Még február közepén se járunk, de az Ed Is On egy olyan erős klippel jelentkezett, ami tuti ott lesz az idei legjobbak között. A zene se szól című dalukra forgatott anyag pedig annyira okos, leheletfinom társadalomkritika, hogy nekem még a lélegzetem is elakadt, amikor először megnéztem.
Csak ültem a gépem előtt a hirtelen jött hatalmas magányomban, és újra és újra lejátszottam a klipet, miközben azon morfondíroztam, hogyan is kezdjek bele a cikkembe. A dal és a most frissen ráhegesztett képi világa ugyanis borzasztóan erős. Nagyon, de nagyon elgondolkodtató. Nem kicsit, nagyon! Nem is tudtam elsőre, mire érdemes ráirányítanom a figyelmet.
Aztán az jutott eszembe, ha Chaplin megnézné a kisfilmet, tuti elismerően füttyentene egyet, mondván, elkészült A diktátor 2.0 trailere. Ugyancsak őszintén kacsintana George Orwell is, s hirtelen összeérnének az elnyomást vizionáló alkotók idővonalai.
A zene se szól, úgy kritizál elképesztően sok mindent, hogy közben nem primitíven bántó, inkább gondolatébresztő, tele elegáns fricskával. A fanyar szöveg mögött megannyi, a fogyasztói tömegkultúrára kimondottan kínos felvetés lapul, amit ennél nehéz lehengerlőbben bedobni a közbe, véres kardként megturnéztatni az országban.
Külön öröm, hogy a dalban épp a velős – a politikai pamfletek világát idéző – tartalom ural minden hangalakot. S az olyan szófordulatok, mint
„a túlszaporodásnak ez az ára, hogy gyengék nem jutnak be a menzára (vagy) a gyilkos szándék máris igazolható, hogy Magyarország a magyaroké, a Kert meg a kerti törpöké ”
teszik igazán selymessé az oda-odaszúrogatást.
S noha az egész Ígéretes titánok koncepciója a politikamentes, kizárólag a pöpec magyar zenei tartalom bemutatása, itt mégis szembetalálkozunk az aktuálpolitikai kihívásokkal. A becses közt, az egyént bombázó posztmodern politikai pop-celebszemét létforma inváziója elevenedik meg itt pár röpke percre.
Ezt pedig jelen esetben nagyon is hasznosnak találom. Főleg, mert valahogy teljesen eltűntek az ilyen elegáns politikailag inkorrekt megállapítások, problémafelvetések a dalszövegekből. Pedig ezekre ma talán jobban szükségünk lenne, mint mondjuk volt tizenöt éve. (Jó, kedves barátaim, a rovatunknak induló dalt is író Szabadtéri 4 akkordos Performansz például üdítő kivétel, főleg a kárpótlási jegy halmok mögül nézve a Rózsadombról, haha!)