Catalina, a veterán hidroplán

A típus lassan nyolcvanéves, a hidroplánt a Consolidated amerikai repülőgépgyár fejlesztette ki a második világháború előtt.

Dr. Varga Sándor
2013. 08. 02. 7:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legutóbb két hete láttuk az angol példányt repülni az osztrák Scalaria repülőfesztiválon. Most ő az európai repülőnapok állandó szereplője, nemcsak vízre száll, hanem a betonos repülőtereken is megjelenik. A másik, a holland példány már csak korlátozottan repülhet az északi vizeken.

 

Haditengerészet, utasszállítás, majd tűzoltás

A kétéltű hidroplánt eredetileg haditengerészeti járőrnek fejlesztették ki, amely kísérte és védte a hajókonvojokat, felderítette és megtámadta az ellenséges tengeralattjárókat. Végül mentő feladatot látott el, mert képes volt a tengerre leszállni a pilótákért vagy a hajótöröttekért.

Több mint négyezer példányt építettek belőle, a termelésbe kanadai repülőgépgyár is bekapcsolódott. Az amerikai haditengerészeti légierő mellett a brit birodalom – angol, kanadai, ausztrál – légiereje volt a fő használója. Nagy hatótávolsága miatt jelentős szerepet játszott a csendes-óceáni harcokban.

 

Egyébként közkeletű nevét az angoloktól kapta a Catalina sziget okán, utolsó példányát az ötvenes évek közepén gyártották. A háború után menetrend szerinti utasszállításra is használták, majd amikor abból kiöregedett, akkor jó néhány példányt tűzoltó hidroplánná alakítottak át.

 

Az angol példány Kanadában épült és végigjárta az említett funkcióváltozásokat, tíz éve az európai repülőnapok állandó szereplője. Egy berlini repülőnapon jártam a belsejében, a törzse kicsit hasonlít a tengeralattjárókéra, nem egyszerű bemászni a pilótafülkébe.

 

A Catalina hidroplánt három jellegzetessége együtt teszi más hidroplánokkal összetéveszthetetlenné. Repülés közben vagy szárazföldi landoláskor felhajtja a szárnyvégi úszótalpait. A farok előtti gömbüvegből panoráma kilátás nyílik az utasnak. Végül az oldalsó futóműveit nem zárható aknába húzza, a gép oldalán jó látszanak a kerekek.

 

Az angol Catalina hidroplán Duxfordban állomásozik, Európát onnan könnyen átrepüli, maximális sebessége háromszáz kilométer körüli óránként. A bemutatókon 12-15 utast vihet, de Ausztriába repültek vele pilóták is, akik a jobb ülésben jó pár iskolakörre elvitték a vízről az Öreg Hölgyet.

 

Chicago mellett a napokban zajlik a világ legnagyobb pilótatalálkozója, és egy amerikai, még szintén repülő Catalina nagy élményt jelent az ottani érdeklődőknek. A fesztivál keretében holnap, szombaton rendezik a Hidroplán repülőnapot a Winnebago tavon, ekkor a füvön kiállított kétéltű hidroplánok vízre szállnak. A jövő héten erről írok majd

 

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Tavasszal jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.