Kínai, orosz, ukrán és közel-keleti vásárlók keresik meg egyre gyakrabban a magyar ingatlanosokat, a kétezres évek közepén tömegével vásárló íreknek és spanyoloknak pedig nyomuk sincs. Ők csak az ország uniós csatlakozását követő árrobbanásra spekulálva voltak jelen vevőként, de aztán a 2009-től folyamatosan csökkenő árak miatt lassan eltűntek.
Mindez az ingatlanos portálokon is lecsapódik, a statisztikák igen beszédesek. „Oldalaink angol vagy német nyelvű verzióját a látogatók több mint fele Magyarországról keresi fel, így azt nem tudni, ők milyen nemzetiségűek, csak azt, hogy külföldiek. Viszont azt már látjuk, hogy az országhatáron túlról böngészők honnan érkeznek: esetükben a németek és az angolok után egyből az oroszok következnek, majd az Egyesült Államok és Ausztria után rögtön Kína jön. Más európai országok csak ezt követően kerülnek elő, a spanyolok és az írek pedig be sem jutnak az első tizenkettőbe” – mondja Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági elemzője.
Az ingatlanosok tapasztalatai alapján úgy tűnik, hogy a keresési lista első két helyén álló britek és németek csak a böngészés szintjéig jutnak, tényleges vételek nagyobb számban nem történnek. „Kollégáink azt tapasztalják, hogy az idén a legnagyobb érdeklődés a kínai vevők részéről mutatkozik, statisztikáink szerint ők adják a külföldi vásárlók 36 százalékát – mondja Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum elemzési vezetője.
Tőlük alapvetően kétféle vevő érkezik: egyrészt azok, akik nagyon gazdagok, és kifejezetten reprezentatív helyen keresnek lakást, másrészt pedig azok, akik átlagos jövedelműek, és nagyobb, 70 négyzetméteresnél tágasabb otthont vesznek főképp a peremkerületekben. Ők a panellakástól sem idegenkednek. Soóki-Tóth kiemeli, hogy a keleti érdeklődők rettenetesen babonásak, ezért nehéz nekik megfelelő ingatlant találni. Lakásválasztáskor sok elvont szempontot is figyelembe vesznek, számít többek közt a számmisztika is. Az ilyesmi a hazai piacon teljesen indifferens, náluk viszont gyakran ezen áll van bukik az egész üzlet.