Hasonmás és új hidroplánok Chicago mellett

A világ legnagyobb pilótatalálkozója a hidroplánok számára nemcsak az ismerkedés, hanem az üzlet színtere is.

Dr. Varga Sándor
2014. 08. 08. 6:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt héten Chicago mellett, egy regionális reptéren több mint tízezer repülőgép, közel negyvenezer pilóta és félmillió látogató adott egymásnak randevút a világ legnagyobb kisgépes eseményén, az AirVenture Oshkoshon. A múlt héten az MVP sokoldalú új hidroplánját már bemutattuk, most jöjjenek a fontosabb többiek.

Nagy esemény egy kétéltű hidroplán fejlesztésében, amikor a szalagról legördülő első példány mutatható meg a közönségnek. Az amerikai Icon repülőgépgyár a múlt héten Oshkoshban az egyes számú A5 tíz év alatt elért sikerében fürdött. Januárban már bemutattuk az extrémsport-tulajdonságokkal is rendelkező kis vízi vadászgépet. A cégbemutatón a sok száz letét tulajdonosa megtudta, hogy közel kettőszázezer dollárért közülük néhányan a jövő év közepén már jöhetnek a gépükért.

A gép végül ötvenezer dollárral drágább lett, mert új funkcióként átesést csökkentő szárnyat és hozzá egy szimpla mutatót kreáltak. Megmaradt benne az egész gépet a pilótával és az utassal szükség esetén lehozó mentőernyő is. A cég a kínált nagyobb biztonság okán feljebb alkudta az amerikai légügyi hatóságnál a könnyű sportgép (LSA) kategória tömeghatárát is.

Nemsokára megkezdődnek a hatósági berepülések, és épül Kaliforniában az Icon saját gyára. 2016-ban már nemcsak a Cirrus szalagjairól jönnek le a szárnyukat egy gombnyomással összecsukó-kinyitó, utánfutón garázsban tartható hidroplánok. Az Icon A5 sorozatgyártása a korábban említett Microsoft- és Google-hátszéllel reményeim szerint az egész világon alaposan „megfújja” majd a hidroplán iránti érdeklődést.

Az Icon A5 és az Akoya 2012-ben ugyanitt már összecsapott egymással (a cikk végén erről részletesen olvashat), aztán a francia eleganciával megépített hároméltű Akoya egy évig újra alámerült a bizonytalanságba. Tavasszal a Lisa Aircraft már mérnököket és gyártástechnológusokat keresett, beindult a marketing is, és most az amerikai reptér gyepén jövő év közepére beígérték az első példány átadását a vevőnek. Amúgy a versenytársukhoz hasonlóan ők is tíz éve, de francia tartományi pénzből tették meg az első lépéseiket.

 

A nemrég Európában is létrehozott könnyű sportgép kategória kapcsán a franciák rövidebb engedélyeztetésre számítanak, valamint egyelőre megelégszenek a kézi gyártással. Nagyon szimpatikus, hogy a zöld értékek mentén továbbfejlesztik az Akoyát a napelemes, az elektromotoros és a hibrid hajtás irányába.

Míg az amerikaiak néphidroplánt gyártanak, addig a franciák – talán a mesterséges igazgyöngytől kölcsönzött név okán is – kitartanak a prémiumkategória és prémiumár mellett. Háromszázezer euróért nemcsak a hidroplánt adják, hanem három évig bárhol a világon kijavítják helyben a hibát, akár egy Rolls-Royce limuzinban. Plusz az árban, hogy a vevőt megtanítják a hidroplán vezetésére is.

 

A találkozón a hidroplánok több csoportban és több helyszínen mutatták magukat. Az eladásra kínált új fejlesztéseket jól kiegészítették a történelmi gépek vagy azok hasonmásai, a replikák.

 

Úszótalp méretre

A kanadai Wipaire gyár a világ legnagyobb úszótalpgyártó cége, tevékenységük növeli a hidroplánok számát a világon. Termékük szinte bármelyik jóképű kerekes gépre szabható, nem tudnak ellenállni a csinos úszótalpaknak. Sima úszótalppal vízi vagy behúzható kerekekkel kétéltű üzemelést kínálnak. A találkozón az indiai Mahindra kicsit Cessna 208 Caravanre hajazó, Airvan 8 nevű modelljének szabtak a fenti képen látható, szokásos kinézetű úszótalpat.

Néhány kétéltű hidroplán a múlt héten a többi géppel egy tömegben a füvön parkolt, köztük a Benoist XIV replikája. Ennek eredetije száz éve, 1914. január 1-jén repülte át menetrendszerűen az első hidroplánutassal a floridai St. Petersburgből a Tampa-öblöt.

A Benoist XIV-replika építője, Kermit Weeks egy nagy európai körút után megjelent a találkozón, de most sem emelte  levegőbe a vízről a hidroplánt. Valószínű, máskor sem fogja, mert pénz hiányában Kermit mester a Fantasy of Flight (a repülés fantáziája) elnevezésű repülőmúzeumát nemrég sajnos bezárta.

 

 

Még egy jópofa drótozott-foltozott, Seabreezynek, azaz szellősnek becézett úszótalpas hidroplán nyerte meg a közönség tetszését. Különösen a hajókormánykereket mintázó kormányszerv és az ezredesnek öltözött pilóta adott a gépnek egyedi karaktert.

Egy másik replika, már a vízről: a szomszédban, a Winnebago tónál ilyenkor tele a kemping, nagy fordulaton dolgozik a hidroplánbázis. Idén egy amerikai dupla szárnyú katonaihidroplán-utánzat sárga civil festéssel keltette a legnagyobb feltűnést.

Amúgy a találkozó alatt is zajlott a tavon a szokásos repülős élet, a le- és felszállások mellett ide is áthozták a múlt héten már bemutatott sokoldalú MVP hidroplánt. A tulajdonos vezényletével az életnagyságú makettet az érdeklődők versenyben hajtogatták csónakká, lakóhajóvá, tették az egyik pilótaülést pecaszékként az orrába. Más hidroplánok pózolásra is jó környezetet nyújtottak, a képen egy északi pilótanő-küldöttség emeli vele a tabló és a látogatásuk fényét.

 

Ha tetszett a cikk, olvassák el a Vizirepülés.hu oldalunkon az Icon A5 és az Akoya két évvel korábbi oshkoshi megmérettetését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.