Közelednek a választások, mindenkit kiüthet a kormánypárt

Robert Fico tarolhat a november 9-i szlovákiai megyei választásokon, míg a magyar pártok különféle módokon próbálnak minél több mandátumot szerezni.

Kovács András
2013. 09. 21. 15:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A november 9-i szlovákiai megyei választások közeledtével egyre fontosabb szerepet kapnak a közvélemény-kutatási eredmények az esélylatolgatásokban. Ez lesz egyébként az első országos megméretés a 2012-es előre hozott parlamenti választások óta északi szomszédunkban. A választók a megyei testületek munkája mellett a Fico-kormányról is kiállítják a bizonyítványt, és egyelőre úgy tűnik, a Smernek semmi félnivalója nincsen.

A Median SK közvélemény-kutató intézet felmérése szerint a kormánypárti Smer-SD 45,7 százaléknyi voksra számíthat. A Kereszténydemokrata Mozgalom (KDH) 9,5, a Szlovákiai Kereszténydemokrata Szövetség (SDKÚ) 8,8, a Most-Híd 7,1, az Egyszerű Emberek (Olano) 6,4, a Szabadság és Szolidaritás (SaS) 6,2, a Magyar Közösség Pártja (MKP) 5,4, míg a szélsőjobboldali Szlovák Nemzeti Párt (SNS) 5,3 százalékon állt. A felmérés azt mutatja, hogy a kormánypárt tarolni fog novemberben, de örömteli, hogy mindkét magyar párt ötszázalékos küszöb fölött van.

A 2009-es megyei választásokon jelent meg először önálló formációként Bugár Béla pártja, és a Híd szereplése nem volt kimondottan sikeres. A négy éve kialakuló 40–2-es megyei képviselői arány november után biztosan változni fog, az erőviszonyok megoszlása viszont kérdéses. Ugyan a két párt óvatos tárgyalásokat folytatott egymással az együttműködésről, csak elvétve egyeztek meg.

Nagyszombat megye például az a régió, ahol a külön listák mellett még egy pikáns egyéni összecsapásra is sor kerül, Berényi József ugyanis megméretteti magát Nagy Józseffel szemben. Már a listák is jelzik, mekkora fontosságot tulajdonítanak a pártok a legnagyobb magyar járásnak, a dunaszerdahelyinek: az MKP öt polgármestert, egy megyei tisztviselőt és egy volt minisztert, a Híd egy polgármestert, egy alpolgármestert, két volt államtitkárt és egy exminisztert indít.

Az MKP és a Híd Pozsony megyében a széles, jobboldali koalícióban indul, ezenkívül azonban csak Besztercebánya megyében sikerült megegyezniük a jelöltlistákban: koalíciót ugyan nem kötöttek, de nem állítanak egymással szemben teljes listát, így a választóknak lehetőségük lesz mindkét párt jelöltjeit karikázni és a lehető legtöbb magyart bejuttatni a megyei képviselő-testületbe.

A Híd Nagyszombat és Besztercebánya megyében egyedül indul, másutt mindenhol jobboldali pártokkal kötött koalíciót. Nyitra megyében sikerült megtörni az eddigi hagyományt, vagyis nem lesz nagy szlovák koalíció, a KDH–Smer páros legkomolyabb kihívója a Híd–SDKÚ–SaS–OKS–Nova széles jobboldali koalíció. Az MKP ebben a megyében is egyedül indul. A Híd még Kassa megyében tárgyal, a KDH-val ugyan már megegyezett, de az SDKÚ-val még bővülhet a koalíció.

A Híd párt központja 80 ezer eurót fordít a november 9-i megyei választások előtti kampányra. A pártközpont ebből az összegből csak motivációs kampányt fog folytatni annak érdekében, hogy a választópolgárok az urnákhoz járuljanak. Bugár a négy évvel ezelőttinél jobb eredményt vár. Akkor a Híd két jelöltje jutott a megyei közgyűlésekbe, ami a pártvezető szerint azzal magyarázható, hogy a párt megalakulása és a választások között nagyon rövid volt az idő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.