Ám a kompromisszumokat szinte korlátlanul finanszírozni kész német politikának az euroszkeptikus Alternative für Deutschland (AfD) nevű párt megjelenésével fokozottan figyelembe kell vennie a belpolitikai erőviszonyok alakulását. Az „Alternatíva” az eddigi tartományi választásokon jól szerepelt és minden jel arra mutat, hogy a 2017-es szövetségi választáson is bejut majd a Bundestagba. Nem véletlen, hogy ha a föderális unió kérdése felmerül, a német kormányzati szereplők nem győzik hangsúlyozni: ez csakis akkor jöhet létre, ha mindenki szigorúan betartja a deficitszabályokat, strukturális reformok bevezetésére kerülnek, felelős gazdaságpolitikát folytatnak a kormányok, rugalmasabbá változtatják munkaerőpiacukat – mint ahogy ezt Berlinben is teszik.
„Minden ilyen megoldás kulcskérdése, hogy a német pénzügyi többletet hogyan lehet egy európai együttműködésbe belefolyatni” – fogalmaz Kiss J. László. A folyamat egyébként már zajlik is az eurózónán belül, hiszen az Európai Központi Bank politikája (a nulla, illetve büntető kamatszint, az egyes államok kötvényeinek korlátlan felvásárlása) azt jelenti, hogy a német pénzügyi többletből a déli gazdaságokat finanszírozzák, s ezt sokan már egy de facto transzferuniónak tartják.
A francia, és a német külügyminiszter rögtön a brit népszavazás eredménye után közös levélben állt ki az integráció elmélyítése mellett, ugyanakkor mindkét országban választások lesznek 2017-ben, amik nyilvánvalóan meghatározhatják a „hogyan tovább” -ot. A német szocdemek hajlanak a „déli megoldásra”, vagyis a költségvetési lazításra a növekedés érdekében, és a politikai integrációt is mélyítenék, Martin Schulz, az EP szocdem elnöke (aki hamarosan visszatérhet a német belpolitikába) egyenesen arról beszélt, az Európai Bizottságot az unió kormányává kellene tenni, amit az Európai Parlament felügyelne egy a tagállamokból létrehozott második kamarával kiegészülve.
Ezzel szemben Merkel és Wolfgang Schauble német pénzügyminiszter azt mondja, már eddig is túl sok mindent irányítottak Brüsszelből, erre apelláltak az Unió-ellenes pártok, így ha valamikor, most biztosan nem lehet tovább mélyíteni a politikai együttműködést. Így nem egy azonnali „kvantumugrásra” van szükség (bár nem szabad feladni a föderatív Európa tervét), hanem olyan területekre kell koncentrálni, amik fontosak az uniós közvéleménynek, és ahol a jelenlegi struktúrában is képesek sikereket elérni az uniós intézmények, hiszen, ha az EU képes megoldásokat felmutatni, a legitimitását is erősíti.
„Az Európai Unió azért veszít folyamatosan a támogatásából, mert egyre inkább úgy jelenik meg az átlagember szemében, hogy csak a melegjogok, a gender-ügyek, és hasonlók fontosak Brüsszelben, miközben maga az átlagember sokszor úgy érzi, egyre rosszabbul él” – mondta egy jelentős uniós tagállam diplomatája a lapunknak. Hogy mik ezek a területek? Kiss J. László szerint elsősorban a menekültpolitika, a belpiac többek között energia- és digitális unióval történő kiegészítése, valamint a közös kül-, és biztonságpolitika, utóbbi már csak azért is, mert Nagy-Britannia kilépésével komoly veszteséget szenvedett minden védelmi, biztonságpolitikai együttműködés.
Egy védelempolitikára rálátó kormányzati forrásunk is arról beszélt, elképzelhetőnek tartja, hogy – elsősorban francia, és német részről hamarosan valamilyen megerősített védelmi együttműködés terve láthat napvilágot, amihez nyilván több ország csatlakozna, Lengyelország mindenképpen, de amennyiben ez valamilyen közös határvédelmet is jelentene, akkor akár a magyar kormány is.
Orbán Viktor Schengen 2.0 ötlete, aminek része, hogy ha egy tagállam nem képes megvédeni a külső határait, akkor a többiek átveszik tőle ezt a feladatot, klasszikus példája a biztonságpolitikai együttműködés elmélyítésének, és a magyar kormány egyébként hangoztatott álláspontjától érdekes módon eltérve klasszikus példa egy szupranacionális intézmény bevezetésére is.
Merkel és Schauble tehát a „több Európán” most elsősorban hatékonyabb kormányközi együttműködést ért, ami érdekes módon cseng egybe a magyar kormányfő szájából már régóta hangoztatott „erős Európát akarunk, ahol a nemzetek, a nemzeti parlamentek dominálnak” szlogenekkel. Merkel viszont éppen a menekültkérdésben kifejezetten az egységes uniós megoldások híve – ezt az Orbán-kormány elutasítja. Érdekes ugyanakkor, hogy a magyar parlament „fű alatt” tavaly decemberben, az év utolsó parlamenti ülésén elfogadta az „Egységes Szanálási Rendszerhez kapcsolódó kormányközi megállapodás kihirdetéséről” – szóló törvényt, ami az európai bankunióhoz való csatlakozás alapfeltétele. Ezt a jogszabályt viszont csak az eurót használó országok használják, így egy miniszterelnökségi forrásunk legalábbis furcsának nevezte, hogy a deklaráltan a közös pénzt elutasító magyar kormánynak miért volt ilyen fontos a lépés. Az eurót használó déli tagállamok viszont, mint láttuk, abban érdekeltek, hogy az eurózónának minél hamarabb egységes költségvetése legyen, európai bankgaranciákkal, annak érdekében, hogy többek között a növekedéshez a beruházási forrásokat lehessen biztosítani.
Lengyelország az orosz fenyegetéstől tartva a kül-, és biztonságpolitikában szeretne „több Európát”, miközben minden másban inkább a magyar és (eddig) a brit állásponton volt, míg például a szlovák kormányfő az uniós elnökség átvételekor arról beszélt, egyensúlyt kell teremteni a nemzeti és az uniós kompetenciák között, erre ígérete szerint konkrét tervei is vannak, amiket majd szeptemberben ismertet egy pozsonyi uniós csúcson.
Fico ugyanakkor korábban kijelentette: mint a közös valutát használó ország, Szlovákia mindenképpen a mag-Európához szeretne tartozni, ha a kérdés egyszer így merül fel. „Egyelőre nem tiszták a frontvonalak, ember legyen a talpán, aki átlátja, ilyen kontextusban milyen politikai folyamatok indulhatnak be” – mondta Kiss J. László.
Hogy milyen lehet egy közös menekültpolitika? Ezen a téren a több tagállam által is elutasított kvótarendszeren túl egyelőre nem sok innovációt tudott felmutatni az EU, és Kiss J. László szerint „a kvótarendszer nem más, mint egy német gazdasági érdek európai érdekként való feltüntetése”. A módszer sem más: Németországban az európai kvótához hasonló rendszer szerint osztják szét a tartományok között a menekülteket. (Az az abszurd helyzet állt elő, hogy a szlovák kormány úgy soros elnöke az EU-nak, hogy közben perli az Uniót az Európai Bíróságon a kvótarendszer miatt. Az ítélet még a szlovák elnökség idején megszülethet.)
„Persze ez nem egyfajta német sajátosság, az EU a kezdetektől úgy működik, hogy a nagy, befolyásos tagállamok saját érdekeiket próbálják meg közösként elfogadtatni, és uniós politikává transzformálni, a Közös Agrárpolitikát például a franciákra találták ki” – mondta Kiss J. László. Az egyetemi tanár szerint ugyanakkor a brexit, és az ahhoz sokban vezető migrációellenes kampány a UKIP és a Konzervatív Párt jobbszárnya részéről megmutathatta minden hagyományos európai pártnak, hogy a menekültkérdés, a bevándorlás milyen könnyen válhat a populista politikai erők legfőbb fegyverévé egy választáson, így egyrészt még sürgetőbbé teheti a kérdés megoldását, másrészt a németek által szorgalmazott kvóta áterőltetését az uniós intézményrendszeren akadályozhatja.
Hogy mi lehet a V4-es együttműködéssel? Kiss J. László szerint ez már eddigi története során is inkább valamivel szemben működött jól, mint valami mellett. Már a visegrádi együttműködés megszületésekor jelen volt az orosz veszély elleni fellépés, ahogy az energiarendszereik összekapcsolása is az orosz függés lazítása és a nagyobb energiabiztonság érdekében. Ugyanakkor a visegrádi országok valamennyien az uniós költségvetési pénzek csökkentése ellen léptek fel. Sőt, az utóbbi időben kormánypolitikusok szívesen hangoztatják, hogy „soha nem látott egység alakult ki a Visegrádi Országok között”, és a jó Orbán-Fico kapcsolatról mint „a két nép közötti történelmi megbékélés esélyéről” beszélnek. Akadt olyan Fidesz-elnökségi tag, aki megkeresésünkre már egyenesen egy a Baltikumtól Szerbiáig terjedő korridort vizionált, amelynek tagállamai (az EU-n belül ugyan), de külön is elmélyítenék együttműködésüket. (A szerb tagságot előbb-utóbb azért csak behúzza még az EU.)
„Természetesen” Orbán Viktor lenne az egyik meghatározó politikusa ennek a csoportosulásnak, forrásunk szerint. Azért az alapvető igazodási pont mégis csak Berlin marad. „Ha a mindenkori lengyel kormány számára úgy merülne fel a kérdés, hogy 'Berlin, vagy Budapest', vagyis a centrum, vagy valamilyen periféria, nem kérdés, hogy mit választanánk” – erről korábban még Brüsszelben beszélt munkatársunknak egy lengyel uniós tisztviselő.
Végül, hogy kiválthat-e dominóhatást a brexit, és máshol is népszavazások jöhetnek majd? Kiss J. László szerint hiába merült fel több tagállamban – elsősorban populista pártok részéről – hogy náluk is referendumot kellene tartani, a kép azért ennél lényegesen bonyolultabb. Mindenekelőtt különbséget kell tenni a „kilépés” és egyes politikaterületeket érintő népszavazások között, utóbbiak esetben a kormányok elsősorban saját uniós és belpolitikai alkupozíciójukat kívánják erősíteni.
Az osztrák Szabadságpárt például azt hangsúlyozta, abban az esetben kell referendum, ha az uniós reformok megrekednének és/vagy Törökország taggá válna. Az AfD részéről nem merült fel a kilépésről szóló népszavazás, míg a holland Geert Wilders és a francia Marie Le Pen azonnal követné a brit példát.