Sokan viszont elsietettnek tartották a károk felértékelését. Többen azt állították, hogy a Magyar Igazságügyi Kamara által felkért szakértői csoport jóval alacsonyabbra értékelte ingatlanjaikat valós forgalmi értéküknél. Helyben sokan fölvetik, hogy miért úgynevezett népességmegtartó intézkedésekre és nem az emberek közvetlen megsegítésére fordították a hazai és nemzetközi adakozásból a Magyar Kármentő Alapban összegyűlt több mint kétmilliárd forintot. A közösségi beruházásokat nem minden helyi lakos tartotta hasznosnak. Devecserben például örültek a csatornahálózat fejlesztésének, az új orvosi rendelőnek és az iskola felújításának, de azt már kevésbé értették, mi szükség volt a Rotary Ház (kulturális és oktatóközpont) felújítására, a „Biztos kezdet ház” programra vagy az emlékparkra.
Toldi Tamás még devecseri polgármesterként ezt úgy magyarázta, hogy kiszámíthatatlan volt, mi fog történni. Attól tartottak ugyanis, hogy a többség az ország más tájékán kezdene új életet, s így szellemváros lenne Devecserből. Ezért is döntött úgy a kormány, hogy a területen mielőbb visszaállítja az eredeti életfeltételeket.
A vörösiszap-katasztrófa következményeinek felszámolásáért, az emberek kárpótlásáért a kormány vitathatatlanul sokat tett. Ezért is meglepő, hogy a Devecser újjáépítéséért fáradozó Toldi Tamást a 2014-es önkormányzati választáson nem erősítették meg a posztján, és a jobbikos Ferenczi Gábor nyert.
2015 áprilisában átfogó kutatás jelent meg a vörösiszap-katasztrófa társadalmi hatásairól. Bartal Anna Mária és Ferencz Zoltán közös könyvében a tragédia utáni beavatkozásban részt vevő szervezetek tevékenységét és a károsultak helyzetét tárja fel. Az interjúkban gyakran előkerülő probléma volt a települések kettészakadása.
Ez leginkább az új házba költőzők körében merült fel, akik ma már úgy érzik, a többség irigykedik rájuk, és el is veszítették a közösséghez tartozás érzését. Az új devecseri lakópark egyik fő veszélye a szerzők szerint is az, hogy szegregátummá válik, elkülönül a falu központi részétől, közlekedési helyzete megoldatlan. Ottjártamkor kiderült, hogy rövid időre kinyitott ugyan egy bolt, ám mára bezárt, nem működik. A külsőleg tetszetős házakra sok a panasz, be is áznak.
– Más egy saját elképzeléseim szerint felépített házban élni, mint itt. Ráadásul az elmúlt években baráti, szomszédi kapcsolataim sem alakultak ki – összegzi egy férfi az életérzését. Hozzátette, már menekülne Devecserből, de tíz évig nem adhatja el az ingatlanát.
Emlékpark, Andy Vajna
Kolontáron egy vörösiszappal átitatódott melléképület lett az öt évvel ezelőtt történtek mementója. Belül a falán emléktábla, rajta felirat: „Az emberi kapzsiság és hanyagság természeti és emberi áldozataiért.” Az emlékpark másik részén, az életfánál márványtáblába vésve az áldozatok neve olvasható: Fuchs Jánosné, Fürst Ferenc, Fürst Ferencné, Juhász Angyalka, Pados Zsolt, Stumpf Anna, Stumpf Ernő, Szanyi János, Szanyi Jánosné. Pados Zsoltnak a fahídnál is van emléktáblája. A fiatalember menteni indult terepjárójával, azt ugyan látta, hogy a korlát ép, de azt nem tudhatta, hogy a járórészt már elmosta az iszap, így autója belecsúszott a mély iszapba, s ő hősi halált halt. Míg a vörösiszap-áradat Devecserben jóval több házat mosott el, mint Kolontáron, a tíz halálos áldozatból nyolc kolontári volt. A helyi polgármestertől, Tili Károlytól (független) azt kérdezem, járt-e a családtagoknak kártérítés az elhunytak után.
– Az ingatlan és az ingóságok értékét kapták meg a károsultak az államtól, az elhunytak után nem járt kártérítés. Andy Vajna itt volt a helyszínen, s minden elhunyt családjának adott egy-egy millió forintot, illetve aki elfogadta, a Mal Zrt. fizette hozzátartozója temetési költségeit.
– Öt éve a világ minden televíziós társasága itt forgatott. Mára azért igencsak ellaposodott az érdeklődés – vetem fel.
– Az első két évben a figyelem középpontjában voltunk. Évekre visszagondolva a német, osztrák, szlovák újságírók érdeklődése tartott a legtovább. Ma már csak az évforduló miatt kapunk figyelmet. Tavaly ilyenkor egy újságíró megkérdezte tőlünk, milyen programok és fellépők lesznek. Azt mondtam neki, ne haragudjon, de ez nem majális! Most vasárnap fél egykor koszorúzást tartunk, délután öttől pedig gyászmisét beszéddel és fáklyás felvonulással. És ameddig én itt polgármester leszek, ez így is lesz.
– A nagy összefogásról nagyon sok méltatás jelent meg. Október 9-én újabb gátszakadástól tartva a kolontáriakat evakuálták, és Ajkán sportlétesítményekben helyezték el. Igaz, hogy az ajkai önkormányzat be akarta Kolontáron vasalni a befogadás költségét?
– Alig múlt el egy hónap, az ajkai polgármester levélben keresett meg bennünket, hogy a belügyminisztériumi vis maior alapból vagy egyéb forrásból szíveskedjünk rendezni a sportcsarnok, az iskolai tornatermek beüzemelési és a kórház többletüzemelési költségeit. Nem volt mellékelve számla, de amúgy sem fizettünk volna.
– Kolontáron 21, Devecserben 87 új ház épült a károsultaknak. A kormány kiállt az emberekért, ám a devecseri polgármestert mégsem választották meg újra. Önnek, aki a negyedik polgármesteri ciklusát kezdte, van erről véleménye?
– Összetett a probléma. Talán azért nem választották újra, mert az emberek azt gondolták, hogy évekig, évtizedekig folyni fog a pénz, és minden aranyból lesz öntve. Sokat fejlődött Devecser, de az emberek még többet vártak. Pedig úgy gondolom, ennél többet nem lehetett tenni. Észak-Olaszországban, Stavában 1986-ban egy fluorbánya hegyoldali tározója szakadt ki, és négy perc alatt 268 ember halt meg. Nem voltak sérültek, valaki vagy túlélte, vagy meghalt. Az olasz állam azt mondta, mivel megvan a felelős, pereskedjenek az emberek. Öt évig tartott az eljárás, hét év után kezdődött el az újjáépítés. Ezt azért tudom pontosan, mert 2011-ben meghívtak minket a tragédia 25 éves évfordulójára. Ott azt láttam, hogy 25 év után sem volt olyan mértékben újjáépítve a település, mint ez a környék. Ehhez a történethez képest Kolontáron és Devecserben már aznap este itt volt a Máltai Szeretetszolgálat vezetője, Kozma atya, és azt mondta, fél évig minden érintett albérleti költségét átvállalják. Két nap múlva pedig egy pontonhídnál már itt állt az ország miniszterelnöke, s megígérte, hogy mindenkinek segíteni fognak, mindenkinek fedél lesz a feje fölött. Tehát senki sem lett földönfutó. Két hónappal később, december hatodikán pedig Kolontáron átvették a munkaterületet, ahová az új házakat állami segítséggel felépítették.
– Várják már a felelősséget megállapító per végét?
– Az emberek megnyugodnának, ha kiderülne, hogy ezért a tragédiáért ki volt a felelős. Én egyszer voltam a bíróságon, de elegem is lett belőle. Kaptam olyan kérdést is, hogy biztosan jó helyre épültek-e az elsodort házak. Visszakérdeztem: ügyvéd úr, járt már maga a helyszínen? Egyébként nem járt. Mert ha járt volna, tudná, hogy a házak nyolcvan-kilencven százaléka a hatvanas években épült, a tározó pedig 1992-ben. Így aztán nem hiszem, hogy a házak rossz helyen épültek volna.
Devecser és Somlóvásárhely sem épült rossz helyre, mondta a bíróságon a beszélgetést felidéző polgármester.
Halálunkig pereljük a bűnösöket – nyilatkozták a kárvallottak. A Mal Zrt. és a környezetvédelmi hatóság ellen 67 ember összesen 479 millió forint értékben indított kártérítési pert. Első fokon 18 millió 235 ezer forintnyi kártérítési összeget ítélt meg a Veszprémi Törvényszék kilenc felperesnek, mire 61 felperes adott be fellebbezést, amelyet időközben 35-en visszavontak. Másodfokon a Győri Ítélőtábla egymillió és hárommillió forint közötti kártérítést ítélt meg nemrégiben öt személynek.
A Mal Zrt. vezetői és illetékesei ellen indított per 2012 januárjában indult, és jelenleg is tart. Halált előidéző gondatlan közveszélyokozás vétsége, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó közveszélyokozás büntette, hulladékgazdálkodás rendje megsértésének büntette, illetve gondatlanságból elkövetett környezetkárosítás és természetkárosítás vétsége miatt 15 személlyel szemben emeltek vádat. A vádlottak között van a Mal Zrt. vezérigazgatója, műszaki igazgatója, üzemvezetője, környezetvédelmi előadója és diszpécsere is.
„Három éve, október 4-én rendkívül erős délkeleti szél fújt, amely a tározóban hatalmas hullámokat gerjesztett, s a hullámzás iránya a később kiszakadt sarok volt” – mondták a meghallgatások korai időszakában azok a munkások, akik a katasztrófa napján a később átszakadó X-es tározóval közös falú, IX-es kazetta gátkoronáján szereltek csővezetéket. Igaz, sok az ellentmondás.
Az egyik csőszerelő szerint a gátszakadás helyétől négyszáz méterre dolgoztak, ugyanakkor kollégája kétszáz méterre becsülte a távolságot, míg egy másik munkás szerint pár méterre lehettek. Eltérően emlékeztek az időpontokra is, az egyik tanú azt vallotta, hogy a X-es tározó gátja biztosan déli 12 óra után szakadt át, mivel mindig délben vette be a gyógyszerét. Ketten is jelezték, hogy nem hordanak órát. A gát átszakadását egyik tanú sem hallotta, később annyit észleltek, hogy szalmabálák lebegtek a mezőn, úsztak az iszappal.
A monstre tárgyalássorozatban ítélet még idén ősszel várható. Bakonyi Zoltán elsőrendű vádlottal, a Mal Zrt. elnökével sétálok Veszprémben a macskaköves várbéli utcán. Elismeri, hogy „a fejét szeretnék porba hullva látni” az emberek, és azt is, hogy igencsak megváltozott az élete az utóbbi öt évben. Úgy vélekedett, az első heves reakciók után egyre többen kérték tőle a kitartást, a termelés folytatását.
A térségben – leginkább Devecserben és Kolontáron – élő lakosság egy része öt éve gyűlölettel tekint az alumíniumüzemre és tározóira, mások viszoynt a munkahelyüket féltik. Sok a megválaszolatlan kérdés. Mi lett volna, ha az üzem korábban és nem a katasztrófa után tér át a vörösiszap biztonságosabb szárazkezelésére; ha védőgátat épít a tározóhoz, ha a vörösiszapot veszélyes anyagnak minősítik? A 2012 tavaszán elkészült úgynevezett Kolontár-jelentés szerint nem lehet egyedül a Mal Zrt.-t felelőssé tenni a katasztrófáért, mert a magyar hatósági rendszer, a magyar kormányzatok és az Európai Unió nem megfelelő szabályozása is szerepet játszott benne. Ráadásul a szakhatóság kilenc nappal a tragédia előtt a tározóknál mindent rendben talált.
Devecserben mondták: még az is lehet, hogy a X-es kazettát valóban eltérő minőségű talajra építették, így a katasztrófát előre nem látható talajtörés okozhatta.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!