Ebben Orbán és Fico is egyetért

Hasonló kormányzati filozófia figyelhető meg az egészségügy területén Szlovákia és Magyarország között.

Kovács András
2012. 09. 30. 10:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi időben egyre-másra emelték fel szavukat Szlovákiában az orvosok, a gyógyszerészek, az ápolók, a kamarák és az elemzőintézetek az egészségügy rohamos eladósodása, a kórházanként és régiónként eltérő jelentős fizetéskülönbségek, valamint a rendszer jövőbeli kétséges finanszírozását illetően. Éppen ezért mindenkit váratlanul ért a politikai uborkaszezon kezdetén tett bejelentés az egyszereplős, állami biztosítói rendszer bevezetésének szándékáról – derül ki Hangácsi István, a Méltányosság Politikaelemző Központ (MPK) munkatársának legfrissebb elemzéséből.

A döntés azonban egyértelműen beleillik a Fico/SMER-féle „erős állam”-felfogásba, amely elsőre nagyon hasonlatos a Magyarországon tapasztalt, a Fidesz kormányzati felfogásához kötődő „hard government” retorikához és intézkedéseihez – teszi hozzá. Első pillantásra úgy tűnhet, mintha egy csónakban evezne a szlovák és a magyar egészségpolitika, a két társadalom dinamikája, egészségügyi mutatói és biztosítási rendszerének közelmúltja között azonban jelentős különbségek vannak – fejtette ki Hangácsi.

Hazánkban sem rózsás a helyzet, ennek ellenére a Szócska Miklós vezette államtitkárság mindent megtesz a helyzet stabilizálása érdekében. Többek között múlt pénteken jelent meg az alapellátás alapfinanszírozásának megemeléséről szóló rendelet. A kormány döntése értelmében novembertől 14 százalékkal emelkedik a háziorvosok, a védőnők és a fogászati ellátások díjazása.

Szócska azt is elismerte, hogy válságmenedzselést folytatnak, de mindeközben nem egyszerűen a működőképesség fenntartását érték el, hanem tíz év után bért is emeltek. Megjegyezte: az egészségügy többletforrással van beállítva a költségvetésben. Az egészségügyi államtitkár korábban kifejtette, hogy a jövedéki adóból finanszírozzák az egészségügyi béremelést jövőre.

2012. augusztus 1-jén életbe lépett az egészségügyi béremelés, amely 86 ezer embert érint. Ebből 16 520-an dolgoznak a járó- és fekvőbeteg-ellátásban, 67 ezren szakdolgozóként, s idetartozik 1380 biológus, gyógyszerész, kémikus is.

Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke üdvözölte, hogy az egészségügyi alapellátásban dolgozók bérét is emelik a jövőben. Papp Magor szerint az egészségügyi dolgozók bérrendezése paradigmaváltás kezdetét jelentheti.

Erkölcsi kötelesség

A szakértő szerint a jelenleg piaci alapon szerveződő szlovák és az államközpontú magyar rendszer különbségei társadalmi és gazdasági adatokkal is indokolhatók. A csökkenő lakosság, illetve az idősek nagy aránya idehaza elvben szolidárisabb irányba lökné a rendszert, ugyanakkor ennek ellentmond az egészségügyi kiadások folyamatos csökkenése. Szlovákiában ugyanakkor az állam és piac összeegyeztetése okozott elsősorban problémákat az elmúlt évtizedben – olvasható az elemzésben.

A mostani bejelentés hátterében egyrészt a gazdasági problémák állnak: az államadósság (GDP 46,4 százalék) és a költségvetési hiány folyamatos növekedése (jelenleg a GDP 4,8 százaléka) és az egészségügy eladósodása, amely csak komoly állami beavatkozással csökkent 284-ről 150 millió euróra. A nyereséges magánbiztosítók megszerzését (kivásárlás vagy államosítás) erkölcsi kötelességének érzi Robert Fico kormányfő és Zuzana Zvolenská, az egészségügyi miniszter is – véli az MPK szakértője.

Erős állam

Hangácsi szerint a gazdasági válság miatt jelenleg Szlovákiában és Magyarországon is komoly az igény az erős államra, amely megvédi polgárait a piaci bizonytalanságtól. Társadalmi és politikai többséggel támogatva a Fico- és Orbán-kormányok felhatalmazás kaptak minden szakpolitikai téren a rendszer átalakítására, ennek ára azonban nagy lehet.

„A SMER nem az a párt, amely a piaci elvek védelmének érdekében küzdene meg a gazdasági válság következményeivel. Ficóék az erős állam koncepcióját hirdetik, amely szerintük az állami apparátus és az állami vállalkozások hatékonyságán, valamint a lakosság biztonságának megerősítésén alapul” – foglalta össze a SMER 2012-es választási programját Grigorij Meseznikov politológus.

Beavatkozás

Látható, hogy a rendszerváltás óta egyik egészségbiztosítási rendszer sem képes megoldani vagy enyhíteni a fennálló problémákat, így feltétlenül fontossá vált mindkét kormány számára a rendszerbe való beavatkozás – véli az elemző. Jelenleg – nem kis részben a világgazdasági válság hatására – újra az állami modellek irányába történt elmozdulás mindkét országban – tette hozzá.

Hangácsi szerint ezek a döntések azonban sokkal inkább politikai, vagy a közvélemény számára nehezen átlátható érdekek alapján születtek meg, azokat a társadalmi-gazdasági adatok – éppen amiatt, mivel igen eltérőek – bizonyíthatóan nem indokolják. Az a fajta évtizedes szakmai tapasztalatokra épülő egészségpolitika, amelynek alapján a jól működő skandináv, illetve nyugat-európai rendszereket kialakították, egyelőre hiánycikk Szlovákiában és Magyarországon is – zárul az elemzés.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.