XVI. Benedek beiktatását követő első külföldi útja szülőhazájába, Németországba vezetett 2005 augusztusában. A XX. Katolikus Ifjúsági Világtalálkozón a Köln melletti Marienfeld mezőn bemutatott misén a jóra és könyörületességre intette a világ minden tájáról összesereglett egymillió hívőt. Az év novemberében nyilvánosságra került egy dokumentum a pápa aláírásával, amely arra kötelezte a papi szemináriumokat, hogy ne szenteljenek pappá „homoszexuális hajlamúakat”. Első, Deus caritas est (Isten a szeretet) kezdetű enciklikájában XVI. Benedek hangsúlyozta a keresztény felebaráti szeretet jelentőségét.
2006 tavaszán tízezrek ünnepelték a pápát lengyelországi látogatásán. Auschwitzban az egyházfő a megbocsátásra és megbékélésre hívta föl a híveket.
A pápa nem akarta megsérteni a muzulmánokat
Hatszáz esztendeje nem mondott le pápa a katolikus egyház éléről, egészségügyi, életkori okokból pedig még soha – mondta az MNO-nak Török Csaba atya, médiareferens pap. Úgy véli, a lemondás időzítését XVI. Benedek tervezte így, a bíborosi testület ugyanis február 22-én más okból úgyis Rómába utazott volna. Az esélyesekről összeállított papabile lista létezik, de ez nem rangsor, neveket így jelenleg kár találgatni. Február 28. este 8 órától a bíborosi kar áll az egyház élén, új pápa azt követően egy-két héten belül lehet.
XVI. Benedek pápa hétfőn jelentette be, hogy február 28-án lemond tisztségéről. Nyilatkozatában a katolikus egyházfő elmondta, előrehaladott kora miatt már nem tudja megfelelően ellátni feladatát.
Ghánai vagy hondurasi bíboros lesz a következő pápa? XVI. Benedek lemondását követően azonnal elindult a találgatás a nemzetközi sajtóban a várható jelöltek személyét illetően.
A németországi Regensburgban elmondott beszédében a hit és a józan ész viszonyáról elmélkedve szavainak illusztrálására egy XIV. századi bizánci császárnak, II. (Palaiologosz) Manuélnak egyik könyvét idézte, amelyben a császár egy perzsa muzulmán tudóssal folytatott párbeszédét írta le, akit a szent háborúról és a vallásra hivatkozva elkövetett erőszakról kérdezett. A könyv egyes fejezeteit kommentálva XVI. Benedek világos megkülönböztetést tesz a kereszténység és az iszlám között a hit és a józan ész viszonyát tekintve. „A muzulmán doktrínában az Isten egyáltalán nem transzcendens. Akarata a mi kategóriáink egyikéhez sem, még a józan észéhez sem kapcsolódik” – mondta. Muszlim vallási és politikai vezetők magyarázatot és bocsánatkérést követeltek. A pápa közölte, „rendkívüli módon sajnálja”, ha megsértette bárkinek az érzékenységét.