Az ötvenes években mind a két atomhatalom – az USA és a Szovjetunió is – foglalkozott óriás hidroplán bombázók építésével. Az atomháború stratégái úgy gondolkodtak, hogy az első csapással minden elpusztul, de mindkét nagyhatalom óriás tengeri hidroplánokkal képzelte el a válaszcsapást. Az ötvenes évek végére a koncepciót legyőzte az űrtechnológia és az atom-tengeralattjárók eredményei, de szerintem a hidroplánok kölcsönös válaszcsapási képességének is köszönhető, hogy az atomháború mint lehetőség papíron maradt.
A hidroplán stratégiai bombázónak nem lehet elpusztítani a repterét, főként ha a működéséhez szükséges dolgokat elrejtik a víz alá. Mobil kiszolgálásukat tengeralattjárókkal gondolták mindkét oldalon. Az akkori hatótávolságok miatt a kontinensek között menet közbeni tankolás is szükséges lett volna.
Korábban már irtunk a tengeralattjáró és a hidroplán kapcsolatáról, ahol a tengeralattjáró légi felderítő eszköze volt hidroplán. Az atomkorszak kezdetén viszont megfordult a fontossági sorrend. Megjelentek a tervekben a tanker tengeralattjárók, melyek nemcsak kerozint, hanem váltószemélyzetet és fegyverutánpótlást is szállítottak volna.
A szovjeteknél nemcsak a tengeralattjárókra, hanem a tengeren elrejtett konténer kerozinkutakra is folyt a tervezés. Láthatatlan kerítésként a konténerek néhány kilométeres körzetében szonárokat helyeztek volna el. A leszálló hidroplán csak kódok használatával hívhatta volna a kutakat a felszínre a tankoláshoz.
1950 körül az USA haditengerészeti légi ereje Hidroplán Nukleáris Csapásmérő Erő létrehozására hirdetett pályázatot. Három feltételt írtak elő: 13 tonna körüli hasznos teher, 2400 kilométerre való eltávolodás a vízi bázistól és 0,9 Mach sebesség kis magasságban is.
A pályázaton Martin gyára nyert, aki talán gazdag életpályájából kiindulva SeaMaster néven ajánlott egy sugárhajtású stratégiai bombázó hidroplánt. A Martin egyik klippere korábban a Pan Am flottájának volt a tagja.
A Martin P6M SeaMaster egy negyven méter hosszú bombázó hidroplán, söpört szárnyakkal, amelyek hátranyilazottan pont annyit süllyedtek, hogy a végén el lehessen helyezni a gépet stabilizáló úszókat. A két-két sugárhajtómű vállmagasságban a szárnyakra lett ültetve. A csónaktest közepén forgatható bombaszekrényt terveztek, és a bombákat a vízen is utána lehetett tölteni felülről. Elsőre 1000 kilométeres óránkénti sebességgel, későbbi változatában már 3000 kilométerre is elrepülhetett volna.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!