Francia hároméltű hidroplán kínai tőkeinjekciója

A vízen, havon, földön üzemelő Akoya hidroplán gyártóit kínai üzletemberek mentették ki a csődvédelem alól.

Dr. Varga Sándor
2015. 01. 23. 8:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Akoya kétszemélyes hidroplán kiválóságait két éve bemutattam már, de kacskaringósan izgalmas a modell fejlesztési története is. Most inkább arra fókuszálok, miként segítették az állami és üzleti szereplők a hidroplánt az égbe és az eladói pultok felé.

A történet akkor kezdődött, amikor még ezt a folyamatot nem start upnak hívták. 2003-ban két francia srác meg akarta reformálni a közlekedést, háztól házig hidroplánt találtak ki, ami havon és szárazföldön is üzemelhet. Csak egy gombnyomás és bármikor előjön a kerék vagy a síléc.

Új találmányaikkal elképesztő teljesítményt vizionáltak, tényleg mesterséges igazgyöngyöt – Akoya – találtak ki. Szárnyashajó elv, becsukható síléc, kompozit anyagok miatt könnyű tömeg, buborékablak elektronikus nyitással, hogy néhány fontosabb találmányt említsek. 200-300 méter körüli felszálló út, 2000 kilométeres hatótáv, 250 km/h-s sebesség, 100 kilométerre 6 literes fogyasztás autóbenzinből, hibrid motoros és napelemes változat – amúgy ezek az utóbbi kivételével létrejöttek az Akoya hidroplánban.

Az urak sikeresen pályáztak az új szellemi megoldásokat támogató francia állami programra, szinte csak saját szellemi tőkével vidéken repülőgépgyárat alapítottak. Ahol a Rhone a vizet, az Alpok a havat, a róluk elnevezett francia régió pedig újabb tőkét adott az állami mellé.

Plusz befogadta őket egy elektromos fejlesztéseket támogató inkubátorház és érdekszövetség, ami miatt egyből a napelemes-hibridmotoros Akoya változattal is foglalkozniuk kellett. A hidrogéncella miatt ez lett a képen látható Hy-Bird terve, amivel szintén tíz évvel megelőzték korukat.

Ezekből a támogatásokból négy év alatt odáig elvitték a fejlesztést, hogy szárazföldről már felszállt a kisrepülőgép. Újabb tőkét először szponzorokkal úgy próbáltak szerezni, hogy a Hy-Bird világ körüli útját kínálták érte. Ebben a svájci hetvenméteres szárnyfesztávú kerekes Solar Impulse akkor megelőzte őket, ők hat év alatt jutottak el oda, hogy a héten indultak el a nagy útra Abu Dzabiból.

A cégalapítóknak finoman szólva a műszaki talentumuk mellé nem jutott elég kereskedelmi zsenialitás. A hidroplán kapcsán ragaszkodtak az életstílushoz is, akkor Rolls Royce luxusautó mintára három évig tartó, a világon bárhol érvényesíthető helyszíni garanciát kínáltak és kötelező pilótaképzést a vevőnek akár nulláról is.

Az Akoya mintapéldányát luxusjacht-kiállításokra hurcolták, Monacóban már törzshelyük volt, és találtak egy dán hajógyáros szponzort, meg kifejlesztették a gombnyomásra összecsukódó szárnyat is, hogy a taton jól mutasson a repülőgép.

A dánt elsodorta a válság, de egy francia kockázatitőke-társaság 2 millió euróval tovább finanszírozta és lecserélte őket a menedzsmentből. Ennek csak örülhettek, több idejük maradt arra, hogy 2011-ben az Akoyát a szárnyashajó elve segítségével a helyi tóról felemeljék. Végre megszületett a hidroplán.

A profik fordítottak a marketingen is, 2012-ben már a franciák együtt szerepeltek az Icon A5 amerikai kis hidroplánnal a világ legnagyobb pilótatalálkozóján az amerikai Oshkoshban. A találmányok és a kompozit miatt ők könnyedén belefértek a könnyű sportrepülőgép (LSA) kategóriába, míg az Icon A5 a súlytöbblet farigcsálása helyett kilobbizta magának a külön LSA kategóriát.

Másfél hidroplán építése után a kockázati tőke is elfogyott, elbocsátások után az alapítók csődvédelembe menekültek.

15 millió euróval beléptek a kínaiak

Azt szokták mondani, hogy akik érdemesek a szerencsére, azokat megtalálja az. Egyrészt egy Franciaországban élő kínai hidroplánimádó kaput nyitott nekik Kínába, ma már ő is részvényes.

Másrészt egy egykori kínai árva – akit gazdag emberek felkaroltak és angol, amerikai egyetemeken taníttattak – hozta bele a pénzt. A kínai magánbefektető húszas éveinek közepén Szecsuan tartományban a privatizáció keretében Fekete Ló néven bányavállalatot alapított, a foszfát jó pénzt hozott és hoz ma is. Az ifjú titán pedig Kínán kívüli más modern iparágban kereste és a közvetítő révén 2013-ban megtalálta a következő ígéretes befektetést. Ma ő a cég elnöke és 70 százalékos többségi tulajdonosa.

A hidroplángyár marad Franciaországban, az idei év legfontosabb feladata az engedélyeztetés, hogy jövőre már az Akoya kétszemélyes változatát gyártani lehessen. Gyűlnek a megrendelések, az engedélyeztetéssel párhuzamosan tervezik az Akoya 4 személyes családi és 9 személyes üzleti változatát is. A hatalmas kínai piac megdolgozása, akár a gyártás oda vitele, az elektromos és hibrid hajtóművekre való átállás pedig csak ezután következik.

 

Az Akoya már a hidroplánok várható újabb aranykorának egyik ékszere. Frissen megjelent e-könyvemben bővebben írok a régi és új aranykorról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.