A rendszerváltozás óta eltelt huszonöt esztendő ügyetlenkedései, dugába dőlt kísérletei látszólag azt mutatják, nem tudunk mit kezdeni az „ügynökügyként” aposztrofált bonyolult konglomerátummal. Ez azonban nem igaz. Mint ahogy az sem, hogy nincs a jelenleginél jobb megoldás, s még mindig a fennálló helyzet a legelfogadhatóbb. Az érveket sokszor bástyázzák körül a kérdést kísérő valóban fontos, ám feltehetően megoldható problémák, nehézségek emlegetésével.
Mik ezek a nehézségek? Máig nem sikerült például tisztázni pontosan az ügynök fogalmát. A törvény szerint ügynöknek azt tekinthetjük, aki a sokszor hiányos levéltári anyagok alapján rendelkezik úgynevezett hatos kartonnal, beszervezési és munkadossziéval. Mindez azonban M. Kiss Sándor történész szerint csak nagyvonalú keretet ad, az igazi tisztázásra nem alkalmas. Van, akinek például a hatos kartonja hiányzik, ám jelentései alapján mégis pontosan beazonosítható. Ha a törvényből indulunk ki, őt minek kell tekinteni? Ritkán, de előfordulhat az is, hogy valakiről megvan az ügynökké nyilvánításhoz szükséges három okmány, ám minderről utóbb meglepetéssel értesül, hiszen sohasem jelentett. Meglehetősen életszerű verzió ilyen esetben, hogy az illetőnek azért állították ki a megfelelő okmányokat, mert hosszabb-rövidebb ideig külföldön tartózkodott kiküldetésben, s a hazatérése utáni, kötelező vállalati úti beszámolóban – amit a BM-öszekötő is olvasott – olyan adatok szerepeltek, amelyek az állambiztonságnak fontosaknak tűntek. A későbbi beszervezés reményében tehát szövegét fedőnév felhasználásával „iktatták”. Nem kizárt az sem, hogy valakinek dezinformációs célból, lejáratási szándékkal állították ki a szükséges iratokat, esetleg éppen a rendszerváltozás előestéjén.
Szintén nehézséget okozhat a tény, hogy a beszervezettek viselkedése között óriási különbségek figyelhetők meg, világosan látszik ez a máig nyilvánosságra került irattöredékekből. Ungváry Krisztián történész joggal állapítja meg, hogy az ügynökök rendkívül eltérő módon dolgozták fel helyzetüket. Akadtak, akik kifejezetten hősiesen viselkedtek; bár nem tudtak kitérni az együttműködés vállalása elől, s beszervezési nyilatkozatot írtak alá, nem voltak hajlandók elárulni másokat.
Két azonos beosztású pap esetét érdemes felidézni: egyikük – zsarolással szervezték be – lelkesen segített a hatóságoknak, püspöki titkárként több embert börtönbe juttatott, sőt főpásztora irodájába maga szerelte be a lehallgatókészüléket. A másik, szintén püspöki titkár vonakodva-szenvedve, kilátástalan helyzetben adott olyan jelentéseket, amelyekkel viszont nem ártott. Nyilván nem lehet őket azonos erkölcsi kategóriában említeni.
Az ügynököket a korabeli iratok szerint egyrészt „hazafias alapon”, azaz önkéntesen kezdték dolgoztatni, illetve anyagi előnyök kilátásba helyezésével vagy kényszerítő eszközökkel vették rá a rendszeres jelentéstételre. Mindezzel viszont szintén gond adódik: a fennmaradt dokumentumok olykor hazudnak, maga a titkosrendőrség nemegyszer becsapta önmagát. A tervutasításos rendszerben ugyanis mindenütt teljesíteni kellett a mutatókat, az állambiztonságnál is. Mint M. Kiss Sándor állítja, bizonyos százalékot önkéntes, azaz „hazafias” alapon kellett ügynökként iktatni akkor is, ha az illető zsarolás hatására lett besúgóvá. Ungváry Krisztián szerint egyébként 1957 óta éves átlagban az ügynökök hatodát kellett kizárni „alkalmatlanság” miatt. A BM-ben keletkezett összesítésből tudhatjuk, hogy 1974 és 1977 között a hálózati személyek negyven százalékával szakították meg a kapcsolatot. A hetvenes évek végétől évente átlagosan kétezer embert szerveztek be, s ugyanannyit tettek ki a hálózatból.
Furcsa anomália, igazságtalan állapot, hogy a jelenlegi szabályozás szerint az érintettek nem ismerhetnek meg minden nevet a róluk szóló jelentésekben, miközben a sokszor valóban személyes – családi, párkapcsolati – adalékokat tartalmazó jelentéseket a kutatók minden korlátozás nélkül elolvashatják.
Aki az iratokat őrző ÁBTL-be kutatni megy, könnyen felfigyelhet rá, hogy az anyagok – persze nem a levéltár hibájából – hiányosak, ráadásul számos jelentés, ügynöki életút feltehetően nem szerepel az adatbázisban. Ennek oka a rendszerváltozást közvetlenül megelőző aktamegsemmisítésen túl az, hogy a hazai nemzetbiztonság bizonyos aktákat máig évtizedekre titkosítva őriz.
A 2003-ban elfogadott, az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az ÁBTL létrehozásáról szóló törvény ugyanis azon túl, hogy rendkívül szigorú a civil betekintést illetően, talán nem minden hátsó szándék nélkül pontatlanul határozza meg, a nemzetbiztonságnak milyen iratokat is kell átadnia a levéltárnak. Erre már a titkosszolgálati ügyekkel foglalkozó, Kenedi János vezette bizottság 2007-ben felhívta a figyelmet, mondván, „a nemzetbiztonsági szolgálatok államtitokká minősíthetnek és maguknál tarthatnak egyébként a törvény hatálya alá tartozó iratokat”. A megengedő szabályozás következtében tehát az iratok a felülvizsgálat után, ismeretlen szempontú válogatás alapján csordogálnak át az ÁBTL-be.
A különös, visszaélésre is alkalmas helyzetnek jó példája a tavaly novemberben, némiképp szenzációhajhász módon nyilvánosságra hozott „Técsy-anyag”. Az ismert külpolitikai újságírót, a Magyar Nemzet akkori munkatársát, Várkonyi Tibort Técsy fedőnéven a hatvanas évek végén szervezték be elsősorban külföldi munkára, s 1984-ben a Haza Szolgálatáért Érdemrend egyidejű megítélésével zárták ki a hálózatból nyugdíjba vonulása miatt. Érdemes a dosszié különlegesen alakuló sorsára egy pillantást vetni: jellemző, hogy – legalábbis a paksamétán látható pecsét szerint – 1999-ben a nemzetbiztonság 2067. augusztus 7-ig titkosította a balliberális publicista iratait, 2003-ban pedig 2047. december 31-ét jelölte meg a titkosítás határaként. Közben kormányváltás történt.
Hogy a ténytől függetlenül-e, nem tudni, mindenesetre 2012. május 2-án a titkos minősítést törölték. Ettől kezdve idő kérdése volt csupán, ki bukkan rá legelőször az anyagra vagy kinek hívják fel a figyelmét a „Técsy-akta” létezésére. Természetesen nem Várkonyi felelősségét akarjuk kisebbíteni, ám meg kell állapítani, hogy az ügy bármennyire is érdekes, a jelenlegi helyzetben csupán figyelemelterelésből közénk hajított gumicsontnak tekinthető, amelyen, jobb híján, pótcselekvésként a következő dosszié nyilvánosságra jutásáig rágódni lehet.
A hasonlóan szelektív leleplezés folyamata – törvény ide vagy oda – immár legalább tizenöt-húsz éve tart, volt alkalmunk hosszabban elmélkedni a szocialista kormányok idején például Paskai László bíboros, Bódy Gábor, Som Lajos, Tar Sándor ügynöki mivoltán. Tetézte ezt 2005-ben, Gyurcsány Ferenc regnálásának zenitjén, hogy a baloldalhoz kötődő Political Capital Intézet a honlapján nyilvánosság elé tárt egy bizonyosan manipulált ügynöklistát. 2006-ban aztán „lebukott” Szabó István filmrendező, akinek ügyét nemrégiben ismét felelevenítette az egyik szorosan Fidesz közeli internetes portál. Ugyanez a sejtetős információáramoltatás kísérte eleinte a szigorúan titkos tisztek kilétének feltárását. Igaz, akkoriban még a beszervezőkről, a tartótisztekről kevesebb szó esett a nyilvánosság előtt.
A tragikomikus helyzetben joggal merül fel a kérdés: miért nem kívánja sem a Fidesz, sem a kormány a mielőbbi tisztázást? Kinek az érdeke az elkenés, a hallgatás? A válasz lehangoló. Ha körültekintünk az országban, kis túlzással azt mondhatjuk, hogy szinte minden befolyásos tényezőé. Az összefonódás volt állambiztonsági emberek, bizonyos politikusok és gazdasági szereplők, féllegális ügyleteket bonyolító, ám rendívül nagy informális hatalommal bíró személyek között feltehetően olyan erős, hogy valósággal lehetetlenné teszi az előrelépést.
Hogy a kommunista titkosrendőrség hálózata tovább él, azt jól mutatja az egyik legsúlyosabb korrupciós ügy, a 2003-ban kirobbant, a politikai elitet is érintő brókerbotrány. A fővádlott Kulcsár Attila 595 telefonbeszélgetést rögzítő, politikai kapcsolatrendszerére fényt derítő lehallgatási jegyzőkönyvei váratlanul eltűntek, az akkori Nemzetbiztonsági Hivatal „helyhiány” miatt leselejtezte. A megsemmisítést elrendelő nemzetbiztonsági államtitkár, Tóth András történelmi korokon átívelő karriert tudhat maga mögött: a rendszerváltás előtt ő volt az egyik vezetője a pártközpontban annak az osztálynak, amelyhez a kommunista állambiztonság felügyelete tartozott. Tóth 1988. június 17-től belügyi osztályvezető-helyettesként a III. főcsoportfőnökség elnyomó és bomlasztó akcióinak koordinálásával is foglalkozhatott.
A volt állambiztonsági ügyekben a jelek szerint különleges egyetértés, mondhatni nagykoalíció alakult ki a baloldal és a kormánypárt között, holott a térségbeli országok, így Csehország, Lengyelország és Németország a rendezés tekintetében jóval előbbre tartanak, mint mi.
Hogy az MSZP-nek és a DK-nak miért nem lenne kedvére való a kérdés tisztázása, az majdhogynem egyértelmű. Hogy a Fidesz miért köntörfalaz, s húzza az időt az ügyben, feltehetően összetettebb kérdés.
További tartalmas és izgalmas olvasnivalók a Magyar Nemzet szombati Magazinjában, amely vasárnap estig megvásárolható az újságárusoknál.