1945. november 26-án a Zeneakadémia nagytermében került sor a perre, a Bárdossy- és az Imrédy-ítélet után. A lesoványodott és erősen megőszült színészkirály ügyét a Molnár-tanács tárgyalta. Eljött sok kolléga, tanúként vagy csak hallgatóságként.
A vádirat szerint Kiss Ferenc egész színészi képességét, magánéletét és közhivatali állását a szélsőjobboldali eszmék szolgálatába állította, a magyar színészetet fenntartás nélkül kiszolgáltatta a fasiszta világnézetnek, a színházat propagandaeszközzé süllyesztette. Egy díszelőadáson felemelt karral üdvözölte a hallgatóságot, és nyilas eszmét dicsőítő költeményeket szavalt. Propagandatevékenységét még az ország „felszabadítása” után sem hagyta abba. 1945 januárjában a Donausender rádióban felolvasta a „Nyilas miatyánk” címen ismert, Szálasit dicsőítő költeményt. Színészi élgárdánk egy részének elnémításában vezető szerepet játszott, ahogy Horváth Árpád halálában, Karády, Békeffi, Jávor elhurcolásában is. És így tovább.
Felolvasták neki az újpesti színházavatáskor mondott uszító beszédét. Kiss nem tagadta, hogy elmondta. Ahogy a Solymosi Eszter vére című verset is. Színésztársai üldöztetése kapcsán viszont azt vallotta, hogy nem ő, hanem a kamara főtitkára jelentette fel őket. Jávor, Karády és Horváth Árpád ellen pedig nem tett semmiféle kijelentést. Azzal is védekezett, hogy bár kormánybiztossá nevezték ki a nyilasok, ő semmilyen intézkedést nem eszközölt.
Tapolczay Gyula, a Nemzeti Színház tagja elmondta, hogy Kiss Ferencet még abból az időből ismeri, amikor zsidóbarát és liberális volt. Mint fogalmazott: nagy színésznek tartja, de utolsó embernek. Abonyi Géza, a színészek szabad szervezetének elnöke úgy vallott, Kiss Ferencet már akadémiai növendék korában is féktelen hiúság fűtötte. Örült a német megszállásnak, októbertől csak „Kitartás!”-sal köszönt.
Terhelő vallomást tett Karády Katalin is. A beszámolók szerint Kiss Ferenc felé fordulva szenvedélyesen kiáltott rá: „Maga volt a színészek Hitlere!” A jelenetről még egy Ludas Matyi-karikatúra is készült.
Bár sok vádpontot nem sikerült bizonyítani, például azt, hogy életek kerültek miatta veszélybe, az ügyész halált kért rá. Nyolc év börtön lett a vége. A Nemzeti új igazgatója viszont nem Nagy Adorján lett, hanem Major Tamás.
Kiss Ferenc Fedák Sárival, Hindy Iván vezérőrnaggyal, Dövényi Nagy Lajossal, Hóman Bálinttal, gróf Festetich Ernővel raboskodott a Maglódi utcai gyűjtőfogházban. A lapok szerint nem szenvedtek eléggé a bűnösök, szanatóriumi kényelemről, cellai dáridózásról, börtönbeli kaszinóéletről írtak, arról, hogy úgy élnek, mintha a soproni Lövérekben lennének. „A vasárnapi református istentiszteleten, ahol helyhiány miatt együtt vannak a férfi- és női foglyok, botrányos jelenetek játszódnak le, ez a foglyok szerelmi eldorádója – számolt be Gyöngyélet a Gyűjtőben című riportjában Palásti László újságíró. – Itt pompázik pazar városi bundájában Kiss Ferenc, a kórház örökös díszbetege is.”
Ízületi bántalmai voltak, és sokat sírt, írták a lapok. „Az volt a baj, hogy a Zeneakadémiában tárgyalták az ügyemet. Akkor még nagyon rossz volt a légkör. Engem nyolc évre ítéltek, Vértes Lajost pedig, aki az elnököm volt, igazolták. Biztosan az volt az érdeme, hogy Jób Dániel kutyáját rejtegette. Én meg Jób Dánielt segítettem, nem a kutyáját. Engedélyt adtam neki, hogy magánnövendékeket tanítson” – panaszkodott a Képes Figyelőnek.
A férfi- és női rabok külön voltak, de Fedákkal néha sikerült találkoznia a rabkórházban, hogy néhány szót váltsanak. Amikor Fedák szabadult, Kiss sírva kiáltott utána a rács mögül: „Fel a fejjel, Zsazsa! A viszontlátásra!” „A viszontlátásra, Feri! – zokogott Fedák – Fel a fejjel!” Soha többé nem találkoztak.
Képgaléria a Ludas Matyiban megjelent Kiss Ferenc-gúnyrajzokból:
Fedák Nyáregyházára került, Kiss Ferenc a váci fegyházba. Gyermekjátékokat csiszolt a műhelyben. „Nagyon megszerettem a játékkészítést – nyilatkozta a Képes Figyelő börtönriportjában. – Szívvel csinálom, mint a színészetet.”
Kiss Ferenc 1953 szeptemberében szabadult, 60 évesen. Arra nem is gondolhatott, hogy visszatér a színpadra. Dolgozott a székesfehérvári vágóhídon, éjjeliőrként a Csabai Állami Gazdaságban, volt földmérő és segédmunkás. Harmadszor is megnősült, 1955-ben, 62 évesen újabb gyermeke született.
1955-ben részt vett Fedák Sári budapesti temetésén. Latabár Kálmán ment érte Székesfehérvárra kocsival. Ott volt Mezey Mária, Turay Ida és Gobbi Hilda is. A gyászszertartásról jelentés ment a belügynek, Kiss Ferenc neve többször felbukkan benne. „Fedák Sári aktív jobboldali börtönviselt múltja teljesen közismert. Az utóbbi időben ugyanolyan mártírhírnevet költöttek róla színészkörökben, mint most egy ideje, kiszabadulása óta Kiss Ferenc körül. Mind Fedáknál, mind újabban Kiss Ferencnél gyakori egyes vezető színészek találkozása.”
1956-ban aztán jött a forradalom. Kiss Ferenc nem hőzöngött, nem vett részt az eseményekben, nem ment ki Nyugatra. Nem adta elő a rendszer mártírját, a börtönbe vetett szabadsághőst. Csendben volt. És úgy tűnt, lassan megbocsátanak neki. Közel egy időben Páger hazahívásával Kiss Ferencet is visszaengedték a színpadra. Csak míg Páger sztárként lép újra közönség elé a Vígszínházban, Kiss Ferenc egyelőre csak vidéken vitézkedhetett.
A győri Kisfaludy Színháznál kezdte újra, megfordult Szegeden, Kaposváron és Veszprémben is. Amikor 1957-ben Békéscsabán vendégszerepelt, a kollégák vegyes érzelmekkel várták a színháznál. A társulat tagja volt a kezdő Szuhay Balázs, aki így emlékezett vissza az első találkozásra: „Amikor belépett a terembe, ahol a Bánk bán felújításának olvasópróbáját tartottuk, körbejárt közöttünk, mindenkinek bemutatkozott. Még nekünk, legfiatalabbaknak is. Régi ismerőseit átölelte, aztán csendben megszólalt: »Kérem, fogadjanak úgy, mint új kollégát. Öreg ember vagyok. Bűnös vagyok, megbüntettek. Kérem, segítsenek nekem, hogy nevemnek, amit bepiszkoltam, böcsületet szerezzek.«”
1957-ben így nyilatkozott a Film, Színház, Muzsikának: „13 évig nem játszottam, látni sem akartam a színházat. Azt hiszem, mégsem volt káromra ez az idő. Sok mindent megértettem, megtanultam, más ember lettem. Nem tudom pontosan megfogalmazni. Nagyobb a felelősségtudatom, jobban ismerem az életet.”
Idős korában is csodálatosan, meggyőzően formálta meg szerepeit, Lear királytól Ezra Mannonig az Amerikai Elektrában. Willy Loman-alakítása Szegeden különösen nagyszerű volt. Czímer József, a Vígszínház dramaturgja előadás után együtt jött vele vonattal Budapestre. Sok minden szóba került az út alatt. „Beszélt a börtönéveiről, arról, hogy ott volt alkalma szembenézni saját méltatlan ostobaságával, mindezeken végre szerencsére már túl van. Mikor a politikai ügyeken mi is túl voltunk, megemlítettem, hogy 1945 júniusában, mikor én a Szabadság munkatársa voltam, a Nemzeti Színház közvetlen szomszédságában, mindjárt a Rökk Szilárd utca elején volt egy borbély. Ismeri? – kérdeztem Kiss Ferenctől. Igen – felelte –, a háziborbélyom volt. Nos, elevenítettem fel, akkor az ön háziborbélya mondta nekem, hogy ön, miután méltóságos úr lett, bement hozzá borotválkozni, a borbély megkérte: Volna szíves, művész úr, egy kicsit hátrább csúszni a széken? Mire ön kirántotta a kendőt az álla alól: Én magának nem művész úr, hanem méltóságos úr vagyok! Kiss Ferenc egy pillanatig hallgatott, aztán minden mosoly nélkül azt mondta: Igen, ez voltam.”
1959 nyarán felkereste a kórházban régi ellenfelét, a halálos beteg Jávor Pált. Kibékültek, kezet fogtak. Kiss érdeklődött Jávor tervei iránt, aki a Peer Gyntöt említette. Jávor kérte, látogassa majd meg pasaréti házában is, ha meggyógyul. Többé nem találkoztak, Jávor Pál 1959. augusztus 14-én meghalt.
A hatvanas-hetvenes években már filmekben is lehetett újra látni, igaz csak mellékszereplőként. Bankigazgató volt a Pacsirtában, táblabíró A kőszívű ember fiaiban, fuvaros az egyik Csutak-filmben. Alakított rendőrparancsnokot, villanyszerelőt, sintért, orvost, gazdát is. 1960-ban a Légy jó mindhalálig című filmben játszotta Pósalaky bácsit. A Móricz-regényt 1936-ban is megfilmesítették, Kiss abban is szerepelt mint a kollégium igazgatója.
Egykori tanítványai ekkor már befutott, komoly befolyással bíró színészek, rendezők, igazgatók voltak. Nyilván volt egy-két jó szavuk az érdekében.
Volt egy Appel Henrik nevű akadémistája is 1936-ban. Kiss Ferenc azt tanácsolta, változtassa meg a nevét, ha karriert akar csinálni. A 19 éves fiú kőművessegédként dolgozott, munka mellett járt az óráira, és annyira szegény volt, hogy télikabátra sem tellett neki. Egyszer összetalálkozott a tanárával az akadémia előtt. Tél volt, Kiss Ferenc megsajnálta a didergő növendéket, és odaadta a kabátját, mert ő úgyis taxival megy haza. Appel Henrik csak fél évet töltött az akadémián, soha nem lett belőle színész. Aczél György néven csinált másfajta karriert. A Kádár-korszakban a kulturális élet teljhatalmú ura volt.
Kiss Ferenc 1963-ban érdemes művész kitüntetést kapott. Abban az évben bontották le a régi Nemzetit a Blaha Lujza téren, dicső és sötét múltja színhelyét, a metróépítés miatt.
1971-ben elkezdte írni emlékiratait, Mindenért fizetni kell címmel. Filmvásznon 1973-ban bukkant fel utoljára. A Régi idők focijában alakította Róbert bácsit, a húszas évek zsidó származású ingyenkonyhás szélhámosát. Epizódszerep volt, néhány másodpercig látható, meg sem szólalt a filmben. 80 éves volt már ekkor.
1978. augusztus 13-án, vasárnap halt meg. A Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra, református szertartás szerint. Akkor már ott volt Jávor Pál, Bajor Gizi, Fedák Sári. Oda került később Karády Katalin, Bessenyei Ferenc, Gobbi Hilda, Kállai Ferenc és Aczél György is.
A Mindenért fizetni kell című életrajz máig kiadatlan.
1. rész: A matrózblúzos naiva – Turay Ida története
Következik: A bujdosó lány – Mezey Mária története