Ez egyfajta misztérium – mondta Fa Nándor, amikor arra kértük, osszon meg velünk mindent, amit földkerülő hajójáról, a Spirit of Hungaryről (SoH) tudni lehet. Prózai okból fordultunk közvetlenül hozzá. Feleségétől és sajtósától, Melczer Iréntől kértünk nyilatkozatot egy hónapja, amikor Fa még a Vizcayai-öbölben hasította a hullámokat Les Sables-d’Olonne felé a 8. Vendée Globe földkerülő szóló vitorlásversenyen, de azt kérte, hogy várjuk meg a SoH történetével „a Nándit”. Csakhogy maga a vitorlázó is nagyon szemérmesen beszélt a gyakran csak kisasszonyként emlegetett SoH-ról.
– Van egy-két dolog, amit nem tudok vagy nem is akarok elmondani. A hajó összsúlya például bizalmas adat – közölte.
Ennek ellenére lehet sejtésünk a bűvös számról, miután Fa Nándor elkottyintja, hogy a hajó tömegének hatvan százalékát teszi ki a borulást és az oldalirányú sodródást gátló tőkesúly; ez pedig, mint honlapjáról leolvassuk, 4,3 tonna. A szénszálas hajótest és az árbóc nem nagy tömeg, hozzájuk jön még azonban a motor és minden más, amit apránként Székesfehérváron beleépítettek. Ráadásul 220 liter dízelolajat is magával vitt a hajó az áramot biztosító hidrogenerátor meghibásodása, illetve hajótörés esetére.
De lassan a testtel! Hogyan vág neki Fa Nándor egy földkerülő vitorlásversenyre alkalmas hajó elkészítésének?
– Két hónapig mást sem csináltam, mint gyűjtöttem a szakirodalmat a szabványról és a versenyről. Kétezer oldalnyi szöveget rögzítettem az agyamban – idézi fel a tervezés első lépéseit.
Fa Nándor csopaki mólóbeli hajószomszédja véletlenségből épp a Zoltek amerikai karbongyár ’56-ban kivándorolt, ma már nyugdíjas alapítója, Kiss Péter, aki egyszer futólag felajánlotta Nándornak, hogy ha újra megkerülné a földet, csak szóljon, szerez hozzá anyagot, méghozzá az itthon gyártott legkorszerűbb szénszálasat, amely harminc százalékkal könnyebb a hasonló anyagoknál.
Miután kiderült, hogy a felajánlás komoly, és Fa elsajátította az elméletet, nekilátott a tervezésnek. Hatszáz munkaórájába került, hogy a szabványok alapján elvégezze a szükséges számításokat, és a skiccekből számítógépes rajz szülessen. Miután minden részlet megvolt, Fa Kápolnásnyékre indult a tervekkel régi barátjához, Paulovits Déneshez a Pauger-műhelybe, ahol a hajótest kisebb-nagyobb konfliktusok árán elkészült.