Szívderítő látvány, amikor az arrogancia nagyfokú hozzá nem értéssel társul: az SVT kultúrműsora, a Kobra a híresen toleráns (éppen csak romákat listázó) svédek magas lováról mutatja be a szánalomra méltó, nacionalista posványban fetrengő magyarokat, és közben gyakorlatilag mindent elront, amit csak újságíró elronthat.
A félórás műsort valami egészen rémisztő hangulat lengi be: még a budapesti utcákon siető magyarokat mutató vágóképek alá is olyan sejtelmes zenét kevertek, mintha bármelyik zöld kuka mögül előugorhatna az Antikrisztus (ismertebb nevén: Orbán Viktor). A bemutatott események is azt igyekeznek igazolni, hogy nálunk valami nincs rendben. A svédek számára eleve elképzelhetetlen, hogy egy jobboldali (szerintük „populista”, mert hát mi más lehet a jobboldal) párt többséget szerezzen a parlamentben, az pedig egyenesen szentségtörés, hogy még a törvényeken is mertek változtatni: a demokratikusan választott kormányzat parlamenti munkáját úgy értékelik, hogy vezetőink „a népre kényszerítették saját akaratukat”. Miután megismerkedtünk ezzel a sajátos demokráciafelfogással, megtudjuk, hogy mi az igazi baj: Magyarországon tombol az antiszemitizmus, a Jobbik képében egy fasiszta párt került a parlamentbe, amely „lelkesen támogatja a kormány tevékenységét”.
A svéd tévések úgy gondolják – vagy úgy akarják láttatni –, hogy Magyarországon a Jobbik meghatározó, sőt vezető politikai erő, nem egy 7-10 százalék között tengődő pártocska. Ennek következtében mindent egyfajta Jobbik-szemüvegen keresztül mutatnak be. A magyar zene a Romantikus Erőszak és a Magozott Cseresznye – megtudjuk, az embernek „nem kell sokat mennie, hogy Magyarországon szélsőjobboldali koncertbe botoljon” –, mintha csak az országban spontán szerveződő jobbos zenészek várnák, hogy mikor jár arra valaki. A koncerteken botladozó kopasz, bőszen karlendítő néhány tucat részeg fiatal jelképezi a magyar ifjúságot. Vonuló gárdisták bakancsai csattognak az aszfalton – Üdvözöljük Magyarországon!
De hát nincs senki, aki felvenné a harcot a gonosz birodalmával szemben? Persze hogy van, és a rutinos magyar újságolvasó akár ki is találhatja, hogy kikről van szó. Aki a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), Heller Ágnes, Dopeman, Alföldi Róbert négyesre tippelt, az beírhat magának egy piros pontot. Dopeman a nacionalista zene ellenpontja, a szobordöntő rapper itt ellenzéki vezérré magasztosul, akit zaklat a rendszer, mert szájára merte venni a Himnuszt – „azóta nehezen tud nyilvánosan fellépni”, jegyzik meg, akármit jelentsen is ez. A TASZ jogásza, Simon Éva csak néhány homályos szót szól arról, hogy nálunk minden nagyobb médium a kormány kezében van – az igazi nehéztüzérséget azonban Heller Ágnes szállítja. Nemzetközi hírű filozófusunk, „azon kevesek egyike, aki még fel meri emelni a hangját”, végigzongorázza a toposzokat, amiket már jó ideje ismétel a világban bárkinek, aki meghallgatja. Maffiakormány működik, Orbán barátait ülteti a vezető pozíciókba, az emberek félnek, mert elveszthetik a munkájukat, támadások folynak a kisebbségek ellen, egy aprócska csoport dönt az ország sorsáról, hivatalos szintre emelkedett az antiszemitizmus, és így tovább. „Megmérgezik az ország lelkét” – hangzik a sötét jóslat, és lassan beúszik a képernyőre a nyilaskeresztes zászló.