A szépségipar is csak az elnyomás egyik eszköze

Mágikusan növekvő hajról szól Sofi Oksanen új regénye, a Norma.

Ficsor Benedek
2016. 11. 12. 8:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Arra jók vagyunk, hogy fogyasszunk, arra, hogy tulajdonosok legyünk és meggazdagodjunk, már nem – mondja Sofi Oksanen új regénye, a Norma egyik szereplője. A többes szám első személy a női nemre utal. Eszerint a nők csupán felhasználói, és így elszenvedői a szépségiparnak, amely voltaképpen a férfiuralom elmélyítésének és kiszélesítésének egyik szofisztikált eszköze.

Oksanen regényének középpontjában egy elsőre talán banálisnak tűnő témakör, a haj és annak legális, féllegális és feketekereskedelme áll.

A hajbiznisz szinte észrevehetetlen, hiába zajlik a szemünk előtt

– mondta az írónő a témáról a lapunknak adott interjújában. Hozzátette, korábban még megjelenhettek olyan hírek, hogy egy filmsztárnak vagy énekesnőnek hullik a haja, ma már ez elképzelhetetlen, hiszen valaki más hajával teszik tökéletessé a kinézetét. Ezért azonban azoknak a más nőknek súlyos árat kell fizetniük. A szépség utáni haszontalan hajsza áldozatait pedig, a regény tanúsága szerint, a bizniszt irányító férfiak zsákmányolják ki.

Ebben a velejéig patriarchális társadalomban (közelebbről: Finnországban) rejtőzik Norma, a fiatal nő, akit különleges képességekkel áldott (vagy átkozott) meg a sors: haja hihetetlen mértékben növekszik, és természetfeletti erővel bír. Vagyis

a regény főhőse a hajból élő férfiak vágyának tárgya, és legrosszabb rémálma is egyben.

Hiszen a pompás hajzuhatag rengeteg pénzzel kecsegtet, ám önálló erővel rendelkezik, nem lehet kordában tartani, uralni és felhasználni. Norma lénye önmagában lázadás a férfitársadalom ellen.

Különleges képessége miatt a nő anyjával visszahúzódva él, éppen csak annyi kapcsolatot tartanak fenn a külvilággal, amennyi elengedhetetlen. Ám egy nap Norma anyját elgázolja a metró. A biztonsági kamerák felvétele alapján öngyilkos lett, Norma azonban biztos benne, hogy bűncselekmény történt, így nyomozni kezd az anyja után. Így talál rá a Finnországból működtetett, nemzetközi maffiára, amely nem válogat az eszközökben, ha a hajról van szó.

A nyomozás ráadásul arra is fényt derít, hogy a klán nem csupán a hajjal, de béranyákkal és csecsemőkkel is kereskedik.

Terméketlen vagy csupán szülni nem kívánó nyugati nőknek adják el az afrikai és ázsiai „csecsemőgyárakban” született babákat. A szépség mellett így a születést is uralja a maffia, amely e tekintetben is a nőkkel szembeni társadalmi elvárások metonímiájává válik a regényben.

Sofi Oksanen regényeiben a női test és lélek a társadalmi normáktól eltérő formákon keresztül, a természetesnek vett szabályok margóján jelenik meg: testképzavar, önértékelési zavar, erőszak, bántalmazás, homo- és biszexualitás, vagy mint a Normában, mágikus képesség. Előző munkája, a Mikor eltűntek a galambok a nőiséget történelmi perspektívába helyezte, és a hatalmi viszonyokban, az erőszakos rendszer elnyomásában Észtországnak a náci Németország és a Szovjetunió általi megszállását jelenítette meg. Most egyszerre szűkítette és tágította a látókört. Visszatért egy nagyon is konkrét testhez, ám a szépségipar működésében egy általános és kortalan problémára reflektált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.