Egy százéves hidroplán újraépítése

Nem restaurálásnak, hanem replikának hívják, ha egy régi hidroplánt a nulláról újraépítenek.

Dr. Varga Sándor
2014. 01. 24. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2014. január 1-jén volt száz éve, hogy az első fizető utas repülőgépre szállhatott. Elsőként a blogban magára a történelmi eseményre emlékeztem, most foglalkoznék a centenárium tiszteletére az egykori hidroplán replikaként való megépítésével.

 

Kermit Weeks, a repülőgép-restaurátor

Ötven éve az egykori repülés színhelyén, a floridai St. Petersburg városában az első pilóta tiszteletére hagyományőrző társaságot alapítottak. Ők úgy gondolták, hogy a centenárium méltó megünneplése egy Benoist XIV. replika eredeti útvonalon való, öböl feletti repülése lehetne.

 

Ezért három éve felkérték Kermit Weekset, hogy építse meg a hidroplán százszázalékos utánzatát. Kermit rengeteg old timer repülőgépet restaurált már, köztük egy Catalina kétéltűt. Mostanság  pedig megszerezte a legendás Howard Hudges egykor színésznőket fuvarozó hidroplánja, egy Sikorsky S-43 rendbe rakható elemeit.

 

Kermit több évtizede élővé teszi az old timer gépeket, pilótaként vezeti mindegyiket. Floridában repülőmúzeumot működtet belőlük, légi bemutatókat tart, restaurált gépeivel az amerikai repülőnapok állandó sztárja.

Az eredeti hidroplán száz éve a Wright fivérek stílusában, fából, vászonból épült kétfedelű volt. Benoist akkori repülőgépgyáros modelljének tizennegyedik változata lett a történelmi hidroplán, így nem volt egyszerű feladat a hasonmás megépítése.

 

Kermit szokásos csapatához csatlakozott egy fa- és vászonszakértő, és hosszas előkészületek után igazából tavaly ősszel álltak neki a kivitelezésnek. Néhány képet beválogattam ide, a hidroplán replika megszületésének folyamatát képekkel és videókkal is részletesen nyomon lehet követni Kermit Weeks Facebook-oldalán.

 

Kermitet az ág is húzta, mert ősszel menet közben az önsúly tartása érdekében apró módosításokat kellett a terveken eszközölnie. Kicsit megcsúsztak, ezért az újévi szoros határidő miatt a karácsonyi ünnepeket is végigdolgozták.

 

Szilveszter előtt egy nappal indultak a vízi „guruló” próbák. A Szövetségi Légügyi Hivatal pár órán belül kiadta rá az engedélyt, de ez sem segített.

 

Kermit nem tudta a hidroplánt felemelni a levegőbe, ezért egyelőre a nagy napon, január elsején a szárazföldön a közönség ovációjával kísérve megbrummogtatta a motort. Ott ígérte meg, hogy nyárra a világ legnagyobb pilótatalálkozóján Oshkoshban már repülni fog vele.

 

Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Repülő autók címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.