Brit birodalmi hidroplánok egymás hátán

Anyahajó emelte el a vízről az óceánt átrepülő postajárat hidroplánját, amely a levegőben startolt róla.

Dr. Varga Sándor
2014. 05. 16. 7:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy éve írtam már a brit birodalmi hidroplánokról. Miként a római birodalmat a köves utak, a brit világbirodalmat a két világháború között kiépített légi utak vérkeringése tartotta össze Kanadától Afrikán és Indián át Ausztráliáig. A hidroplánok királyi szállítója akkoriban az angol Short Testvérek repülőgépgyára volt. A harmincas évek végén a birodalmi légitársaság, az Imperial Airways megrendelésére a gyárban egy érdekes megoldást fejlesztettek ki a postajáratok hatótávolságának és gyorsaságának növelésére.

A megrendelő egy másfélszer gyorsabb postajáratot kért a gyártól, ami legalább fél tonna hasznos teherrel leszállás nélkül repüli át az Atlanti-óceánt Angliából Kanadába.

Remek ötletként a fejlesztők kitaláltak egy olyan hidroplánt, ami nem önállóan száll fel, hanem egy anyahajó hátán emelkedik a tengerről vagy a folyóról a magasba. Átrepüli az óceánt, közben a súlya jelentős részét képező üzemanyagot elégeti, és célba érve könnyedén leszáll a vízre.

A mérnökökön kívül a programban feltehetően mitológiában edzett kommunikátor dolgozott., aki az istenek hírnökéről, római nevén Mercuriusról Mercurynak nevezte el a postajáratot. Az anyahajó pedig értelemszerűen az istenek hírnökének anyja, Maia nimfa nevét viselte.

A két gép együttesét az egyik tervező nevén, annak tiszteletére nevezték el Mayo Composite-nak. A Short testvérek és az Imperial Airways szoros együttműködése akkor már 15 éve tartott, először a kicsi és gyors gép készült el és lett a Short S.20 számú gyári modell.

A hatezer kilométer hatótávolságra négy hajtóművel óránként 300 kilométeres utazósebességet terveztek, hiszen a hidroplán egy felszállással majdnem egy napig repült egyfolytában.

Spóroltak a pilótával is, a személyzet az akkor szokásos két pilóta helyett csak egy főből állt, aki mellett természetesen egy rádiózó navigátor dolgozott a pilótafülkében. Egy plusz ember a felszerelésével együtt legalább száz többletkilót nyomott volna akkor, mikor a 450 kilós hasznos teherben 50 kilóval így is alulmúlták az igényt.

Az anyahajó a cégnél az első felsőszárnyas polgári hidroplán volt, addig dupla szárnyúakat építettek. A felső szárnyban elhelyezett négy hajtómű már a világon terjedő klipper egyszárnyas hidroplán megoldást követte. A hajótest közepén a szárnyba egy, a „babyhidroplánt” tartó szerkezetet építettek.

A Short S.21 Maia nemcsak teherhordó, hanem 18 személyt szállító luxushidroplánként kisebb hatótávolságra és lassabban repült. Az elválást a levegőben a kisebb gép indította, miközben azt az anyahidroplán süllyedéssel segítette. A Mercuryt a vízen a felszálláshoz hajódaruval emelték be a helyére.

A hidroplánok a polgári repülésben az igényt stabilan kiszolgálták. Sőt egyszer – feltehetően hasznos teher nélkül – a Mercury egyfolytában majd tízezer kilométert repülve Angliából Fokvárost is elérte.

De a konstrukciót az egymásrautaltság is gyengítette, hiszen a következő felszálláshoz a gyors hidroplánnak az óceán túl felén be kellett várnia az anyahajót. Másrészt a háború is közbeszólt, felgyorsultak és más irányt vettek a katonai fejlesztések. Sőt lassan az anyahajóhoz hasonló nagyobb luxushidroplán is leszállás nélkül át tudta repülni az óceánt.

A Short testvérek S.23 modellje – amit már korábban bemutattunk – és társaik végül elavulttá tették az emeletes megoldást.

Ha tetszett a cikk, nézzék meg Vízirepülés.hu oldalunkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.