A Magyar Képzőművészeti Egyetem gyűjteményeinek szisztematikus feldolgozása több mint két évtizede folyik, párhuzamosan az intézménytörténeti kutatásokkal. E tárgyban az intézmény több kiállítást rendezett már, és kiadványokat is készített. Új, Fotó/Modell című kiállításuk kedden este 18 órakor nyílik az egyetem Barcsay-termében (Budapest, Andrássy út 69-71.), és nagyrészt a 19. századi hivatásos („műtermi”) fényképészek képeiből áll.
E fényképészek munkásságára a 20. század fotótörténete alig fordított figyelmet, így kifejezetten érdekes a közönség számára is. A kiállítás tematikus csoportokra bontva mutatja be a képeket, amelyek között megjelennek az egyetem Doktori Iskolája hallgatóinak új, kifejezetten erre a tárlatra készített művei is.
A kiállított 19. századi fotográfiák archívumok mélyén lapultak, rendezetlenül – ami az állagmegóvás szempontjából nem haszontalan, azonban a képek megismerését a legkevésbé sem segítette elő. A kiállítás anyaga vásárlás, gyűjtés, ajándék, hagyaték és megrendelés útján került az egyetemhez, ahol a diákok tanulmányaikhoz, rajzaikhoz, munkáikhoz használták fel azokat.
19. századi értelemben új típusú képről van szó, hiszen a műtárgy alakjában nem rajzot vagy nyomatot látunk, hanem közvetlenül „a természet után” levett képet, szinte magát a valóságot. Mindezt utazó fényképészek tették hozzáférhetővé a világ legkülönbözőbb tájain készített és nemzetközileg terjesztett képeikkel. Bonfils, Fiorillo, Sommer, Eckert, Krieger, Naya, Wlha fotográfiái európai és Európán kívüli helyszíneket és embereket mutatnak a 19. század második feléből. A csúcspontot valószínűleg az Underwood and Underwood cég ipari mennyiségű sztereokép sorozatai jelentik, ahol már koncepcióvá vált a legkülönbözőbb helyszínek, emberek, foglalkozások, nevezetességek fotografikus rögzítése és kiadása egy-egy sorozat formájában.
Múlt és jelen összekapcsolásának szándékát erősítendő, már közel egy éve, a kiállítás koncepciójának készítése idején bevonták a programba az egyetem Doktori Iskolájának hallgatóit, hogy érdeklődésüknek és saját szempontjaiknak megfelelően dolgozzanak fel bármely általuk választott részletet, műcsoportot, formai megkötések nélkül. Ezek a művészeti kutatások minden esetben új, egyedi, nem várt eredményre vezethetnek, ami hatással van a projekt egészére.