Lezárnák a hibrid járművek korszakát Nagy-Britanniában

A klímaváltozás-bizottság tagjai úgy látják, hogy immár lehetővé vált a 2032-es határidő.

2020. 07. 06. 6:41
A közlekedés felel a szén-dioxid-kibocsátás negyedéért Fotó: TAL COHEN Forrás: MTI/EPA/Tal Cohen
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kormánybizottsági javaslat alapján a tervezettnél három évvel előbb megszűnhet az új, belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítése Nagy-Britanniában.

A tiltás eredetileg 2040-től lett volna érvényes, majd 2035-re tűzték ki a határidőt, ám most a klímaváltozás bizottság tagjai úgy látják, hogy a technológia fejlődése és a piaci változások lehetővé teszik a 2032-es határidőt. Ez utóbbi dátum már idén februárban is felmerült, éppen a 2035-ös határidő elfogadása után – a szigorítással segíteni szeretnék annak a célnak az elérését, amellyel a szigetország 2050-re karbonsemlegessé válna.

A jogszabály a hibrid és a plug-in-hibrid technológiával szerelt járművek értékesítését is tiltja – jelezte az Inside EVs szakportál. Mindkét típus hagyományos motorral, de elektromos rásegítéssel szerelt, de míg az előbbi akkumulátorát az autó belsőégésű motorja tölti, addig az utóbbi a hálózatról is tölthető. Lényeges az is, hogy nemcsak a személyautókra vonatkozik az új szabályozás, hanem a kisteherautók és a motorkerékpárok gyártóit is lépésre kényszeríti a teljes mértékben akkumulátoros elektromos, illetve a hidrogéncellás megoldások felé. Felmerült, hogy a gyártóknak előírnák, hogy legalább mekkora hányadban kellene nullakibocsátású járművet eladniuk évente, így 2032-re fokozatosan lenne elérhető a száz százalék.

A közlekedés felel a széndioxid-kibocsátás negyedéért
Fotó: MTI/EPA/Tal Cohen

A javaslat alapjául szolgáló jelentés azért készült, hogy fény derüljön arra, vajon az ország jó úton halad-e a karbonsemlegesség felé. A közlekedés és a közúti szállítás az ország teljes széndioxid-kibocsátásának 24 százalékáért felelt tavaly, míg az ipar 21 százalékért, az épületüzemeltetés pedig 18-ért. Ezért úgy látják, komolyabban kell foglalkozni a közlekedéssel, például úgy, hogy a kormány megvizsgálhatná a dízelmeghajtású nehézgépjárművek betiltásának lehetőségét.

Vegyes fogadtatásra talált a javaslat, a LeasePlan UK lízingcég ügyvezető igazgatója szerint például egyértel­műen elérhető lenne a cél 2032-re. Alfonso Martinez úgy látja, hogy az iparág rohamos fejlődése, és ennek nyomán a járművek árának csökkenése ezt lehetővé teszi, ám a kormánynak gondolnia kell az infrastruktúra-fejlesztésre is.

Toby Poston, a brit járműkölcsönző és -lízingelő cégek, a BVRLA vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója nem tartja életszerűnek az elképzelést. Szerinte erre a lépésre még egyszerűen nem érett meg a piac.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.