Az SNCF állami vasúttársaság képviselői szombaton sajtóértekezleten közölték, hogy az első vizsgálatok szerint a tragédia helyszínénél, a Párizstól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvarától 200 méterre északra eltört és kiugrott a helyéről a váltó egyik alkatrésze, egy illesztett sínheveder. A tíz kilogrammos, acélból készült tartószerkezet kapcsolja össze a síneket és a váltó központi részét.
Pierre Izard, az állami vasúttársaság infrastruktúráét felelős vezérigazgatója elmondta, hogy az eltört szerkezet becsúszott a váltó közepébe és megakadályozta a vonat kerekeinek normális áthaladását, ez okozta a kisiklást. Izard bejelentette, hogy a vasúthálózat összes váltójában megvizsgálják ezt az alkatrészt.
A francia vasúti hálózaton mintegy ötezer ilyen heveder található. Guillaume Pepy, az SNCF elnöke jelezte, hogy a megkezdett igazságügyi és technikai jellegű vizsgálatoknak is az a céljuk, hogy megállapítsák, mi okozta a szerkezet elmozdulását. Frédéric Cuvillier közlekedési miniszter a vasúthálózat leromlott állapotára hívta fel a figyelmet. Tájékoztatása szerint az elmúlt években pénzhiány miatt a hagyományos vonalak állapota nagyon leromlott.
Willy Colin, a Vasúton Utazók Egyesületének (AVUC) szóvivője úgy véli, hogy az elmúlt években a TGV szuperexpresszeket részesítette előnyben Franciaország, és nem gondolt a nagyon leterhelt másodlagos hálózat modernizálására, amelyen szerinte „szemetesvagonok” közlekednek. Elmondása szerint a közelmúltban maga az SNCF elnöke is betegnek nevezte azt a vasúti szakaszt, ahol a szerencsétlenség történt. A meghibásodott váltó egyébként június 4-én esett át utoljára biztonsági ellenőrzésen, fél órával a baleset előtt pedig egy másik vonat haladt át rajta, akkor semmilyen probléma nem volt.
Jean-Marc Ayrault miniszterelnök kedden jelentette be, hogy a tíz évre tervezett mintegy 12 milliárd euró (3516 milliárd forint) értékben induló állami innovációs és környezetvédelmi projektek keretében lecserélnek minden regionális (TER) és városi (RER) vasúti kocsit a teljes hálózaton.
A Párizstól 27 kilométerre délre található Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán pénteken 17.14-kor siklott ki a fővárosból a közép-franciaországi Limoges felé tartó gyorsvonat, amelyen 370-en utaztak. A vonat harmadik és negyedik vagonja kisiklott. A hét vagonból álló szerelvény egyik része továbbhaladt, a másik fele, négy vagon pedig felborult.