Nemrég írtam arról, hogy az ötvenes évek két atomhatalma – a Szovjetunió és az USA – azokban az években atombombázó hidroplánok terveivel készült arra, hogy ne maradjon megtorlatlan az első atomcsapás. Részben ennek a kiegyenlítő kártyának is köszönhető, hogy a katonai stratégák akkor lemondtak az első csapásról, és ezzel az atombomba alkalmazásáról is. Az óriás hidroplánok pedig azért maradtak akkor a tervezőasztalon, mert időközben meghódították az űrt, és megjelentek a korlátlan víz alatti üzemidejű atom-tengeralattjárók.
Ha ma bárkitől szovjet repülőgép-tervezők neveit kérném, akkor egy legalább mindenkinek eszébe jut az Antonov–Iljusin–Tupoljev szentháromságból. Pedig talán ők is azért lettek olyan nagyok, mert a politikai vezetés versenyeztette őket egy-egy repülőgéptípus megtervezése kapcsán.
A Tupoljev Tu-95 – NATO-kóddal: Bear, a Medve – stratégiai bombázó még ma is hadrendben repül, első változatát az ötvenes évek elején kezdték tervezni. Azt viszont, aki a stratégiai, földrészeket átszelő nukleáris bombahordozókat már akkor beígérte Sztálinnak, amikor a szovjeteknek még atombombájuk sem volt, nem Tupoljevnek, hanem Mjasziscsevnek hívták.
A Medve kortársa-versenytársa Mjasziscsev M-4 – oroszul: a Kalapács – bombázó volt, amit aztán a tervező a nyitóképen ésa monyinói múzeum gyepén látható M-50-esre fejlesztett tovább. Hruscsov megrendelésére Mjasziscsev beugrott a vízirepülőgépek területére, M-70 néven megalkotta a fenti nagy hatótávolságú szuperszonikus nukleáris fegyverhordozó hidroplán változatát.
Ebben az időszakban Berijev már húsz éve vezette Taganrovban a róla elnevezett tengeri repülőgépeket alkotó irodát, Be-10 nevű sugárhajtóműves vadászhidroplánja már repült. Őt sem lehetett kihagyni, mivel a hidroplán hozzá tartozott, így az ő mérnökei is terveztek Hruscsovnak. A képen a mai sztárjuk, a Be-200 száll fel éppen.
Mjasziscsev az M-50-esből indult ki, de a hidroplánnál a szárnyvégi hajtóművek belelógtak volna a vízbe, így azokat a deltaszárny közepére húzta és dúcokon a szárnyra ültette. A szárny két végére pedig támasztó vízi úszókat tervezett.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!