Guillaume Pepy, az SNCF elnöke vasárnap este megerősítette, hogy egy meghibásodott illesztett sínheveder okozta a katasztrófát. A sínek összeerősítésére szolgáló 50 centiméter hosszú, 10 kilogramm súlyú – és elvileg négy csavarral rögzített – fémdarab kiugrott a helyéről és a vonat érkezése előtt beszorult a váltó szerkezetébe.
„Már tudjuk, hogy miért történt a baleset, de nem tudjuk az okát” – mondta hétfőn Jacques Rapoport, az SNCF egyik illetékese a France Info hírrádióban. A szakértők egyelőre nem tudják megmondani, hogyan kerülhetett ez az elvileg a sínekre lecsavarozott nehéz fémdarab a váltó közepébe.
Didier Le Reste, a vasutasok legjelentősebb szakszervezetének, a CGT-nek a korábbi vezetője elsietettnek tartja, hogy az SNCF egy meghibásodott fémdarabot hibáztat a szerencsétlenségért. „Miért hagyta el egy fémdarab csak úgy a sínt, repült el és landolt éppen a váltó közepében, majd siklatta ki a vonatot?” – fogalmazott a volt szakszervezeti vezető a hírrádióban. Szerinte még minden feltételezés lehetséges és biztos, hogy a tragédiának más okai is lehettek.
Rapaport válaszában leszögezte, hogy a sínheveder meghibásodása tény, de a jelenleg még folyó három vizsgálat fogja megállapítani, hogy mi volt az oka a fémdarab elmozdulásának. A vizsgálat szerint a korábban kilazult sínheveder a vonatforgalom nyomására kifordult a helyéből, majd megdobta annak a vagonnak a kerekét, amely átment rajta és ezért siklott ki. Az illetékes jelezte, hogy ötezer ilyen jellegű szerkezet van a vasúti hálózatban, és megkezdődött mind az ötezer ellenőrzése. „Minden szükséges intézkedést megtettünk, hogy egy ilyen baleset még egyszer ne fordulhasson elő” – tette hozzá.
A Párizsból délre, Limoges városa felé tartó gyorsvonat péntek délután 27 kilométerre a fővárostól, Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán siklott ki. A 20 ezer lakosú előváros környékén mintegy 600 méter hosszú szakaszon kell a síneket a roncsoktól és a leszakadt vezetékektől megtisztítani, valamint a pályaudvar épületét és a peronokat felújítani, ami az SNCF tájékoztatása szerint a hét végégig eltarthat, és a közlekedés utána is csak fokozatosan indulhat meg az érintett vonalon.
Brétigny-sur-Orge egyébként a fővárosba a déli elővárosokból városi vasúttal, az RER-rel dolgozni bejáróknak is egyik fő állomása. Az RER-t péntek óta buszok helyettesítik, s az általában negyedórás utat hétfőn délelőtt mintegy két óra alatt lehetett megtenni tömegközlekedéssel. A párizsi Austerlitz pályaudvaron – ahonnan a kisiklott szerelvény elindult – megindult a forgalom, de a vonatok jelentős fennakadással közlekednek a déli országrész irányába.