Hidroplánok a tengeralattjárókon

A tengeralattjáró mint hidroplánhordozó – a két világháború között volt elterjedt megoldás.

Dr. Varga Sándor
2014. 03. 21. 8:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A huszadik század két találmánya volt a repülőgép és a tengeralattjáró, így nem csoda, hogy az atomkorszak megjelenéséig kombinálták őket. A repülő természetesen hidroplán volt, hiszen az úszótalpak lehetővé tették a felszínre jött tengeralattjáró melletti vizek fel- és leszállópályaként való használatát. Másrészt rejtetten nagy távolságra elvihették a hidroplánt, ami a világbirodalmi helyzetet védte, vagy éppen az arra való törekvést mozdította elő. Egy brit, egy holland és egy japán víz alatti hidroplánhordozót mutatok be.

 

 

Az első világháború alatt épített M típusú tengeralattjárókból háromra egy túlnyomásos hangárt építettek a torony elé, ahol hátrahajtható szárnyakkal tárolták a kétszemélyes Parnall Peto hidroplánt. Előtte egy 15 méter hosszú katapultsínen lőtték ki a gépet, majd a tengeralattjáró mellől daruval emeleték vissza a fedélzetre.

 

A hidroplán kilencméteres fesztávú szárnyaival majd’ kétszáz kilométeres sebességgel két órát repülhetett – elég nagy területet volt képes felderíteni. Ezért vitt a pilótán kívül magával megfigyelőt is.

 

Fokker repülőgépgyár a húszas évek végén a britnél kicsit nagyobb méretű hidroplánt gyártott, ami már ezer kilométeres hatótávolságra volt képes. A szigetvilágban azonban a tengeralattjáró meghosszabbított légi karjának használták ott, ahol nem volt elég mély a víz.

A hidroplán még félig fából épült, és úgy rakták össze darabjaiból a tengeralattjáró előfedélzetén.

Majd kicsit lemerültek, és kiúszott a gép felszállásra. De használták csónak helyett parti kapcsolatra is nagyobb távolságra.

 

A második világháború előtt a Japán Császári Haditengerészet három hidroplánból álló bombázó köteléket kívánt más földrészeken bevetni. Yamamoto tengernagy ezért építtetett tengeralattjáró repülőgép-hordozókat, magyarán hosszú, vízhatlan hangárt tettek a hajótestre.

 

Az I-400 osztályú tengeralattjárójuk a hosszáról kapta a nevét. 400 láb, közel 130 méteres hajó négy diesel- és két elektromotorral a felszínen közel negyven, száz méter mélyen pedig több mint húsz kilométert tett meg egy óra alatt.

A hangárban hátrahajtott szárnyakkal egymás mögött három, kifejezetten erre a célra tervezett Aichi Kokuki repülőgépgyár által a háború vége felé gyártott M6A Seiran nevű hidroplánt vihetett magával.

 

A hidroplánt négy katona hét perc alatt készítette elő a felszállásra, majd egy katapult lőtte ki. A Seiran egy bombázó gép volt, amely több mint ezer kilométer hatótávolságra repülhetett és tízezer méter magasról támadhatott volna.

De a háború előbb véget ért, a képen látható zsákmányolt Seiran hidroplánpéldány pedig Washingtonban, a magyar származású Steven F. Udvar-Hazy által alapított National Air and Space Museumban nézhető meg.

Az atomkorszak elavulttá tette a hidroplánhordozó tengeralattjárókat, mert a fedélzetükön hordozott ballisztikus rakéták és a robotrepülőgépek sokkal távolabbi célpontokat és sokkal nagyobb tűzerővel érhetnek el.

Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Repülő autók címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.