóbbi tételt nem kell megtéríteni.
– Minden értesítési, tájékoztatási kötelezettségünknek eleget tettünk a szerződéskötés előtt és a hátralékkezeléssel kapcsolatban. A határozott időtartamú szerződés megszűnése esetén várható jogkövetkezményeket, vagyis a kedvezmények elvesztésének lehetőségét az erről szóló külön tájékoztatás mellett a szerződési feltételek is rögzítik – hangsúlyozta a UPC. Megjegyezték azt is, hogy a teendőket az elektronikus hírközlésről szóló törvény szabályozza, ami azt jelenti, hogy lényegében minden szolgáltató így köteles eljárni hasonló esetben. A társaság szerint ezek az esetek könnyen elkerülhetők; ehhez elég annyi, hogy a felek betartják a szerződésben rögzített feltételeket, vállalásokat. Ez a társaság részéről annyit jelent, hogy az elvárt minőségben nyújtja a szolgáltatásokat, az ügyfél pedig rendszeresen, határidőre befizeti a számlákat.