„Őszintén mondom, nem tudom, nem vagyok annyira őrült, hogy ne fékezzek” – mondta az 52 éves Francisco José Garzón Amo vasárnapi kihallgatásán. Ezután Luis Aláez bíró megkérdezte a mozdonyvezetőt, hogy aktiválta-e a fékezési mechanizmusokat bármikor is. „Csak akkor, amikor már elkerülhetetlen volt” – válaszolt Garzón. „Mielőtt a vonat kisiklott, mindent aktiváltam, és láttam, hogy nem, egyszerűen nem fog működni.” „Semmire sem volt időm, még mindig nem értem” – tette hozzá, miután a bíró megkérdezte tőle, hogy miért nem fékezett korábban.
A férfi egyébként korábban elismerte a gondatlanságot.
A fekete dobozokból származó első információk szerint a vonat a baleset pillanatában a 80 kilométer/órás korlátozást figyelmen kívül hagyva óránként 153 kilométerrel haladt, de a tragédia helyszínétől néhány kilométerre még 192 kilométer/óra volt a sebessége. A hangfelvételek tanúsága szerint a mozdonyvezető éppen a spanyol államvasutak (Renfe) egyik alkalmazottjával egyeztette az útvonalat a baleset pillanatában. A papírzörejhez hasonlító háttérzajból arra lehet következtetni, hogy Garzón eközben egy térképpel, vagy egy hasonló tárggyal matatott.
A tapasztalt mozdonyvezető ellen „óvatlanságból elkövetett, 79 rendbeli emberölés” miatt vasárnap vádat emeltek. A kihallgatás után feltételesen szabadlábra helyezték, miután a bíróság úgy ítélte meg, hogy nem áll fenn a menekülés veszélye.