Félúton elakadhatnak a világ másik végéből érkező élelmiszerek

Súlyos zavarok jöhetnek a globális élelmiszer-kereskedelemben. Politikai következményei is lesznek.

Kósa András
2017. 07. 09. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakoribbá válhatnak a jövőben a zavarok a föld élelmiszerpiacán, ami nagyon súlyos következményekkel járhat – áll a világhírű brit külpolitikai intézet, a Chatham House tanulmányában, amelyet a The Guardian ismertetett. Az intézet kutatói igen egyszerű, de annál aggasztóbb összefüggést fedeztek fel a globális élelmiszer-kereskedelem útvonalai és a klímaváltozás között.

Az egyes országok közti áruforgalmat földrajzi szempontból vizsgálva kiderült, hogy a föld élelmiszer-kereskedelmének legnagyobb része mindössze 14 kritikus, „szűk keresztmetszeten” át zajlik. Ezek mindegyike pedig különösen érzékeny az időjárásban bekövetkező zavarokra. Az élelmiszer-kereskedelem és ezen keresztül az élelmiszerek ára nyilvánvalóan alapvető stratégiai jelentőségű minden ország számára. Az ebben bekövetkezett zavarok hatásairól elég csak annyit mondani, hogy amikor 2010-ben Szibériában a szárazság és a tüzek nyomán várható alacsony gabonatermés miatt az orosz kormány exporttilalmat rendelt el, az észak-afrikai és közel-keleti importőrök csak jóval drágábban jutottak gabonához, a megemelkedett árak pedig az arab tavasz egyik legfőbb kiváltó okát jelentették.

A föld kukorica-, búza-, rizs- és szójakészlete meglepően csekély számú kereskedelmi útvonalon keresztül cserél gazdát minden évben. Az említett termékek több mint fele néhány brazil, amerikai és fekete-tengeri kikötőben kerül hajóra, és szintén néhány alapvető jelentőségű tengeri szoroson, csatornán át „utazva” jut végül a felhasználási helyére.

Ezek a szűk keresztmetszetek már most is kockázatokat jelentenek. Azok az amerikai édesvízi, valamint vasúti szállítási útvonalak, amelyeken például minden évben a világ szójakészletének harmada érkezik a Mexikói-öbölben fekvő tengeri kikötőkhöz, 2012-ben és 2016-ban is használhatatlanná váltak egy időre áradások következtében.

A Panama-csatornát az utóbbi időben a száraz idő miatt kell rendszeresen „bezárni”, a Szuezi-csatornát pedig az egyre gyakoribb homokviharok mellett az is fenyegeti, hogy a Chatham House szerint idővel terrortámadás célpontjává válhat. Utóbbi alapvető jelentőségű az erősen élelmiszerimport-függő közel-keleti és afrikai államok számára. A fekete-tengeri kikötőkbe érkező orosz gabona szárazföldi útvonalát szintén fenyegethetik időjárási zavarok, áradások, ráadásul a Krím orosz annektálása óta a politikai stabilitás is eltűnt a térségből.

A jelentés szerint a nagyon gazdag és a nagyon szegény országok egyaránt jóval kiszolgáltatottabbak lesznek a jövőben a globális szűk keresztmetszeteknek, leginkább Japán, Dél-Korea, Etiópia, Kenya, Tanzánia és Szudán lakói aggódhatnak. A bajt pedig úgy lehetne elhárítani, ha diverzifikálnák a szállítási útvonalakat, ez azonban nagyon drága, új vasutakat, kikötőket kellene építeni. A Chatham House szerint a föld vezetői egyelőre nincsenek tisztában azzal, mekkora lehet a baj. „Ha Irán politikai okokból lezárja a Hormuzi-szorost, rögtön minden vezető elkezd aggódni az olaj ára miatt. Pedig az élelmiszer-kereskedelemben ugyanilyen vagy még sokkal súlyosabb zavarok keletkezhetnek, ha nem lépünk” – mondta a The Guardiannak Laura Wellesley, a tanulmány egyik készítője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.