A múlt héten Korzikán ezer hektárt támadott meg az erdőtűz, közel száz kilométeres szélben a földön háromszáz tűzoltó nem bírt volna vele. Bevetésre kerültek a francia Securite Civile Vízbombázó Egysége, az ottani katasztrófavédelem Bombardier típusú vízbombázó hidroplánjai. A négy hidroplán folyamatosan hordta a tengerből a vizet a tűzfészkekre, így a földi egységekkel együttesen két nap alatt megfékezték az elemeket.
A francia katasztrófavédelem vízbombázó egysége Marseille mellett a tengerparton, egy repülőtéren állomásozik. A tűzoltó gépek többsége Bombardier CL415 típusú kanadai gyártású kétéltű.
A Bombardier hidroplán egyszerre hat tonna vizet dobhat a tűzfészekre. Attól hatékony, hogy a tűzhöz legközelebbi vízből tankolhat újra és újra. Víz felvételekor a hidroplán százharminc kilométer per óra sebességre lelassulva csak csónakteste aljával érinti a vizet.
A pilóta kinyitja a négy víztartály beömlő nyílását és tizenkét másodperc repülés alatt felveszi a hat tonna vizet. A vízfelvételi nyílások bezárását követően a vízről gyorsan felemelkedik és háromszáz kilométernél gyorsabban újra repül a cél felé.
A művelethez akadálymentes megközelíthetőség esetén elég ötszáz méternyi hosszú és száz méternyi széles vízfelület. Nem gond, ha ez szolid folyókanyarulat. Sőt, ha kisebb vízfelület áll rendelkezésre, akkor a hidroplán egyszerre kevesebb vizet vesz fel vagy többször fordul érte.
Bátor pilóták
A Pelicannak becézett hidroplánok a katasztrófa közelébe kitelepülnek és rajokban repülnek rá a tűzre. A légkondicionált pilótafülkében két pilóta dolgozik. Az egyik vezeti a gépet, a másik pedig kezeli a vízfelvételt és a vízdobást, valamint segíti a navigálást.
A munka nagyon nehéz, hiszen a pontosabb dobásért folyamatosan belerepülnek a füstbe, sokszor közben semmit sem látnak, sőt még az előző gép gőzpárája is kihat rájuk. A vízdobás során, amit a másik pilóta a műszerfalon található karral indít és zár, elég meredek állásszöget is repülnek.
Vízbombázó hidroplán a Balaton vizén
Írtunk is róla, hogy néhány éve egy katasztrófavédelmi gyakorlaton egy horvát Bombardier hidroplán vett fel többször vizet a Balatonból a keszthelyi öbölben. A parton gyújtott tüzet a földi egységekkel együttműködve sikeresen eloltották. A klímaváltozás fenyegetése miatt talán itt az ideje, hogy legyen magyar tűzoltó hidroplánegység is.
Valószínűleg a jó pilóta kiválasztás és a sok gyakorlás teszi, hogy balesetről nem nagyon lehet hallani. A cikk végén levő linken egy videóban a kedves olvasó a pilótafülkéből átélheti a légi tűzoltás izgalmát és szépségét.
A hidroplánok is képesek a víz mellett oltóanyagot dobni, de ekkor nyilván nem olyan hatékonyak. Ezért más gépek is repülnek a tűzoltó alakulatban.
Egyik típusuk igazi matuzsálem, még a második világháború után, az ötvenes években állt rendszerbe. Eredetileg tengeralattjáró elhárító vadászként hozták létre, anyahajóról indulásukra felhajtható szárnyuk emlékeztet.
A képen látható tűzoltó változat már az eredeti Grumman Trucker gépnek a hetvenes évek végén történt kanadai átépítésével jött létre. A Conair Turbo Firecat, a Tűzcica, ahol a bomba- és torpedócellában található az oltóanyagtartály. Most a tűz az ellenség.
A Tűzcicák a szezonban őrjáratoznak, és ha szerencséjük van, már a tűz fellobbanásakor dobják le a tartályaikban tárolt három tonna oltóanyagot.
A vízbombázó egységben két utasszállító gépként is ismert Bombardier Q400 – a képen – is szolgál, szintén kanadai átépítéssel, melyeket három óra alatt lehet át- vagy visszaalakítani tűzoltó gépekké. Kilenc tonna a kapacitása, másfélszer annyit tud, mint a hidroplán, viszont reptérhez kötött az indítása. A nyári szezonban a tűzoltás, a szezonon kívül pedig a légi szállítás a feladatuk.
Új gépek a jövő árnyékában
A klímaváltozás miatt a jövőben a franciák több és nagyobb volumenű erdőtűzre számítanak, de sajnos néhány éven belül aktuális lesz a Tűzcicák leselejtezése, és a bázisrepteret is kinőtték. A fejlesztések kapcsán százmillió eurós állami pénzekről tárgyalnak.
Két géptípus került látószögbe. Az egyik az általunk is ismert Beriev Be-200, amely már sugárhajtású tűzoltó hidroplán és egyszerre húsz tonna vizet képes felvenni. A Beriev legutóbb pár hónapja demonstrált Franciaországban – a képen – sőt a legutóbbi párizsi légi szalonon maga Putyin elnök is személyesen ajánlotta. A tárgyalások eddig több darab orosz hidroplán vásárlásáról folytak, jelenleg inkább tartós bérletről hallani, ahol a személyzetet is az orosz fél biztosítaná.
A másik géptípus igazi nagyágyú, egy Boeing B747 Jumbo. Hozzá az alapot, két darab B747 elég öreg még repülőképes típust a francia nemzeti légitársaság ajánlotta. 120 tonna vizet vagy oltóanyagot vihet egyszerre magával, húsz Pelican vagy hat Beriev teljesítménye ez.
Az összehasonlításra alapot ad, hogy egyetlen ilyen óriás tűzoltó gép repül a világon, az amerikai Evergreen Supertanker. Ha a franciák a Boeing Jumbo rendszerbe állítása mellett döntenének, nyilván az átalakítás az amerikai mintát követné.
Ha tetszett a cikk, nézzék meg a tűzoltási videót nem a francia, hanem a hasonló spanyol egységtől.