A múlt héten Chicago mellett, egy regionális reptéren több mint tízezer repülőgép, közel negyvenezer pilóta és félmillió látogató adott egymásnak randevút a világ legnagyobb kisgépes eseményén, az AirVenture Oshkoshon. A múlt héten az MVP sokoldalú új hidroplánját már bemutattuk, most jöjjenek a fontosabb többiek.
Nagy esemény egy kétéltű hidroplán fejlesztésében, amikor a szalagról legördülő első példány mutatható meg a közönségnek. Az amerikai Icon repülőgépgyár a múlt héten Oshkoshban az egyes számú A5 tíz év alatt elért sikerében fürdött. Januárban már bemutattuk az extrémsport-tulajdonságokkal is rendelkező kis vízi vadászgépet. A cégbemutatón a sok száz letét tulajdonosa megtudta, hogy közel kettőszázezer dollárért közülük néhányan a jövő év közepén már jöhetnek a gépükért.
A gép végül ötvenezer dollárral drágább lett, mert új funkcióként átesést csökkentő szárnyat és hozzá egy szimpla mutatót kreáltak. Megmaradt benne az egész gépet a pilótával és az utassal szükség esetén lehozó mentőernyő is. A cég a kínált nagyobb biztonság okán feljebb alkudta az amerikai légügyi hatóságnál a könnyű sportgép (LSA) kategória tömeghatárát is.
Nemsokára megkezdődnek a hatósági berepülések, és épül Kaliforniában az Icon saját gyára. 2016-ban már nemcsak a Cirrus szalagjairól jönnek le a szárnyukat egy gombnyomással összecsukó-kinyitó, utánfutón garázsban tartható hidroplánok. Az Icon A5 sorozatgyártása a korábban említett Microsoft- és Google-hátszéllel reményeim szerint az egész világon alaposan „megfújja” majd a hidroplán iránti érdeklődést.
Az Icon A5 és az Akoya 2012-ben ugyanitt már összecsapott egymással (a cikk végén erről részletesen olvashat), aztán a francia eleganciával megépített hároméltű Akoya egy évig újra alámerült a bizonytalanságba. Tavasszal a Lisa Aircraft már mérnököket és gyártástechnológusokat keresett, beindult a marketing is, és most az amerikai reptér gyepén jövő év közepére beígérték az első példány átadását a vevőnek. Amúgy a versenytársukhoz hasonlóan ők is tíz éve, de francia tartományi pénzből tették meg az első lépéseiket.
A nemrég Európában is létrehozott könnyű sportgép kategória kapcsán a franciák rövidebb engedélyeztetésre számítanak, valamint egyelőre megelégszenek a kézi gyártással. Nagyon szimpatikus, hogy a zöld értékek mentén továbbfejlesztik az Akoyát a napelemes, az elektromotoros és a hibrid hajtás irányába.
Míg az amerikaiak néphidroplánt gyártanak, addig a franciák – talán a mesterséges igazgyöngytől kölcsönzött név okán is – kitartanak a prémiumkategória és prémiumár mellett. Háromszázezer euróért nemcsak a hidroplánt adják, hanem három évig bárhol a világon kijavítják helyben a hibát, akár egy Rolls-Royce limuzinban. Plusz az árban, hogy a vevőt megtanítják a hidroplán vezetésére is.
A találkozón a hidroplánok több csoportban és több helyszínen mutatták magukat. Az eladásra kínált új fejlesztéseket jól kiegészítették a történelmi gépek vagy azok hasonmásai, a replikák.
Úszótalp méretre
A kanadai Wipaire gyár a világ legnagyobb úszótalpgyártó cége, tevékenységük növeli a hidroplánok számát a világon. Termékük szinte bármelyik jóképű kerekes gépre szabható, nem tudnak ellenállni a csinos úszótalpaknak. Sima úszótalppal vízi vagy behúzható kerekekkel kétéltű üzemelést kínálnak. A találkozón az indiai Mahindra kicsit Cessna 208 Caravanre hajazó, Airvan 8 nevű modelljének szabtak a fenti képen látható, szokásos kinézetű úszótalpat.
Néhány kétéltű hidroplán a múlt héten a többi géppel egy tömegben a füvön parkolt, köztük a Benoist XIV replikája. Ennek eredetije száz éve, 1914. január 1-jén repülte át menetrendszerűen az első hidroplánutassal a floridai St. Petersburgből a Tampa-öblöt.
A Benoist XIV-replika építője, Kermit Weeks egy nagy európai körút után megjelent a találkozón, de most sem emelte levegőbe a vízről a hidroplánt. Valószínű, máskor sem fogja, mert pénz hiányában Kermit mester a Fantasy of Flight (a repülés fantáziája) elnevezésű repülőmúzeumát nemrég sajnos bezárta.
Még egy jópofa drótozott-foltozott, Seabreezynek, azaz szellősnek becézett úszótalpas hidroplán nyerte meg a közönség tetszését. Különösen a hajókormánykereket mintázó kormányszerv és az ezredesnek öltözött pilóta adott a gépnek egyedi karaktert.
Egy másik replika, már a vízről: a szomszédban, a Winnebago tónál ilyenkor tele a kemping, nagy fordulaton dolgozik a hidroplánbázis. Idén egy amerikai dupla szárnyú katonaihidroplán-utánzat sárga civil festéssel keltette a legnagyobb feltűnést.
Amúgy a találkozó alatt is zajlott a tavon a szokásos repülős élet, a le- és felszállások mellett ide is áthozták a múlt héten már bemutatott sokoldalú MVP hidroplánt. A tulajdonos vezényletével az életnagyságú makettet az érdeklődők versenyben hajtogatták csónakká, lakóhajóvá, tették az egyik pilótaülést pecaszékként az orrába. Más hidroplánok pózolásra is jó környezetet nyújtottak, a képen egy északi pilótanő-küldöttség emeli vele a tabló és a látogatásuk fényét.
Ha tetszett a cikk, olvassák el a Vizirepülés.hu oldalunkon az Icon A5 és az Akoya két évvel korábbi oshkoshi megmérettetését.