A teljesen elektromos és plug-in hibrid járművek globális értékesítése 2024-ben éves szinten 30,5 százalékkal nőtt szeptemberben az előző évhez képest. Az összesítésben Kína rendkívüli adatokat produkált, és az európai piac is meglódult – közölte a Reuters hírügynökség a Rho Motion piackutató cég adataira hivatkozva.
A kínai autógyártók a nehezített pálya ellenére továbbra is igyekeznek növelni az eladásaikat Európában. Ismert: az EU 17 és 37 százalék közötti importvámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, miközben világszerte „ hűlt” a kereslet 2024 elején. A trendfordulóra idén áprilisig kellett várni, a piac azóta is dinamikusan növekszik.
A Rho Motion adatai szerint szeptemberben világszerte 1,69 millió elektromos (BEV) vagy plug-in hibrid (PHEV) elektromos autót adtak el. Kínában 47,9 százalékkal több új elektromos jármű talált gazdára, mint egy évvel ezelőtt, az eladások 1,12 millió darabra ugrottak. Az Egyesült Államokban és Kanadában a növekedés 4,3 százalékos, mindez azonban csupán 0,15 millió darab járművet jelent. Európában 4,2 százalékkal növekedett a kereslet, 0,3 millió jármű talált gazdára. Kedvező tendenciák látszanak az olaszországi, németországi és dániai piacokon is.
Kínában az eladások idén év végéig rekordokat dönthetnek – prognosztizálja a Rho Motion, amely szerint az európai elektromos járművek értékesítései 2025-ben 3,78 millió, 2030-ban pedig 9,78 millió darab járműre bővülnek, ami előbbi esetében 24 százalékkal, utóbbinál pedig 19 százalékkal alacsonyabb a korábbi előrejelzéseknél – mondta William Roberts, az autóipari kutatás vezetője a Reutersnek.
Bár az adatok alapján a növekedés visszafogottabbra sikerülhet, mint arra az iparági szereplők számítottak, a jelenlegi piaci trendek jó irányba mutatnak Magyarország szempontjából, ahol a gazdasági növekedés fontos szereplői az autóipari és akkumulátorgyártó cégek.