Az Akoya kétszemélyes hidroplán kiválóságait két éve bemutattam már, de kacskaringósan izgalmas a modell fejlesztési története is. Most inkább arra fókuszálok, miként segítették az állami és üzleti szereplők a hidroplánt az égbe és az eladói pultok felé.
A történet akkor kezdődött, amikor még ezt a folyamatot nem start upnak hívták. 2003-ban két francia srác meg akarta reformálni a közlekedést, háztól házig hidroplánt találtak ki, ami havon és szárazföldön is üzemelhet. Csak egy gombnyomás és bármikor előjön a kerék vagy a síléc.
Új találmányaikkal elképesztő teljesítményt vizionáltak, tényleg mesterséges igazgyöngyöt – Akoya – találtak ki. Szárnyashajó elv, becsukható síléc, kompozit anyagok miatt könnyű tömeg, buborékablak elektronikus nyitással, hogy néhány fontosabb találmányt említsek. 200-300 méter körüli felszálló út, 2000 kilométeres hatótáv, 250 km/h-s sebesség, 100 kilométerre 6 literes fogyasztás autóbenzinből, hibrid motoros és napelemes változat – amúgy ezek az utóbbi kivételével létrejöttek az Akoya hidroplánban.
Az urak sikeresen pályáztak az új szellemi megoldásokat támogató francia állami programra, szinte csak saját szellemi tőkével vidéken repülőgépgyárat alapítottak. Ahol a Rhone a vizet, az Alpok a havat, a róluk elnevezett francia régió pedig újabb tőkét adott az állami mellé.
Plusz befogadta őket egy elektromos fejlesztéseket támogató inkubátorház és érdekszövetség, ami miatt egyből a napelemes-hibridmotoros Akoya változattal is foglalkozniuk kellett. A hidrogéncella miatt ez lett a képen látható Hy-Bird terve, amivel szintén tíz évvel megelőzték korukat.
Ezekből a támogatásokból négy év alatt odáig elvitték a fejlesztést, hogy szárazföldről már felszállt a kisrepülőgép. Újabb tőkét először szponzorokkal úgy próbáltak szerezni, hogy a Hy-Bird világ körüli útját kínálták érte. Ebben a svájci hetvenméteres szárnyfesztávú kerekes Solar Impulse akkor megelőzte őket, ők hat év alatt jutottak el oda, hogy a héten indultak el a nagy útra Abu Dzabiból.
A cégalapítóknak finoman szólva a műszaki talentumuk mellé nem jutott elég kereskedelmi zsenialitás. A hidroplán kapcsán ragaszkodtak az életstílushoz is, akkor Rolls Royce luxusautó mintára három évig tartó, a világon bárhol érvényesíthető helyszíni garanciát kínáltak és kötelező pilótaképzést a vevőnek akár nulláról is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!