Hidroplán atombombázók tervei az ötvenes években

Atomháborúban az első csapásra még lehet válasz, ha hidroplán stratégiai bombázók szállnak fel a tengerről.

Dr. Varga Sándor
2015. 02. 26. 7:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ötvenes években mind a két atomhatalom – az USA és a Szovjetunió is – foglalkozott óriás hidroplán bombázók építésével. Az atomháború stratégái úgy gondolkodtak, hogy az első csapással minden elpusztul, de mindkét nagyhatalom óriás tengeri hidroplánokkal képzelte el a válaszcsapást. Az ötvenes évek végére a koncepciót legyőzte az űrtechnológia és az atom-tengeralattjárók eredményei, de szerintem a hidroplánok kölcsönös válaszcsapási képességének is köszönhető, hogy az atomháború mint lehetőség papíron maradt.

A hidroplán stratégiai bombázónak nem lehet elpusztítani a repterét, főként ha a működéséhez szükséges dolgokat elrejtik a víz alá. Mobil kiszolgálásukat tengeralattjárókkal gondolták mindkét oldalon. Az akkori hatótávolságok miatt a kontinensek között menet közbeni tankolás is szükséges lett volna.

Korábban már irtunk a tengeralattjáró és a hidroplán kapcsolatáról, ahol a tengeralattjáró légi felderítő eszköze volt hidroplán. Az atomkorszak kezdetén viszont megfordult a fontossági sorrend. Megjelentek a tervekben a tanker tengeralattjárók, melyek nemcsak kerozint, hanem váltószemélyzetet és fegyverutánpótlást is szállítottak volna.

A szovjeteknél nemcsak a tengeralattjárókra, hanem a tengeren elrejtett konténer kerozinkutakra is folyt a tervezés. Láthatatlan kerítésként a konténerek néhány kilométeres körzetében szonárokat helyeztek volna el. A leszálló hidroplán csak kódok használatával hívhatta volna a kutakat a felszínre a tankoláshoz.

1950 körül az USA haditengerészeti légi ereje Hidroplán Nukleáris Csapásmérő Erő létrehozására hirdetett pályázatot. Három feltételt írtak elő: 13 tonna körüli hasznos teher, 2400 kilométerre való eltávolodás a vízi bázistól és 0,9 Mach sebesség kis magasságban is.

 

A pályázaton Martin gyára nyert, aki talán gazdag életpályájából kiindulva SeaMaster néven ajánlott egy sugárhajtású stratégiai bombázó hidroplánt. A Martin egyik klippere korábban a Pan Am flottájának volt a tagja.

A Martin P6M SeaMaster egy negyven méter hosszú bombázó hidroplán, söpört szárnyakkal, amelyek hátranyilazottan pont annyit süllyedtek, hogy a végén el lehessen helyezni a gépet stabilizáló úszókat. A két-két sugárhajtómű vállmagasságban a szárnyakra lett ültetve. A csónaktest közepén forgatható bombaszekrényt terveztek, és a bombákat a vízen is utána lehetett tölteni felülről. Elsőre 1000 kilométeres óránkénti sebességgel, későbbi változatában már 3000 kilométerre is elrepülhetett volna.

 

A bázison a bombázó egy rámpán gurult ki-be a vízből úgy, hogy előbb ráúszott egy kerekes egységre, amit beúszáskor természetesen leoldott. A vízi ellátására terveztek egy hatalmas motoros tengeri szánt, amire hátul kihúzták, illetve a szán mellett parkolva újratölthették. Ellátó tengeralattjárót is rendeltek mellé, hiszen harci bevetését a világ óceánjai és tavai elpusztíthatatlan kifutópályaként szolgálták.

A haditengerészeti légierő a végső változatát átvette, de a stratégiai bombázó hidroplán sorozatgyártását koncepcióváltás akadályozta meg, a hatvanas évek elején már a rakéták kerültek előtérbe

 

A Szovjetunióban az ötvenes években sorra épültek a szárazföldi indítású stratégiai bombázók. Köztük egyik leghíresebb, a moszkvai légi parádén készített képemen látható Tupoljev Tu-95 Bear még ma is repül. De ha egy feltételezett amerikai atomtámadás után – gondolták akkor – megsemmisülnének a repülőterek, akkor csak a tenger vagy a hó marad. Ezért Hruscsov pártfőtitkár neves tervezőknek stratégiai nukleáris hidroplán bombázók tervezésére adott megbízást.

Elsőként egy olasz kommunista emigráns repülőmérnök, Roberto Bartini tervét nézzük, aki a sztálini tisztogatásoknak áldozatul esett, de a börtönben is szovjet bombázókat tervezett a német frontra. Az ötvenes években rehabilitálták, és Szibériába költözött. Lehet, hogy a hó és jég ihlette abban, hogy olyan kétéltű hidroplánt alkotott, ami becsukható sítalpakkal havon-jégen is üzemelhetett volna. A hidroplán akkor hatalmas, 250 tonna felszálló tömegének ma hozzávetőlegesen egy Airbus A330 háromszáz személyes utasszállító felel meg.

 

Bartini A-57 nukleáris bombázója hetven méter hosszú, az általa tervezett speciális, a végén negyvenméteres fesztávú deltaszárny két vége jó stabilitást biztosított a vízen. A két függőleges vezérsík közötti házban öt sugárhajtómű adta le a több mint két Mach sebességhez szükséges tolóerőt. A három pilóta 14-23 kilométer közötti magasságban repült volna 14 000 km hatótávolságra. A hatalmas hatótávolság ellenére Bartini a hidroplánhoz nem légi, hanem tengeri utántankolást tervezett, méghozzá tengeralattjárók bevonásával. A sítalpak miatt a sarkvidéki kiszolgálás is nyilván szóba jött. A hajtóműház tetején repülőgépeket rögzíthettek, amelyek onnan indulhattak bevetésre.

Ha tetszett a cikk, ajánljuk a témáról a hidroplánok aranykorát is megidéző e-könyvünket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.