Nemrég megszületett a megállapodás az Európai Unióban, amelynek értelmében 2035-től betiltják a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését. Ez részét képezi az unió azon törekvésének, hogy lehetőleg nullára csökkentsék a közlekedés károsanyag-kibocsátását az EU-ban. Bár a döntést 2026-ban még egyszer felülvizsgálják majd, az már most óriási port vert fel néhány uniós országban. Olaszország új, infrastruktúráért felelős minisztere és a Liga vezetője, Matteo Salvini bejelentette, hogy kampányolni fog a döntés ellen.
„A benzin-, dízel- és gázüzemű autók 2035-től történő betiltása Európában óriási hiba és egyben egy ajándék Kínának, amely gyárak bezárását fogja eredményezni Olaszországban és Európában” – jelentette ki a közösségi oldalán a tárcavezető, aki úgy véli, hogy „a munkások és az iparosok munka és bér nélkül maradnának, ráadásul ez a döntés élethosszig tartó függőséget jelentene Kínától”.
Nemcsak a Liga politikusának vannak erős fenntartásai, Giorgia Meloni egész kormánya negatív következményektől tart az olasz autóiparra és a munkahelyekre nézve, de az olasz üzleti életből is érkeznek kritikák. A Confindustria üzleti szövetség előrejelzése szerint „Olaszországban munkahelyek ezrei vannak veszélyben, egy egész ipari ágazatot fenyeget az eltűnés veszélye”.
Ezzel egyetértésben nyilatkozott az Alternatíva Németországért (AfD) német ellenzéki párt is, amely egy közleményben úgy kommentálta a döntést, hogy „az EU végleg véget akar vetni az egyik legsikeresebb és leghosszabb életű német technológiának”.
Az autóvezetés így végül a magas jövedelműek luxusává válik, akik megengedhetik maguknak a drága elektromos autót. És mindezt akkor, amikor az energiatakarékosság társadalmi dogmává vált Németországban. Így mélyítjük tovább a társadalmi szakadékot, így áldozunk fel egész megélhetési forrásokat egy ökoszocialista ideológia oltárán. Míg a végzetes politikáért felelősök továbbra is flancos autókban utazhatnak, addig a kereskedő csak a teherbiciklit használhatja, az ingázó pedig csak a túlzsúfolt magánvonaton ácsoroghat
– írja a jobboldali párt, amely szerint az elektromobilitással kapcsolatos túlzott felhajtás elzárja az utat az egyre tisztább belső égésű motorok kifejlesztése előtt.
Az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) is élesen bírálta az uniós döntést. Christian Hafenecker szerint ez a lépés nem sok jót ígér. „A belső égésű motorok 2035-ig történő betiltása egyenlő a technológiai kőkorszakkal” – figyelmeztetett a közlekedéspolitikai szakember, aki hozzátette, hogy nemcsak egy technológiai sivatag felé tartunk, de ez a szigorú út a nyersanyagokban gazdag és általában szegény országok kizsákmányolását jelenti. „A gyermekmunka a kobalt és a lítium bányászatában már ma is szinte nemzetközi szabvány” – jelentette ki.
Anna Zalewska lengyel kormánypárti európai parlamenti képviselő is reagált a döntésre. Szerinte „nem adhatjuk fel a szabadpiac versenyképességét, és nem hagyhatjuk, hogy az elektromos autókat gyártó lobbisták döntsenek arról, hogy a polgárok mit vásároljanak”. A politikus szerint őrület, hogy „háború van, energiaválság, gazdasági válság, eközben egyre inkább olyan eszközökre van szükségünk, amelyeket fel kell tölteni, így növelni fogjuk az energiaigényt”.
Hozzátette, hogy a háború és az energiaválság nyilvánvalóan nem késztette gondolkodásra a brüsszeli elitet, ebben a kérdésben mindössze az érdekek kijátszásáról van szó.
Borítókép: Olasz politikusok az olasz autóipart féltik a rendelkezés következményeitől (Fotó: Europress/AFP)