Hidroplánok Aucklandben egykor és most

Az új-zélandi nagyváros sok hidroplánt látott, az idők során sajnos egyre csökkenő számban és nagyságrendben.

Dr. Varga Sándor
2015. 02. 20. 9:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi szép időkben, a második világháború előtt a Pan Am klipperein Amerikáig lehetett repülni. Miként a háború után a bombázóból átalakított, a képen látható Short Sandringham hidroplánok még átvitték az utasokat Ausztráliába. A hetvenes évekre tovább csökkentek a gépméretek, de még több volt belőlük. Napjainkban pedig már csak egy DHC2 Beaver száll fel az öböl vizéről.

 

Ők még Grumman kétéltű gépekkel repültek, és amerikai gyakorlat szerint a hidroplánok kigurultak a partra az utasokat felvenni.

 

A Grumman Goose és Widgeon típusok eredetileg a második világháború amerikai szállítógépei voltak, 5-7 utasra székezték őket. Később a légitársaság szerzett egy hosszabbított és két turbóhajtóművel felszerelt Widgeont, majdnem kétszer akkora kapacitással.

A hidroplánok teljesítettek menetrend szerinti járatokat is Új-Zéland fő szigetére, kiegészítésképpen pedig városnézéstől a légitaxizásig, a turistalátványosságokhoz szóló utakig mindent vállaltak. A nyolcvanas évek elejére a gépek talán beleöregedtek a repülésbe, bezárták a légitársaság hidroplán-üzletágát.

A német Chris, a légierő egykori pilótája és japán felesége, Maszako az ezredfordulón úgy döntött, hogy a város nevét viselő hidroplán-légitársaságot alapít Aucklandben. Főként az országukból ideutazó külföldiekre specializálódtak, ezért választották a távoli Új-Zélandot új életük helyszínéül.

Az általuk választott géptípus szintén nem fiatal, a De Havilland Canada DHC2 Beaver típusa lassan hetven éve szállt fel először. Hidroplán változatából több százat használtak a vietnami háborúban, lehet, hogy az ő gépük is onnan való. Csak a vízről üzemelnek, nincs szükségük kétéltű úszótalpra.

Az örökifjú hidroplánnal 6 utast szállíthatnak, de szükség esetén vállalnak teherfuvart is, a székek mobilak. Nemegyszer vettek részt mentési feladatokban a környező szigeteken. Több mint 200 kilométeres óránkénti utazósebességgel 1000 kilométert meghaladja a hatótávolságuk, megrendelésre már többször használták ki maximálisan a hidroplán képességeit.

A mindennapok nem a hosszú utakról szólnak, fő kínálatuk a városnézés. A kikötőből indulnak a környező szigetekre és más turistalátványosságokhoz. Ottani hétvégék, horgászatok, légitaxizás és még oktatás is szerepel a repertoárban.

 

A fehér homokos szigetek kiválóan alkalmasak a régi varázserő felidézésére. A képen egy utas szívet rajzolt a homokba, hogy könnyebben megtalálja élete párját, a kép másik felén már házassági évfordulót ünnepelnek, ugyanott. Az egygépes légitársaságokra jellemző esküvői légi hintó sem hiányzik a kínálatukból.

 

Ha tetszett írásunk, ajánljuk még e-könyvünket a hidroplánok várható újabb aranykoráról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.