A Boden-tó és partján Friedrichshafen az európai hidroplángyártás bölcsője volt, így emblematikus jelentősége van a bemutatkozásnak. Plusz az új toszkán hidroplán egy Prandtl-féle kétéltű repülőgép, zárt vagy dobozszárnyú szerkezet, tulajdonságaihoz a matematikai képletet Prandtl német professzor majd száz éve alkotta meg. A ma már jobban ismert cápaszárnyhoz – a szárnyvég felkunkorításához – hasonlóan elnyírja az örvényeket és korábban keletkezik rajta felhajtóerő, mint nyitott társainál. Nehezebb vele lassú repülésben átesni is, ezért többek között ideális megoldás sportrepülőgépnek.
A híres ferde torony városában, Pisában a helyi egyetem professzora, Aldo Frediani a kilencvenes évek végén világszabadalmat szerzett a dobozszárny olyan változatára, amely az összes vízszintes vezérsíkot magában foglalja. A professzor egyetemi tanszékén azóta ideális szárnymodellek után kutatnak, ahol, miként a képen látható, nem a méret a lényeg.
2007-ben a toszkán tartomány a háború előtti hidroplánrepülőgép-gyártás visszaállításáról döntött és közel hárommillió euró tőkével IDINTOS néven erre egy start-up céget alapított. Az ID-IN-TOS egy olyan mozaikszó, ami az új toszkán hidroplán olasz kezdőbetűiből áll, kiváló márkanév lesz belőle.
A tartomány egy másik egyetemi embert, a dizájner Max Pinuccit delegálta a professzor mellé Firenzéből és a vállalatba más tartományi cégek is befektettek.
Öt éven át rengeteg formával kísérleteztek, a számítógépes szimulációkat követően áramlástani laboratóriumokban vizsgálták a különböző kompozit modellek vízről való felemelkedési és repülési képességeit. Két évvel ezelőtt találtak rá az egyik irányra, amely alkalmas egy ultrakönnyű kétszemélyes és kétéltű hidroplán kezdeti gyártására.
Tavaly még csak kisebb maketteket mutattak a kiállításon, idén már nagy érdeklődést váltott ki az egyik standon a hidroplán első példánya.
Első ránézésre impozáns a dobozszárny, elöl vízi támasztószárny is, a végén egy-egy csöpp úszóval arra utal, hogy inkább vízben fogják használni.
A két egyenként száz lóerős, ma még csak autóbenzines hajtómű a kabin mögött, a törzsön elhelyezett propellerek erőforrása. Nyilván később lesz majd elektromos hajtómű is, hiszen a csónaktestbe visszahúzható szárazföldi futóművek nyitása-zárása már elektromotorokkal működik ma is.
A megoldás részben emlékeztet a Beriev Be-103 hatszemélyes orosz hidroplánra. Repültem vele Gelendzhikben, a vízen sikló szárny ott a Fekete-tengeren kis hullámos vízen is könnyen elemelkedett. A cikk végén levő linken videón is megnézheti.
A fülkében levő modern számítógéppel támogatott avionika ma már ilyen kis kétszemélyes hidroplánban is alapkövetelmény.
Piaci felhasználásban egyelőre sport- és oktató célokat, rendvédelmi és mentési célokat jelöltek meg. Tavakon, folyókon, tengerparton járőrözhetnek vele akár a carabinierik is, hiszen Olaszország azon kevés helyek egyike Európában, ahol szabad a vízi repülés. Bárhol leszállhat, bárhol kiköthet, a motorcsónakokat kiszolgáló benzinkutak pedig üzemanyaggal is elláthatják.
Jó időben, jó hátszéllel
Friedrichshafen az elmúlt tíz évben már sok új hidroplánt bemutatott, köztük magyarokat is. Egyelőre nem lett egyikből sem üzleti siker.
Pedig a francia hároméltű hidroplán, az Akoya szintén tartományi pályázaton nyert támogatással startolt tíz évvel ezelőtt, már vízen is repül, de még nincs tőke a sorozatgyártásához. Talán mert nem lett a tartomány büszkesége?
Másrészt felbukkant három éve Friedrichshafenben a képen látható nagyon szellemes repülő jetski fejlesztés, ami szintén Prandtl-féle dobozszárnyas, és elektromotorral a kiállítás előtt már túl volt az első sikeres felszállásokon. Azóta a FlyNano eltűnt a horizontról.
Az IDINTOS győzni fog, hiszen a napsütötte Toscana eleganciájából született. Senki sem vitathatja. hogy a fejlesztést körüllengi Il Magnifico egykori reneszánsz szelleme, hiszen tudósokkal indították. És mögötte ott áll a tartományban az egykori firenzei városállam összes hagyománya, pénze, idegenforgalma, megrendelőképessége és nem utolsó sorban a presztízse.
A Vizirepules.hu oldalunkon megnézhetik a Beriev Be-103 repülésemet Gelendzhikben. És ajánlom egy vadonatúj termékünket, a Repülni JÓ ÖSSZERAKHATÓ Könyvet, amit egyelőre 15 fejezetből válogathatnak össze.