A feketetói vásárban mindenféle népek megfordulnak. Forgatag ugye, méghozzá vásári. Magyarok, románok, cigányok, japánok. Utóbbiak még mindig találnak Erdélyben valami archaikusat. Ez Tokióból nézve mondjuk nem is csoda. Egy japán kulturális antropológusnak egy gábor cigány még mindig aranybánya. És itt a vásárban akad belőlük bőven. Férfiak hatalmas kalapokban, jellegzetes arcszőrzettel, nők hagyományos színes ruhákban, gyerekek városi gúnyákban. Amíg kicsik, szabad a mackó, aztán szigorodik a regula.
Már a létezésük színtiszta anakronizmus, amerikai turistának az amisok ugorhatnak be róluk, és Harrison Ford. Egyszer valahol a Küküllő mentén alkudtam gáborokkal egy kalapra, autentikus volt nagyon, használatból vették volna ki, ezt a belső karima állapota is jól tükrözte, ám nagyon drágán adták volna, és nem is voltak túl barátságosak. Másszor Bánffyhunyadon betévedtem egy lagzijukba, a tenyerükön hordoztak. Ebből is látszik, hogy köztük is akadnak ilyenek is, meg olyanok is.
Általában ilyen egyszerűen bukik meg a rasszizmus, mint minden más fekete-fehér kinyilatkoztatás ezen a világon. És így válik modellértékűvé egy olyan, egyébként triviális helyszín és színpad, mint egy vásár. A színei miatt is. Jól áll neki az ősz. És a hétköznapi drámái miatt is. Ahogy idős széki asszonyok csontjain kopog a hajnali fagy, akik előbb összetákolt kalyibákban, majd a modern idők eljövetelével apró Quechua sátrakban húzzák ki az éjszakát, mert másnap is árulni kell. Mert hátha és talán. Mert húszezer forintnyi nyugdíjból nicht ugribugri.
Aztán persze ott van még a megszokás és a hagyomány. Ez vonatkozik magára a vásárra és a gáborokra is. A gáborok neve úgynevezett belső név, ők maguk is használják önelnevezésként, vezetéknévként is gyakori. Feleségüket olykor emlegetik máriskóként is, máskor meg nem. Titokzatos egy társaság, annyi bizonyos, sok körülöttük a bizonytalanság. Erre persze még rá is tesznek következetes elkülönülésükkel, nagyon ritkán házasodnak más törzsekhez tartozó cigányokkal vagy magyarokkal, románokkal. Viszont mindhárom nyelven beszélnek, gyakran igen választékosan, nem lehet őket eladni. A férfiak magabiztosnak tűnnek, jó kiállásúak, ami köszönhető a már említett széles karimájú, fekete kalapnak, amely olyan, mint a széki csizma, tartást ad. Ehhez jön még az irgalmatlan bajusz, nem kókadtan, szomorúan borba lógó, inkább tömött, régiesen férfias. Amikor még a férfi férfi, a nő meg nő vala, oszt passz. Semmi átjárás, gendertender, meg ilyenek. Romának ne szólítsuk őket, azt hiszik, románozunk. Nem le, de akkor is.