Francia polgári védelem tűzbombázó hidroplánjai

Az erdőtüzeket és másfajta katasztrófákat a tűzoltó hidroplánok nélkül már nem lehetne megfékezni.

Dr. Varga Sándor
2014. 10. 31. 9:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt héten Korzikán ezer hektárt támadott meg az erdőtűz, közel száz kilométeres szélben a földön háromszáz tűzoltó nem bírt volna vele. Bevetésre kerültek a francia Securite Civile Vízbombázó Egysége, az ottani katasztrófavédelem Bombardier típusú vízbombázó hidroplánjai. A négy hidroplán folyamatosan hordta a tengerből a vizet a tűzfészkekre, így a földi egységekkel együttesen két nap alatt megfékezték az elemeket.

A francia katasztrófavédelem vízbombázó egysége Marseille mellett a tengerparton, egy repülőtéren állomásozik. A tűzoltó gépek többsége Bombardier CL415 típusú kanadai gyártású kétéltű.

A Bombardier hidroplán egyszerre hat tonna vizet dobhat a tűzfészekre. Attól hatékony, hogy a tűzhöz legközelebbi vízből tankolhat újra és újra. Víz felvételekor a hidroplán százharminc kilométer per óra sebességre lelassulva csak csónakteste aljával érinti a vizet.

A pilóta kinyitja a négy víztartály beömlő nyílását és tizenkét másodperc repülés alatt felveszi a hat tonna vizet. A vízfelvételi nyílások bezárását követően a vízről gyorsan felemelkedik és háromszáz kilométernél gyorsabban újra repül a cél felé.

 

A művelethez akadálymentes megközelíthetőség esetén elég ötszáz méternyi hosszú és száz méternyi széles vízfelület. Nem gond, ha ez szolid folyókanyarulat. Sőt, ha kisebb vízfelület áll rendelkezésre, akkor a hidroplán egyszerre kevesebb vizet vesz fel  vagy többször fordul érte.

Bátor pilóták

A Pelicannak becézett hidroplánok a katasztrófa közelébe kitelepülnek és rajokban repülnek rá a tűzre. A légkondicionált pilótafülkében két pilóta dolgozik. Az egyik vezeti a gépet, a másik pedig kezeli a vízfelvételt és a vízdobást, valamint segíti a navigálást.

 

A munka nagyon nehéz, hiszen a pontosabb dobásért folyamatosan belerepülnek a füstbe, sokszor közben semmit sem látnak, sőt még az előző gép gőzpárája is kihat rájuk. A vízdobás során, amit a másik pilóta a műszerfalon található karral indít és zár, elég meredek állásszöget is repülnek.

Vízbombázó hidroplán a Balaton vizén

Írtunk is róla, hogy néhány éve egy katasztrófavédelmi gyakorlaton egy horvát Bombardier hidroplán vett fel többször vizet a Balatonból a keszthelyi öbölben. A parton gyújtott tüzet a földi egységekkel együttműködve sikeresen eloltották. A klímaváltozás fenyegetése miatt talán itt az ideje, hogy legyen magyar tűzoltó hidroplánegység is.

Valószínűleg a jó pilóta kiválasztás és a sok gyakorlás teszi, hogy balesetről nem nagyon lehet hallani. A cikk végén levő linken egy videóban a kedves olvasó a pilótafülkéből átélheti a légi tűzoltás izgalmát és szépségét.

A hidroplánok is képesek a víz mellett oltóanyagot dobni, de ekkor nyilván nem olyan hatékonyak. Ezért más gépek is repülnek a tűzoltó alakulatban.

Egyik típusuk igazi matuzsálem, még a második világháború után, az ötvenes években állt rendszerbe. Eredetileg tengeralattjáró elhárító vadászként hozták létre, anyahajóról indulásukra felhajtható szárnyuk emlékeztet.

A képen látható tűzoltó változat már az eredeti Grumman Trucker  gépnek  a hetvenes évek végén történt kanadai átépítésével  jött létre. A Conair Turbo Firecat, a Tűzcica, ahol a bomba- és torpedócellában található az oltóanyagtartály. Most a tűz az ellenség.

A Tűzcicák a szezonban őrjáratoznak, és ha szerencséjük van, már a tűz fellobbanásakor dobják le a tartályaikban tárolt három tonna oltóanyagot.

A vízbombázó egységben két utasszállító gépként is ismert Bombardier Q400 –  a képen – is szolgál, szintén kanadai átépítéssel, melyeket három óra alatt lehet át- vagy visszaalakítani tűzoltó gépekké. Kilenc tonna a kapacitása, másfélszer annyit tud, mint a hidroplán, viszont reptérhez kötött az indítása. A nyári szezonban a tűzoltás, a szezonon kívül pedig a légi szállítás a feladatuk.

Új gépek a jövő árnyékában

A klímaváltozás miatt a jövőben a franciák több és nagyobb volumenű erdőtűzre számítanak, de sajnos néhány éven belül aktuális lesz a Tűzcicák leselejtezése, és a bázisrepteret is kinőtték. A fejlesztések kapcsán százmillió eurós állami pénzekről tárgyalnak.

 

Két géptípus került látószögbe. Az egyik az általunk is ismert Beriev Be-200, amely már sugárhajtású tűzoltó hidroplán és egyszerre húsz tonna vizet képes felvenni. A Beriev legutóbb pár hónapja demonstrált Franciaországban – a képen – sőt a legutóbbi párizsi légi szalonon maga Putyin elnök is személyesen ajánlotta. A tárgyalások eddig több darab orosz hidroplán vásárlásáról folytak, jelenleg inkább tartós bérletről hallani, ahol a személyzetet is az orosz fél biztosítaná.

A másik géptípus igazi nagyágyú, egy Boeing B747 Jumbo. Hozzá az alapot, két darab B747 elég öreg még repülőképes típust a francia nemzeti légitársaság ajánlotta. 120 tonna vizet vagy oltóanyagot vihet egyszerre magával, húsz Pelican vagy hat Beriev teljesítménye ez.

Az összehasonlításra alapot ad, hogy egyetlen ilyen óriás tűzoltó gép repül a világon, az amerikai Evergreen Supertanker. Ha a franciák a Boeing Jumbo rendszerbe állítása mellett döntenének, nyilván az átalakítás az amerikai mintát követné.

 

Ha tetszett a cikk, nézzék meg a tűzoltási videót nem a francia, hanem a hasonló spanyol egységtől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.